Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Developing University Awareness in Primary School Students in the Context of Visual Arts Education: An Activity Based on Main and Secondary Colors

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 2, 2318 - 2342, 28.08.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1670993

Öz

The main purpose of this research is to raise the level of awareness of primary school students towards university education through art education. The study group of the research consists of a total of 45 fourth grade students, 23 girls and 22 boys, studying at 18 Mart Primary School in Çanakkale city center. The research was conducted according to the systematic sampling method, which is one of the qualitative research designs and one of the non-selective sampling methods. The data of the study were collected through the activity form prepared by the researcher through face-to-face interviews during three class hours in the spring semester of the 2023-2024 academic year. The data obtained within the scope of the research were analyzed according to the content analysis method. The coding method was applied by coding each student with a letter and a number. According to the findings obtained within the scope of the research: It was observed that all students had an awareness of the university, female students mostly drew pictures of the universities they wanted to study at, while male students preferred to draw pictures of the universities they designed. It was also observed that students preferred to use blue and green colors the most and purple the least in their drawings: “1) sun, 2) blood - oranges-grapes, 3) sky - grass, 4) sea, 5) eggplant, 6) lemon – carrot - tangerine”. Although all students wrote the story of the pictures they drew, they were weak in expressing their drawings verbally.

Proje Numarası

2022-YÖNP-0783

Kaynakça

  • Abacı, O. (2003). Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Görsel Sanatlar Eğitimi (2. Baskı). İstanbul: MORPA Kültür Yayınları
  • Bilgin, O. (2018). Çocuk Üniversitesi Kapsamında Hazırlanan Programın Öğrencilerin Özgüven Düzeyine Etkisi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 146-153.
  • Buyurgan, S., Buyurgan, U. (2012). Sanat Eğitimi ve Öğretimi Eğitimin Her Kademesine Yönelik Yöntem ve Tekniklerle (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2023). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (43. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Eş, H., Öztürk Geren, N. (2014). Students and Parents’ Perception of Children’s University. International Journal of Turkish Education Sciences, 2014(3), 94-105.
  • Gary, C. ve Dworsky, C. (2023). "Children's University a 'Leading the Way' Approach to Support the Engagement of Higher Education İnstitutation With and for Children", JCOM 12(03): C04.
  • Günder Esgin, E. (2022). Yükseköğretim Kurumlarının Üçüncü Misyonu Açısından Çocuk Üniversitelerinin Rolü, Toplum Bilimleri Dergisi, 16(33), 237-250.
  • Kırışoğlu, O. T., (2005). Sanatta Eğitim Görmek, Öğrenmek, Yaratmak (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Koziej, S. (2021). The Role of "Children's University" in the Development of Media Competence in Primary School Students, SHS Web of Conferences 98, https://doi.org/10.1051/shsconf/20219805008
  • MacBeaty, J. (2010). Evaluation of the Children's University, Third Report to CU Trust January 2011, https://www.educ.cam.ac.uk/networks/lfl/projects/childrensuniversity/CU%20Evaluation%202010.pdf
  • Overton, D. T. (2010) Formation of a Children's University: Formative issues and initial concerns, ProcdSocBehv 2, 3876-3882.
  • Ökmen, K., Satıcı, B., (2021). Renk ve Işığın Kullanıcı Üzerindeki Psikolojik Etkileri Üzerine Örnek Mekân İncelemesi, Journal of Technology and Applied Sciences 4(1), 33-46.
  • Özsoy, V., Mamur, N. (2019). Görsel Sanatlar Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, N., Bozkurt Altan, E. (2019). Bir Okul Dışı Öğrenme Ortamı: Sinop Çocuk Üniversitesi. Uluslararası Beşerî Bilimler ve Eğitim Dergisi, 5(10), 370-381.
  • Polat, H. H. (2012). Renk Teorisi ve Temel Yanılgılar. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (28), 165-173.
  • Sönmez, Ö. F., Gökbulut, Y., Sapsağlam, Ö. (2015). Okul Dışı Akademik İklim Çalışmalarına Bir Model “Çocuk Üniversitesi”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi (2), 96-109.
  • Ulus, H., Okvuran, A. (2025). Sanat Merkezli STEAM Yaklaşımının Yaratıcılığa Etkisi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES)1-43. https://doi.org/10.30964/auebfd.1529262
  • Yolcu, E. (2022). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöndemleri (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Zajac, M. (2018). The children university model and beyond – a pilot study, "e-mentor” 2018, nr 4(76), s. 4–7, http://dx.doi.org/10.15219/em76.1369

Görsel Sanatlar Eğitimi Bağlamında İlkokul Öğrencilerinde Üniversite Farkındalığı Geliştirme: Ana ve Ara Renkler Temelli Bir Etkinlik Uygulaması

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 2, 2318 - 2342, 28.08.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1670993

Öz

Bu araştırmanın temel amacı sanat eğitimi yoluyla ilkokul düzeyindeki öğrencilerin üniversite eğitimine yönelik farkındalık düzeyini yükseltmektir. Araştırmanın çalışma grubunu Çanakkale il merkezinde bulunan 18 Mart İlkokulunda eğitim gören 23’ü kız 22’si erkek olmak üzere toplam 45 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden olan seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden sistematik örnekleme yöntemine göre yapılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanan etkinlik formu aracılığıyla 2023-2024 eğitim öğretim yılı bahar döneminde üç ders saati kapsamında yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Araştırma kapsamında elde dilen veriler içerik analizi yöntemine göre analiz edilmiştir. Her bir öğrenci bir harf ve bir sayı ile kodlanarak kodlama yöntemine başvurulmuştur. Araştırma kapsamında elde edilen bulgulara göre: Tüm öğrencilerde üniversiteye ilişkin farkındalık oluştuğu, kız öğrencilerin daha çok okumak istedikleri üniversitelerin resimlerini çizdikleri, erkek öğrencilerin ise tasarladıkları üniversitelerin resimlerini çizmeyi tercih ettikleri görülmüştür. Öğrencilerin resim çalışmalarında en çok mavi ve yeşil renkleri en az ise mor rengi kullanmayı tercih ettikleri; yine renkleri sırası ile en çok: 1) güneş, 2) kan  portakal  üzüm, 3) gökyüzü  çim, 4) deniz, 5) patlıcan, 6) limon  havuç  mandalina  ile ilişkilendirdikleri görülmüştür. Tüm öğrenciler çizdikleri resimlerin hikâyesini yazmalarına karşın çizdikleri resimleri sözel olarak ifade etme noktasında zayıf kaldıkarı görülmüştür.

Etik Beyan

Bu araştırma bilgilerinin elde edildiği, ”üniversiteye bilim yolcuğu: Çocuk Üniversitesi” başlıklı proje, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü etik kurulu tarafından bilimsel araştırmalar etik kurul ilkelerine uygun olduğuna oy birliği ile karar verilmiştir. verilmiştir

Destekleyen Kurum

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi

Proje Numarası

2022-YÖNP-0783

Kaynakça

  • Abacı, O. (2003). Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Görsel Sanatlar Eğitimi (2. Baskı). İstanbul: MORPA Kültür Yayınları
  • Bilgin, O. (2018). Çocuk Üniversitesi Kapsamında Hazırlanan Programın Öğrencilerin Özgüven Düzeyine Etkisi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 146-153.
  • Buyurgan, S., Buyurgan, U. (2012). Sanat Eğitimi ve Öğretimi Eğitimin Her Kademesine Yönelik Yöntem ve Tekniklerle (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2023). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (43. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Eş, H., Öztürk Geren, N. (2014). Students and Parents’ Perception of Children’s University. International Journal of Turkish Education Sciences, 2014(3), 94-105.
  • Gary, C. ve Dworsky, C. (2023). "Children's University a 'Leading the Way' Approach to Support the Engagement of Higher Education İnstitutation With and for Children", JCOM 12(03): C04.
  • Günder Esgin, E. (2022). Yükseköğretim Kurumlarının Üçüncü Misyonu Açısından Çocuk Üniversitelerinin Rolü, Toplum Bilimleri Dergisi, 16(33), 237-250.
  • Kırışoğlu, O. T., (2005). Sanatta Eğitim Görmek, Öğrenmek, Yaratmak (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Koziej, S. (2021). The Role of "Children's University" in the Development of Media Competence in Primary School Students, SHS Web of Conferences 98, https://doi.org/10.1051/shsconf/20219805008
  • MacBeaty, J. (2010). Evaluation of the Children's University, Third Report to CU Trust January 2011, https://www.educ.cam.ac.uk/networks/lfl/projects/childrensuniversity/CU%20Evaluation%202010.pdf
  • Overton, D. T. (2010) Formation of a Children's University: Formative issues and initial concerns, ProcdSocBehv 2, 3876-3882.
  • Ökmen, K., Satıcı, B., (2021). Renk ve Işığın Kullanıcı Üzerindeki Psikolojik Etkileri Üzerine Örnek Mekân İncelemesi, Journal of Technology and Applied Sciences 4(1), 33-46.
  • Özsoy, V., Mamur, N. (2019). Görsel Sanatlar Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, N., Bozkurt Altan, E. (2019). Bir Okul Dışı Öğrenme Ortamı: Sinop Çocuk Üniversitesi. Uluslararası Beşerî Bilimler ve Eğitim Dergisi, 5(10), 370-381.
  • Polat, H. H. (2012). Renk Teorisi ve Temel Yanılgılar. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (28), 165-173.
  • Sönmez, Ö. F., Gökbulut, Y., Sapsağlam, Ö. (2015). Okul Dışı Akademik İklim Çalışmalarına Bir Model “Çocuk Üniversitesi”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi (2), 96-109.
  • Ulus, H., Okvuran, A. (2025). Sanat Merkezli STEAM Yaklaşımının Yaratıcılığa Etkisi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES)1-43. https://doi.org/10.30964/auebfd.1529262
  • Yolcu, E. (2022). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöndemleri (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Zajac, M. (2018). The children university model and beyond – a pilot study, "e-mentor” 2018, nr 4(76), s. 4–7, http://dx.doi.org/10.15219/em76.1369
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hamid Aydemir 0000-0003-4108-5656

Proje Numarası 2022-YÖNP-0783
Gönderilme Tarihi 7 Nisan 2025
Kabul Tarihi 13 Haziran 2025
Erken Görünüm Tarihi 3 Ağustos 2025
Yayımlanma Tarihi 28 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydemir, H. (2025). Görsel Sanatlar Eğitimi Bağlamında İlkokul Öğrencilerinde Üniversite Farkındalığı Geliştirme: Ana ve Ara Renkler Temelli Bir Etkinlik Uygulaması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(2), 2318-2342. https://doi.org/10.51460/baebd.1670993