Objective: This study aims to investigate the effect of scents reflected from agricultural products purchased by consumers on consumers' purchasing behavior.
Materials and Methods: The research materials consist of the scents reflected from agricultural products, the businesses that want to benefit from the awareness and preference of these scents, the consumers who make purchases under the influence of the scents reflected from agricultural products and the questionnaire form to be used as a data collection method. This research is designed with Structural Equation Modeling. The data obtained from 470 participants over the age of 18 in Kırşehir province, who were determined by convenience sampling method, were analyzed using SMARTPLS 4 program. AVE coefficients were calculated for convergent validity and Cronbach's Alpha and Composite Reliability values were checked.
Results: Since the VIF coefficient on the variables in the study is less than 5, it is seen that there is no linearity problem, and when the AVE coefficients are calculated, it is seen that the convergence validity is ensured. In addition, it was determined that the internal consistency reliability of the variables used was ensured. The effect of scents reflected from agricultural products on purchasing behavior through emotional and cognitive perception was found to be indirect and direct significant. The mediating role of emotional and cognitive perception in directing consumers to purchase behavior of scents reflected from agricultural products was determined.
Conclusion: According to the findings obtained as a result of the analyzes; consumers are affected by the scent reflected from the products when purchasing agricultural products. The existence of the mediating role of cognitive and emotional perception in the purchasing behavior of the consumer who is affected by the scents reflected from these products has been determined.
Amaç: Bu araştırmada, tüketiciler tarafından satın alınan tarım ürünlerinden yansıyan kokuların, tüketicilerin satın alma davranışı üzerindeki etkisinin araştırılması amaçlamaktadır.
Materyal ve Yöntem: Araştırma materyallerini, tarım ürünlerinden yansıyan kokular, bu kokuların bilinirlik ve tercih edilirliklerinden yararlanmak isteyen işletmeler, tarım ürünlerinden yansıyan kokuların etkisiyle satın alma davranışında bulunan tüketiciler ve veri toplama yöntemi olarak kullanılacak anket formu oluşturmaktadır. Bu araştırma, Yapısal Eşitlik Modeli ile tasarlanmıştır. Kolayda örneklem yöntemiyle belirlenen Kırşehir ilindeki 18 yaş üzeri 470 katılımcıdan elde edilen veriler SMARTPLS 4 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Birleşme geçerliği için AVE katsayıları hesaplanarak, Cronbach’s Alfa ve Birleşik Yapı Geçerliliği değerleri kontrol edilmiştir.
Araştırma Bulguları: Araştırmada değişkenler üzerindeki VIF katsayısı 5'ten küçük olduğundan doğrusallık problemi olmadığı, AVE katsayıları hesaplandığında birleşme geçerliğinin sağlandığı görülmüştür. Ayrıca kullanılan değişkenlerin iç tutarlılık güvenilirliğinin sağlandığı tespit edilmiştir. Tarım ürünlerinden yansıyan kokuların duygusal ve bilişsel algı üzerinden satın alma davranışına etkisi dolaylı ve doğrudan anlamlı bulunmuştur. Tarım ürünlerinden yansıyan kokularının tüketiciyi satın alma davranışına yönlendirmesinde duygusal ve bilişsel algının aracılık rolü belirlenmiştir.
Sonuç: Yapılan analizler sonucu elde edilen bulgulara göre; tüketiciler tarım ürünleri satın alırken ürünlerden yansıyan kokudan etkilenmektedir. Bu ürünlerden yansıyan kokulardan etkilenen tüketicinin, satın alma davranışlarında bilişsel ve duygusal algının aracılık rolünün varlığı tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tarımsal Yönetimde Pazarlama |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 2 |