Objective: In this study, it is aimed to determine the egg consumption consciousness of consumers in Bursa.
Materials and methods: For this purpose, data obtained from face-to-face surveys with 460 people determined by simple random sampling from citizens residing in Bursa province in 2019 were used.
Results: In the study, 37.6% of the families consisted of 4 people and 31.1% of them were 3 peoples. It has been determined that 5.2% of the consumers are primary school graduates, 6.7% are secondary school graduates, 22.8% are high school graduates and 65.2% are university graduates. 90.2% of consumers stated that they knew what the letters on the egg label meant. It has been determined that 88.3% of consumers have knowledge about egg production systems and 59.3% of consumers stated that free-range system was better than other egg production systems. Also, 80.4% of consumers stated that there is not enough promotion about eggs produced in organic or free-range system. Again, 44% of consumers stated that the most important factors affecting the price of eggs produced in an organic or free-range system is the high production cost. It was determined that 69.3% of consumers prefer organic or free-range eggs because they find them healthier. In addition, 57% of consumers stated that covid-19 cases did not affect their egg consumption, while 26.1% stated that they consumed more eggs. Moreover, 77.4% of the consumers stated that the cases of covid-19 increased egg prices.
Conclusion: From time to time, false propaganda is made in the written and visual media against egg utilization leading to a decrease in consumption. For this reason, the importance of eggs in adequate and balanced nutrition should be explained by authorized people or institutions in order to increase the consumption level even more.
Amaç: Bu çalışmada, Bursa ilindeki tüketicilerin yumurta tüketim bilinç düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Materyal ve yöntem: Bu amaçla, 2019 yılında Bursa ilinde ikamet eden vatandaşlardan basit tesadüfi örnekleme yoluyla belirlenen 460 kişi ile yüz yüze yapılan anketlerden elde edilen veriler kullanılmıştır.
Araştırma bulguları: Çalışmada ailelerin %37.6’sı 4 kişiden ve %31.1’i 3 kişiden oluşmuştur. Tüketicilerin %5.2’sinin ilkokul, %6.7’sinin ortaokul, %22.8’inin lise ve %65.2’sinin üniversite mezunu olduğu belirlenmiştir. Tüketicilerin %90.2’si yumurtanın etiketinde bulunan harflerin ne anlama geldiğini bildiğini belirtmiştir. Tüketicilerin %88.3’ünün yumurta üretim sistemleri hakkında bilgi sahibi oldukları belirlenmiştir. Aynı zamanda tüketicilerin %59.3’ü serbest sistem yumurta tavukçuluğunun diğer sistemlerden daha iyi olduğunu ifade etmiştir. Tüketicilerin %80.4 ü organik ya da serbest sistemde üretilen yumurtalar hakkında yeterince tanıtım yapılmadığını belirtmiştir. Yine tüketicilerin %44’ ü organik ya da serbest sistemde üretilen yumurtaların fiyatını etkileyen en önemli faktörün yüksek üretim maliyeti olduğunu ifade etmiştir. Tüketicilerin %69.3’ ünün organik ya da serbest sistemde üretilen yumurtaları daha sağlıklı buldukları için tercih ettikleri tespit edilmiştir. Tüketicilerin %48’ i yumurta üreten ya da satan işletmelerin yeterince denetlenmediğini ifade etmiştir. Ayrıca, tüketicilerin %57’si kovid-19 vakalarının yumurta tüketimlerini etkilemediğini, buna karşın %26.1’i ise yumurta tüketimlerini arttırdığını belirtmiştir. Aynı zamanda, tüketicilerin %77.4’ü kovid-19 vakalarının yumurta fiyatlarını arttırdığını ifade etmiştir.
Sonuç: Yazılı ve görsel basında zaman zaman yumurta tüketimine karşı propagandalar yapılmaktadır ve bu propagandalar yumurta tüketiminin azalmasına neden olmaktadır. Bu nedenle tüketim düzeyini daha da artırabilmek için yumurtanın yeterli ve dengeli beslenmedeki yeri ve önemi anlatılmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hayvansal Üretim (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 2 |