Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ordu ilinde yumurta tüketim bilincinin belirlenmesi

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 237 - 244, 26.12.2018
https://doi.org/10.29278/azd.482068

Öz

Bu çalışmada Ordu ilinde yaşayan
insanların yumurta tüketim bilincinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada
2017 yılında Ordu ilinde ikamet eden vatandaşlardan basit tesadüfi örnekleme
yoluyla belirlenen 387 kişi ile yüz yüze yapılan anketlerden elde edilen
veriler kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, hane genişliği 3.33 kişi, hane başına haftalık yumurta tüketimi
ortalama 18,68 adet olarak bulunmuştur. H
anelerin
ortalama aylık geliri
4296.50
TL olup ortalama aylık gıda harcaması ise 968.60 TL olarak tespit
edilmiştir. Araştırmada, tüketicilerin %90,44’ü organik yumurta hakkında bilgi
sahibi olduğunu belirtmiştir. Tüketicilerin %76,23’ünün yumurtanın üzerindeki
harflerin (S, M, L, XL) ne anlama geldiğini bildiği saptanmıştır. Tüketicilerin
%79
.33’ü yumurta fiyatındaki
artış ya da azalmanın tüketim miktarını etkilemediğini bildirmiştir.
Tüketicilerin %61
.76’sı yumurtanın
sağlıklı koşullarda üretildiğine inandığını ifade etmiştir. Aynı zamanda,
tüketicilerin %50,9’u kirli yumurtanın bir pazarlama stratejisi olduğunu
belirtmiştir. Tüketicilerin %16
.8’i yumurtanın kan kolesterolünü arttırdığını belirtmiştir.

Kaynakça

  • Akbay, C., Tiryaki, G., Gül, A. 2007. Consumer characteristics influencing fast food consumption in Turkey. Food Control, 18: 904- 913.
  • Akdemir Ş. 1989. Adana ili kentsel alanda tüketicilerin yumurta alım ve tüketim davranışları. Çukurova Üniv. Zir. Fak. Derg., 4 (5): 126-136.
  • Altan, Ö. 2015. Yumurta oluşumu, kalitesi ve biyoaktif komponentleri. Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 400 sayfa.
  • Anonim, 2017. Yumurta Üreticileri Merkez Birliği (Yum-Bir). www.yum-bir.org/UserFiles/File/yumurta-veriler2017web.pdf Erişim tar.10.03.2018.
  • Çelik, Y., Şengül, T. 2001. Şanlıurfa ili kentsel alanında tüketicilerin yumurta tüketim düzeyleri ve tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi. Hay. Üret. Derg., 42 (2): 53-62.
  • Doğan, H. 2008. Adana’da satışa sunulan yumurtalarda sunuş çeşitliliği ve kalite değişimi üzerine bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Zootekni Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 54 Sayfa, Adana.
  • Durmuş, İ., Demirtaş, S.E., Can, M., Kalebaşı, S. 2007. Ankara ilinde yumurta tüketim alışkanlığının belirlenmesi. Tavukçuluk Araştırma Dergisi, 7 (1):42-45.
  • Erdoğan, N. 2013. Hayvansal gıdaların tüketim düzeyi ve tüketici tercihlerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Personeli Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Fearne, A., Lavelle, D. 1996. Segmenting the UK egg market: results of a survey of consumer attitudes and perceptions. British Food Journal, 98 (1):7-12.
  • Goddard, E., Boxall,P., Emunu, J.P., Boyd, C., Asselin, A., Neall, A. 2007. Consumer attitudes, willingness to pay and revealed preferences for different egg production attributes: Analysis of Canadian Egg Consumers, Project Report, Department of Rural Economy, University of Alberta, July.
  • Güneş, T., Albayrak, M. 1997. Türkiye tavukçuluğunda pazarlama sorunları ve çözüm önerileri. Ulusal Tavukçuluk Kongresi YUTAV Bildirileri, İstanbul, 4:4-14.
  • Hasipek, S., Aktaş, N. 1997. Türkiye’deki tavuk ürünlerinin insan beslenmesindeki önemi. Uluslararası Tavukçuluk Fuarı ve Konferansı, 14-17 Mayıs 1997 Bildirileri.
  • İskender, H., Kanbay, Y. 2014. Üniversite öğrencilerinin yumurta tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Veterinerlik Fakültesi. Derg., 25 (3):57-62.
  • Mesías, F.J., Martínez-Carrasco, F., Martínez, J.M, Gaspar, P. 2011. Functional and organic eggs as an alternative to conventional production: a conjoint analysis of consumers. J Sci Food Agric., 91: 532–538.
  • Mızrak, C., Durmuş, İ., Kamanlı, S., Erdoğan Demirtaş, Ş., Kalebaşı, S., Karademir, E., Doğu, M. 2012. Determination of egg consumption and consumer habits in Turkey. Turk J Vet Anim Sci., 36 (6): 592-601.
  • Özçiçek, D.C. 2003. Tüketicilerin işlenmiş gıda ürünlerinde kalite tercihleri, sağlık riskine karşı tutumları ve besin bileşimi konusunda bilgi düzeyleri (Adana Örneği). T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü. Yayın No: 105, Ankara.
  • Özkan, K, 1986. Hayvansal Besinler ve Sağlık, Tarım ve Mühendislik, S:18-20.
  • Stadelman, W.J., Olson, V.M., Shemwell, G.A., Pasch, S. 1988. Egg and Meat Processing. Ellis Horword Ltd. Chichester (England) s.211.
  • Türkoğlu, M., Sarıca, S. 2014. Tavukçuluk bilimi (yetiştirme, besleme, hastalıklar). Bey Ofset Matbaacılık, Ankara, 671 sayfa. Uluocak , A.N., Nacar, H., Cebeci, Z., Baylan, M. 1996. Bıldırcın yumurtalarında yaşla birlikte kalite özelliklerindeki değişim. Ulusal Hayvancılık 96’ Kongresi Bildiri Özeti, 18-20 Eylül, İzmir, S:269-282.
  • Yurdakul, O., Akdemir Ş. 1989. Adana’da yumurta tüketimi ve gelir-tüketim esnekliği. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 1:1-10.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sezai Alkan

Sibel Derebaşı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Alkan, S., & Derebaşı, S. (2018). Ordu ilinde yumurta tüketim bilincinin belirlenmesi. Akademik Ziraat Dergisi, 7(2), 237-244. https://doi.org/10.29278/azd.482068