Bu araştırmanın amacı, Dergipark’ta yer alan devlet ve vakıf üniversitelerinin eğitim dergilerinde, çalışma grubu okul öncesi öğretmenleri ve okul öncesi öğretmen adayı olan araştırmalar çeşitli değişkenlerle analiz edilerek açıklanmaya çalışmaktır. Bu araştırma, nitel araştırma türlerinden doküman inceleme modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada belirlenen ölçütlere uygun toplamda kırk sekiz dergiden 277 makale çalışma grubuna alınmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanma sürecinde, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Yayın İnceleme Formu” kullanılmıştır. Üniversitelerin eğitim dergileri incelendiğinde dergilerde okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adayları ile yapılmış olan çalışmaların 2015 yılına kadar kademeli olarak arttığı fakat son beş yıla göre yetersiz olduğu görülmektedir. Araştırmaların konusunda genel anlamda çeşitlilik olmasına rağmen nitelikli okul öncesi eğitim için öğretmenlerin ihtiyaç duyduğu Hizmet İçi Eğitim, Öğrenme/Öğretim Yöntemleri ve Covid-19 pandemi sürecinde çevrimiçi eğitim sürecinde en fazla eksikliği hissedilen bilim ve teknoloji konularının ihmal edildiği görülmektedir. Araştırmaların araştırma desenine göre dağılımına bakıldığında en fazla nicel araştırmaların olduğu, en az ise karma desende araştırma yapıldığı görülmüştür. Araştırmaların çalışma grubuna göre dağılımı incelendiğinde okul öncesi öğretmenleri ile yapılmış çalışmaların, öğretmen adayları ile yapılmış çalışmalara göre daha fazla olduğu, her iki grupla yapılan çalışmaların oranının ise oldukça düşük olduğu görülmektedir. Araştırmalarda kullanılan veri toplama araçlarına bakıldığında, en fazla Anket/Ölçek kullanıldığını, sonrasında ise en fazla Görüşme, Tutum, Algı ve Kişilik Testleri’nin kullanıldığı görülmektedir. Veri analiz yöntemleri incelendiğinde Betimsel, Kestirimsel ve Nitel Analiz yöntemlerinin birbirine yakın sonuçlarda olduğu görülmektedir.
Okul Öncesi Eğitim Eğitim Araştırmaları Okul Öncesi Öğretmenleri Okul Öncesi Öğretmen Adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 13 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |