Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL BARIŞA İLİŞKİN ALGILARININ TESPİT EDİLMESİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA: BİNGÖL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 41 - 60, 15.07.2019

Öz

Özet

İnsanoğlunun yaşamına anlam katan
hayatını güzelleştiren değerler vardır.
Bu değerlerin başında
gelenlerden birisi ise barıştır. Barış kavramı bireylerin diğer bireylerle
aralarındaki ilişkilerinde olması arzu edilen bir değerdir. Barış sadece
savaşların ve şiddetin yokluğu anlamına gelmemektedir. Bununla beraber huzur,
güven, refah, adalet, eşitlik gibi kavramları da içermektedir. Barış aynı
zamanda insanın kendi iç huzurunu da içerir.
Barış,
günümüzde uluslararası politikada ve günlük yaşantıda en fazla ihtiyaç duyulan
olgulardan biri olmasına rağmen gerekli ilgiyi görmemektedir. Ayrıca, bireyler
de çoğu zaman günlük hayatlarında uzlaşıyı nasıl sağlayacaklarını
bilememektedirler.





Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin, toplumsal barışa ilişkin görüş
ve düşüncelerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2014-2015 öğretim
yılında, Bingöl Üniversitesi’nin değişik fakülte ve bölümlerinde öğrenim
görmekte olan öğrenciler üzerinde yapılmıştır. Araştırmacı tarafından
hazırlanan anket soruları, ilk önce üniversite etik kurulunun onayından
geçmiştir. Araştırmaya, 153’ü kız öğrenci, 
132’si ise erkek öğrenci olmak üzere toplam 285 öğrenci katılmıştır.
Araştırmaya katılan öğrenciler, random yöntemiyle seçilmiştir. Anket soruları,
5 tanesi açık uçlu, 3 tanesi de kapalı uçlu olmak üzere toplam 8 adet sorudan oluşmuştur.
Anket sorularından elde edilen veriler,  tablolara dönüştürülerek verilerin frekansları
çıkarılmıştır. Akabinde de maddeler ayrı ayrı yorumlanmıştır.  Yapılan araştırma sonuçlarına göre; üniversite
öğrencilerinin büyük bir çoğunluğu ülkemizde toplumsal barışa olan inancını
korudukları, barıştan yana olduklarını, toplumsal barışın önündeki en büyük
engelin “ayrımcılık” 
olduğunu,
ülkemizde herkesin eşit haklara sahip olduğuna inanmadıklarını, toplusal barış
önünde dış güçlerin önemli bir tehdit unsuru olduğunu ve toplumsal barışın
sağlanmasında “adalet ve eşitlik” ilkesinin önemli olduğunu ifade etmişlerdir.



A STUDY ABOUT THE DETERMINATION OF
UNIVERSITY STUDENTS'S PERCEPTION ON SOCIAL PEACE: THE SAMPLE OF BİNGÖL
UNIVERSITY

Abstract

There
are some values adding a meaning into human’s life and beautifying it. Of these
values, peace is the leading one. The concept of peace is a value one wishes to
have between individuals. Peace does not only mean lack of wars and violence,
but it also contains such concepts as comfort, trust, prosperity, equality,
justice and so on. Peace has also quietude in itself.
Although peace is one of the phenomena needed most both in
international relations and in our daily lives, this is a topic which does not
receive the attention which it deserves. Also, notable that many people also
experience difficulties in achieving consensus in their daily lives.







In
this study, it is aimed to determine the vision and thought of the university
students on the social peace. Research was conducted on the students who are
studying in different faculties and departments of Bingöl University in 2014-2015
academic year. First of all, questionnaire which prepared by the researcher,
was approved by the university ethic committee. 153 female students and 132 male
students, total 300 students have participated in this survey. Students, who
participated in the study, were selected through random sampling method. 5
open-ended and 3 closed end, total 8 survey questions were given to the
students. The data, which obtained from the questionnaire, has been reavealed
into data frequency within the table. Subsequently, the articles were
separately interpreted. According to the survey results; the vast majority of
university students keep their faith on social peace in our country, they are
seeking peace, they believe that the biggest obstacle in front of the social
peace is "discrimination", they do not believe that everyone has
equal rights in our country, they state that external powers are a significant
threat for social peace and lastly they indicate that "justice and
equality" principles are essentailness on the achievement of the social
peace. 

Kaynakça

  • Alan, C. (5 Nisan 2013). Toplumsal Barış ve Huzur Tehdit ve Tesis Eden Unsurlar, http://bolgegazetesivan.com/yazar.asp, (Erişim tarihi: 08.06.2015).
  • Algül, N. (2015). Barış Çalışmaları: Başlangıçtan Günümüze Değişimi. Barış Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi, 3 (1), 90-92.
  • Akkuş, T. (01 Ekim 2010). Toplumsal Barış, http://www.edebiyatdefteri.com. Erişim tarihi: 08.06.2015.
  • Aktan, A. ve Kamaraj, I. (2006). Erken Çocukluk Dönemi “Barış” Değerine Evrensel Bir Bakış III. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi , 13, 81-92. Aktaş, Ö. ve Safran, M. (2013). Evrensel Bir Değer Olarak Barış ve Barış Eğitiminin Tarihçesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17 (2), 131-150.Aktaş, Ö. (2015). 5-10. Sınıf Öğrencilerinin Savaş ve Barış Kavramına Yükledikleri Anlamların Resimler Yoluyla İncelenmesi, Turkish History Education Journal, 4 (2), 64-86. Aristophanes (2012). Barış. (Çev.) Yücel Erten. Ankara: Ankara Devlet Tiyatroları.
  • Apaydın, Ç. ve Aksu, M. (2012). Öğretmenlerin barış eğitimine ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (3), 107-130.
  • Canpolat, E., Kaya, M. ve Küçüktağ, İ. (2010). Öğretmen Adaylarının Değer Algısı. 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Mayıs 2010, Elazığ, ss.1123-1126.Coşkun K. S. ve Keskin, Y. (2009). Cumhuriyet Dönemi İlkokul (İlköğretim 1. Kademe) Sosyal Bilgiler Ve Onun Kapsamına Giren Ders Programlarında Bir Değer Olarak “Barış”ın Yeri”, Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (17), 69-92.
  • Çıkla, İ. (2015). Uluslararası İlişkilerde ve Devletlerarası Politikalarda Barış Kavramı. Barış Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi, 3 (2), 23-44.
  • Damirchi, E. S. ve Bilge, F. (2014). Barış Eğitim Programının 7. Sınıf Öğrencilerinin Çatışma Çözme ve İletişim Becerilerine Etkisi. Eğitim ve Bilim, 39 (175), 309-318.
  • Demir, S. (2011). Türkiye’de Barış Eğitimine Bakış: Tanımlar, Zorluklar ve Öneriler: Nitel İnceleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB), 11 (4), 1727-1745.Doğanay, A. (2009). Değerler Eğitimi. (Ed.), Cemil Öztürk. Sosyal Bilgiler Öğretimi İçinde (225-256), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Erkman, F. (2012). Barış Kültürü. Barış Kültürü ve Eğitimi Çalıştayı. 11 Mayıs 2012, İstanbul, ss. 22-26.
  • Eryılmaz, A. (2009). Barışa Yönelik Tutumların Özsaygı ve Cinsiyet Değişkenleriyle İncelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (BAÜ), 12 (21), 23-31.
  • Feyzioğlu, T. (31 Mayıs 2013). Toplumsal Dayanışmanın Toplumsal Barışa Katkısı Nedir? http://www.bakimliyiz.com, (Erişim tarihi: 08.06.2015).
  • Harris, L. M. ve Morrıson, M. L. (2003). Peace Education, (2th edition). Mcfarland Company Publishers, North Carolina, USA.
  • Hendrickson, D. C. (2013). International Peace: One Hundred Years On. Ethics & International Affairs, 27 ( 2), 129-146.
  • İmamoğlu, H. V. ve Bayraktar, G. (2014). Türk ve Macar Üniversite Öğrencilerinin Barış Kavramına İlişkin Algılarının Karşılaştırılması. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (1), 20-44.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi”. Ankara: Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Karasar, N. (1995). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Kepenekçi, K. Y. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Ulusal ve Uluslararası Barışa İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 43 (2), 27-49.
  • Mardin, N. B. (2012). Barış Eğitimi. Barış Kültürü ve Eğitimi Çalıştayı. 11 Mayıs 2012, İstanbul, ss. 27-42.
  • Matthews, L. (2002). Peace With Me, Non-Violent Conflict Resolution in and out-of School, UNESCO, Paris.
  • Mevlana, Mesnevi Şerhi III 188.
  • Mevlana, Mesnevi Şerhi III 449.
  • Oğuzlu, T (2014). Liberalizm. Uluslararası İlişkilere Giriş. (Ed.), Şaban Kardaş - Ali Balcı. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Polat, N. (2007). Türkiye’de Barış Düşüncesi. Uluslararası İlişkiler. 4 (14), 217-253.
  • Piaget, J. (1989). Is Education for Peace Possible? The Quarterly Journal Of The Jean Piaget Society, 17, 5-9.
  • Pınar, M. ve Göl-Güven, M. (2012). Barış Kültürünün Eğitim Teknolojisindeki Yeri. Barış Kültürü ve Eğitimi Çalıştayı. 11 Mayıs 2012, İstanbul, ss. 63-84.
  • Riviere, F. (2005). Kabul. (Çev.) Devrim Çetinkasap. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Salomon, G. ve Nevo, B. (2002). Peace Education: The Concept, Principles and Practices Around The World. Mahwah, NJ: LEA
  • Selcen, N. ve Akgül, P. (2015). Barış Çalışmaları: Başlangıçtan Günümüze Değişimi. Barış Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi, 3 (1), 85-106.
  • Sertel, J. M. ve Kurt, G. (2004). Winpeace Barış Eğitimi Barış Bireyde Başlar. İstanbul: Ekspres Basım.
  • Tolstoy, L. (2010). Savaş ve Barış I. (Çev.) Zeki Baştımar. İstanbul: Can Yayınları.
  • Volkan, V. (1996). Bosnia- Herzegoniva: Ancident Fuel of Modern İnferno, Mind & and Human İnteraction, 7, 110-127.
  • Wolfsfeld, G. (2004). Media and the path to peace, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Çevrimiçi kaynaklar:
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php, (Erişim tarihi: 13.08.2016).
  • http://www.uludagsozluk.com, Toplumsal Barış, (Erişim tarihi: 08.06.2015).
Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 41 - 60, 15.07.2019

Öz

Kaynakça

  • Alan, C. (5 Nisan 2013). Toplumsal Barış ve Huzur Tehdit ve Tesis Eden Unsurlar, http://bolgegazetesivan.com/yazar.asp, (Erişim tarihi: 08.06.2015).
  • Algül, N. (2015). Barış Çalışmaları: Başlangıçtan Günümüze Değişimi. Barış Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi, 3 (1), 90-92.
  • Akkuş, T. (01 Ekim 2010). Toplumsal Barış, http://www.edebiyatdefteri.com. Erişim tarihi: 08.06.2015.
  • Aktan, A. ve Kamaraj, I. (2006). Erken Çocukluk Dönemi “Barış” Değerine Evrensel Bir Bakış III. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi , 13, 81-92. Aktaş, Ö. ve Safran, M. (2013). Evrensel Bir Değer Olarak Barış ve Barış Eğitiminin Tarihçesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17 (2), 131-150.Aktaş, Ö. (2015). 5-10. Sınıf Öğrencilerinin Savaş ve Barış Kavramına Yükledikleri Anlamların Resimler Yoluyla İncelenmesi, Turkish History Education Journal, 4 (2), 64-86. Aristophanes (2012). Barış. (Çev.) Yücel Erten. Ankara: Ankara Devlet Tiyatroları.
  • Apaydın, Ç. ve Aksu, M. (2012). Öğretmenlerin barış eğitimine ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (3), 107-130.
  • Canpolat, E., Kaya, M. ve Küçüktağ, İ. (2010). Öğretmen Adaylarının Değer Algısı. 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Mayıs 2010, Elazığ, ss.1123-1126.Coşkun K. S. ve Keskin, Y. (2009). Cumhuriyet Dönemi İlkokul (İlköğretim 1. Kademe) Sosyal Bilgiler Ve Onun Kapsamına Giren Ders Programlarında Bir Değer Olarak “Barış”ın Yeri”, Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (17), 69-92.
  • Çıkla, İ. (2015). Uluslararası İlişkilerde ve Devletlerarası Politikalarda Barış Kavramı. Barış Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi, 3 (2), 23-44.
  • Damirchi, E. S. ve Bilge, F. (2014). Barış Eğitim Programının 7. Sınıf Öğrencilerinin Çatışma Çözme ve İletişim Becerilerine Etkisi. Eğitim ve Bilim, 39 (175), 309-318.
  • Demir, S. (2011). Türkiye’de Barış Eğitimine Bakış: Tanımlar, Zorluklar ve Öneriler: Nitel İnceleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB), 11 (4), 1727-1745.Doğanay, A. (2009). Değerler Eğitimi. (Ed.), Cemil Öztürk. Sosyal Bilgiler Öğretimi İçinde (225-256), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Erkman, F. (2012). Barış Kültürü. Barış Kültürü ve Eğitimi Çalıştayı. 11 Mayıs 2012, İstanbul, ss. 22-26.
  • Eryılmaz, A. (2009). Barışa Yönelik Tutumların Özsaygı ve Cinsiyet Değişkenleriyle İncelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (BAÜ), 12 (21), 23-31.
  • Feyzioğlu, T. (31 Mayıs 2013). Toplumsal Dayanışmanın Toplumsal Barışa Katkısı Nedir? http://www.bakimliyiz.com, (Erişim tarihi: 08.06.2015).
  • Harris, L. M. ve Morrıson, M. L. (2003). Peace Education, (2th edition). Mcfarland Company Publishers, North Carolina, USA.
  • Hendrickson, D. C. (2013). International Peace: One Hundred Years On. Ethics & International Affairs, 27 ( 2), 129-146.
  • İmamoğlu, H. V. ve Bayraktar, G. (2014). Türk ve Macar Üniversite Öğrencilerinin Barış Kavramına İlişkin Algılarının Karşılaştırılması. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (1), 20-44.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi”. Ankara: Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Karasar, N. (1995). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Kepenekçi, K. Y. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Ulusal ve Uluslararası Barışa İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 43 (2), 27-49.
  • Mardin, N. B. (2012). Barış Eğitimi. Barış Kültürü ve Eğitimi Çalıştayı. 11 Mayıs 2012, İstanbul, ss. 27-42.
  • Matthews, L. (2002). Peace With Me, Non-Violent Conflict Resolution in and out-of School, UNESCO, Paris.
  • Mevlana, Mesnevi Şerhi III 188.
  • Mevlana, Mesnevi Şerhi III 449.
  • Oğuzlu, T (2014). Liberalizm. Uluslararası İlişkilere Giriş. (Ed.), Şaban Kardaş - Ali Balcı. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Polat, N. (2007). Türkiye’de Barış Düşüncesi. Uluslararası İlişkiler. 4 (14), 217-253.
  • Piaget, J. (1989). Is Education for Peace Possible? The Quarterly Journal Of The Jean Piaget Society, 17, 5-9.
  • Pınar, M. ve Göl-Güven, M. (2012). Barış Kültürünün Eğitim Teknolojisindeki Yeri. Barış Kültürü ve Eğitimi Çalıştayı. 11 Mayıs 2012, İstanbul, ss. 63-84.
  • Riviere, F. (2005). Kabul. (Çev.) Devrim Çetinkasap. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Salomon, G. ve Nevo, B. (2002). Peace Education: The Concept, Principles and Practices Around The World. Mahwah, NJ: LEA
  • Selcen, N. ve Akgül, P. (2015). Barış Çalışmaları: Başlangıçtan Günümüze Değişimi. Barış Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi, 3 (1), 85-106.
  • Sertel, J. M. ve Kurt, G. (2004). Winpeace Barış Eğitimi Barış Bireyde Başlar. İstanbul: Ekspres Basım.
  • Tolstoy, L. (2010). Savaş ve Barış I. (Çev.) Zeki Baştımar. İstanbul: Can Yayınları.
  • Volkan, V. (1996). Bosnia- Herzegoniva: Ancident Fuel of Modern İnferno, Mind & and Human İnteraction, 7, 110-127.
  • Wolfsfeld, G. (2004). Media and the path to peace, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Çevrimiçi kaynaklar:
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php, (Erişim tarihi: 13.08.2016).
  • http://www.uludagsozluk.com, Toplumsal Barış, (Erişim tarihi: 08.06.2015).
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kasim Tatlılıoğlu 0000-0001-5964-4343

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tatlılıoğlu, K. (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL BARIŞA İLİŞKİN ALGILARININ TESPİT EDİLMESİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA: BİNGÖL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Bingöl Araştırmaları Dergisi, 5(2), 41-60.

17434