Globalisation, a concept widely used across all branches of the social sciences, generally refers not to a "state" but rather to a "tendency/orientation" or a mindset. As the definition suggests, globalisation represents changes not only within sociology but also across the broader social sphere. There are no uniform dynamics in the process of global integration, as globalisation encompasses economic, political, technological, and cultural dimensions. In order to better understand globalisation, it is necessary to examine it under separate headings. This study focuses on the impact of globalisation on education. The aim of the research is to explore in depth how university students’ educational preferences are influenced by the opportunities presented by globalisation and to reveal how the sense of cultural identity and belonging is shaped among young adults.
The research was conducted using a qualitative method based on a phenomenological design. A total of 8 participants—4 female and 4 male—aged between 21 and 24, were selected based on convenience sampling and volunteered to participate in the study. One-on-one, face-to-face interviews were conducted with these participants. An interview form prepared by the researcher and consisting of open-ended questions was used during these interviews. The collected data were subjected to categorical content analysis.
Each interview lasted approximately 35–40 minutes, and the data were analysed using content analysis, after which the findings were presented. Four main themes emerged from the findings of the research:
(1) Definition of Globalisation in Education and Its Impact on University Education,
(2) Study Abroad and Participation in International Programmes,
(3) The Effect of Globalisation on the Perception of Personal Identity,
(4) Opportunities and Challenges.
Globalized Education Student Identity Construction Educational Choices
Sosyal bilimlerin her dalında yaygın olarak kullanılan bir kavram olan küreselleşme, genellikle bir “durum”dan ziyade bir “yönelim/eğilim” ya da bir zihniyete işaret eder. Tanımdan da anlaşılacağı üzere küreselleşme sadece sosyolojide değil toplumsal alanda da değişimleri temsil etmektedir. Dünyanın bütünleşmesi sürecinde tek tip dinamikler yoktur. Çünkü küreselleşmenin hem ekonomik hem de siyasi, teknolojik ve kültürel yönleri vardır. Küreselleşmeyi daha iyi anlayabilmek için ayrı başlıklar altında incelemek gerekir. Bu araştırma küreselleşmenin eğitim üzerindeki etkisine odaklanacaktır. Araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin eğitim tercihlerinin küreselleşmenin sunduğu fırsatlardan nasıl etkilendiğini derinlemesine araştırmak ve genç yetişkinlerde kültürel kimlik ve aidiyet algısının nasıl şekillendiğini ortaya koymaktır.
Araştırma nitel bir yöntem olan fenemonolojik desende yürütülmüştür. Kolay ulaşılabilirlik gözetilerek, gönüllü, 21-24 yaş aralığında yer alan 4 kadın ve 4 erkek olmak üzere toplam 8 katılımcıya ulaşılmış, katılımcılarla bire bir ve yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu görüşmelerde araştırmacı tarafından açık uçlu sorulardan oluşturulan görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, kategorik içerik analizine tabi tutulmuştur.
Görüşmeler yaklaşık 35-40 dakika sürmüş ve veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiş ve bulgular sunulmuştur. Araştırma bulgularından dört başlık ortaya çıkmıştır: (1) Eğitimde Küreselleşmenin Tanımı ve Üniversite Eğitimine Etkisi, (2) Yurtdışında Eğitim ve Uluslararası Programlara Katılım, (3) Küreselleşmenin Kişisel Kimlik Algısı Üzerindeki Etkisi, (4) Fırsatlar ve Zorluklar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 1 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Deniz Demiryakan