Technological developments also affect and improve music education. The development of music technology opportunities in Science and Art Centers (BİLSEMs) and the ability of music teachers to follow the developments in the field are considered important in terms of their own development and contribution to education. The aim of this research is to reveal the infrastructure of sound recording technologies in BİLSEMs, the interests of music teachers working in this institution, their views and expectations about the problems they experience. The study group of the research consists of 79 BİLSEMs that can be reached randomly from 188 BİLSEM in the 2020-2021 academic year and 79 music teachers working in these schools and volunteering to participate in the research. As a method, the scanning model from qualitative research was used, and the data were analyzed with descriptive, numerical and content analysis methods. According to the findings, 21 out of 79 BİLSEMs have sound recording technologies infrastructure. It was concluded that a small number of teachers received training on sound recording technologies, the number of trainings received was low, and they were found to be moderately useful and sufficient in terms of content. It has been observed that the teachers frequently stated that these trainings should continue with in-service training starting from the undergraduate period and that sound recording studios should be established in BİLSEMs.
Music education Sound recording technologies Bilsem Music technologies Gifted students
Teknolojik gelişmeler müzik eğitimini de etkilemekte ve geliştirmektedir. Bilim ve Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) müzik teknolojisi olanaklarının geliştirilmesi ve müzik öğretmenlerinin alanındaki gelişmeleri takip edebilmeleri, kendi gelişimleri ve eğitime katkıları açısından önemli görülmektedir. Bu araştırmanın amacı BİLSEM'lerde ses kayıt teknolojilerinin alt yapısını, bu kurumda görev yapan müzik öğretmenlerinin ilgi alanlarını, yaşadıkları sorunlarla ilgili görüş ve beklentilerini ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında 188 BİLSEM'den rastgele ulaşılabilen 79 BİLSEM ve bu okullarda görev yapan ve araştırmaya katılmaya gönüllü 79 müzik öğretmeni oluşturmaktadır. Yöntem olarak nitel araştırmadan tarama modeli kullanılmış, veriler betimsel, sayısal ve içerik analizi yöntemleriyle çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, 79 BİLSEM’den 21’i ses kayıt teknolojileri altyapısına sahiptir. Az sayıda öğretmenin ses kayıt teknolojilerine yönelik eğitim aldığı, alınan eğitimlerin sayıca az olduğu, içerik bakımından orta düzeyde yararlı ve yeterli görüldüğü sonuçlarına ulaşılmıştır. Öğretmenlerin, bu eğitimlerin lisans sürecinden başlayarak hizmet içi eğitimlerle devam etmesi gerektiğini ve BİLSEM’lerde ses kayıt stüdyolarının kurulması gerektiğini sıklıkla ifade ettikleri gözlemlenmiştir.
Müzik eğitimi Ses kayıt teknolojileri Bilsem Üstün yetenekli öğrenciler Müzik Teknolojileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |