Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Mühendisliğin Doğasına Yönelik Görüşleri

Yıl 2025, Sayı: Advanced Online Publication, 26.12.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1709004

Öz

Bu çalışmada, bir devlet üniversitesinde okuyan son sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendisliğin doğasıyla ilgili görüşlerinin belirlenmesini amaçlamıştır. Çalışma 2024-2025 eğitim-öğretim yılının güz döneminde, 15 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak da mühendisliğin doğasına yönelik 9 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış bir form kullanılmıştır. Nitel veriler ile elde edilen bilgiler sonucunda öğretmen adaylarının mühendisliğin doğasını yeterince anlayamadıkları görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının; eksik bilgilere sahip olduğu, mühendisliği standart kalıplar çerçevesinde değerlendirdiği ve buna bağlı olarak mühendisliğe yönelik olumlu tutumlar geliştiremedikleri görülmektedir. Bu durum, öğretmen adaylarının mühendisliği yüzeysel değerlendirdiklerini ve STEM’e bütüncül bakış geliştirmekte zorlandıklarını göstermektedir. Mühendislik tasarımı ve disiplinler arası ilişkilere dair eksiklikler, STEM uygulamalarının etkili yürütülmesini sınırlayabilir. Bu nedenle, öğretmen yetiştirme programlarında mühendisliğin doğasına yönelik içeriklerin güçlendirilmesi önerilmektedir. Dolayısıyla mühendisliğin doğasını yeterince bilmeden STEM uygulamalarından beklenen verimin alınamayacağı sonucuna varılmıştır. Elde edilen bu veriler ışığında STEM yaklaşımında mühendisliğin doğası ile ilgili yapılacak başka çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akman, Ş. (2019). Matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin felsefi görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak
  • Altaş, S. (2018). Stem eğitimi yaklaşımının sınıf öğretmeni adaylarının mühendisliktasarım süreçlerine, mühendislik ve teknoloji algılarına etkisinin incelenmesi. Published Master Dissertation, Muş Alparslan University, Muş,Turkey.
  • American Society of Engineering Education (ASEE). (2003). Engineering education and the science & engineering workforce. http://www.asee.org/conferences/annual2003.
  • Aristoteles. (2005). İkinci çözümlemeler. Ali Houshiary (Çev.). Ankara: Yapı Kredi.
  • Asunda, P. A. (2012). Standards for technological literacy and STEM education delivery through career and technical education programs. Journal of Technology Education, 23(2), 44-60.
  • Aydın, F. (2009). Teknolojinin doğasına yönelik fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşlerinin ve kavramlarının gelişimi ve öğretiminde ikilemlerin etkililiği. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aydın, S. ve Çelik, D. (2014). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğası, matematik öğrenme ve matematik başarısı hakkındaki inanışlarının üniversiteler arasında karşılaştırılması. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 34(2), 52-81.
  • Aydoğan, B. (2019). Mühendislik tasarım temelli öğretimin 7. sınıf öğrencilerinin mühendisliğin doğası görüşleri ve STEM’e yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Üniversitesi, Ankara.
  • Becker, K. and Park, K. (2011). Effects of integrative approaches among science, technology, engineering, and mathematics (STEM) subjects on students’ learning: A preliminary metaanalysis. Journal of STEM Education Volume 12 • Issue 5 & 6 July–September 2011.
  • Beers, S. Z. (2006). Promoting a scientifically literate society: A new vision for science education. Journal of Science Education and Technology, 15(4), 305-311. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9023-2
  • Beers, S. Z. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. Pearson Education.
  • Bozkurt, R. (2005). Girişimcinin “görme alanı” genişliyor, Ekonomik Forum, Temmuz, 76-77.
  • Breiner, J. M., Harkness, S. S., Johnson, C. C., and Koehler, C. M. (2012). What is STEM? A discussion about conceptions of STEM in education and partnerships. School Science and Mathematics, 112(1), 3–11. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2011.00109.x
  • Bucciarelli, L. L. (2003). Engineering Philosophy. DUP Satellite, Delft, Netherlands.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science, 329(5995), 996-996. Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. NSTA Press.
  • Capobıanco, B. M., Diefes-Dux, H. A., Mena, I. and Weller, J. (2011). What is an engineer? Implications of elementary school student conceptions for engineering education. Journal of Engineering Education, 100(2), 304-328.
  • Cobb, P. (2001). Supporting the improvement of learning and teaching in social and institutional context. Cognition and instruction: Twenty-five years of progress, 78.
  • Compton, V. and Jones, A. (2004). The nature of technology. Briefing Paper Prepared For The New Zealand Ministry of Education Curriculum Project. http://www.tki.org.nzcurriculum/whats_happening/index_e.php .
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2. Baskı). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Cunningham, C. M., and Carlsen, W. S. (2014). Teaching engineering practices. Journal of Science Teacher Education, 25(2), 197–210. https://doi.org/10.1007/s10972-014-9380-5
  • Cunningham, C., Lachapelle, C. and Lindgren-Streicher, A. (2005). Assessing elementary school students’ conceptions of engineering and technology. Proceedings of the American Society for Engineering Education (ASEE) Annual Conference, in Portland, OR.
  • Çelik, S. (2020). STEM öğretmenlerinin mühendislik öğretmeye istekliliklerinin ifade edilmesi. İnTeach.https://inteach.org/haberler/stem-ogretmenlerinin-muhendislik-ogretmeye-istekliliklerinin-ifade-edilmesi/
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. ve Bacanak, A. (2004). Fen, teknoloji ve toplum. Trabzon: Top-Kar Matbaacılık, 234.
  • Dasgupta, N. and Stout, J. G. (2014). Girls and women in science, technology, engineering, and mathematics: STEMING the tide and broadening participation in STEM careers. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences 1(1), 21-29.
  • Diekman, A. B., Brown, E. R., Johnston, A. M., Clark, E. K. (2010). Seeking congruity between goals and roles: A new look at why women opt out of science, technology, engineering, and mathematics careers. Psychological Science, 21, 1051-1057.
  • Dym, C. L., Agogino, A. M., Eriş, Ö., Frey, D. D. and Leifer, L. J. (2005). Engineering Design Thinking, Teaching and Learning. Journal of Engineering Education, 94(1), 103-120.
  • Einstein, A. (1940), "On Science and Religion", Nature (Edinburgh: Scottish Academic) 146 (3706):605, Bibcode 1940Natur. 146..605E, doi:10.1038/146605a0, ISBN 0707304539.
  • English, L. D. (2016). STEM education K–12: Perspectives on integration. International Journal of STEM Education, 3(1), 3. https://doi.org/10.1186/s40594-016-0036-1
  • Ercan, S. (2014).Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarinin kullanimi: TasarIm temelli fen eğitimi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Flick, U. (2009). An introduction to qualitative research (4th ed.). Sage Publications.
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş. (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Goldman, S. L. (2004). Why we need a philosophy of engineering. A work in progress. Interdisciplinary Science Reviews, 29(2), 163-176.
  • Graham, R., Rillero, P., and Biehler, R. (2013). Engineering education: Curriculum, research, and development. The Journal of Engineering Education, 102(4), 268-284. https://doi.org/10.1002/jee.20022
  • Grimson, W. (2007). The philosophical nature of engineering. A characterization of engineeringusing the language and activities of philosophy. Proceedings of the American Society forEngineering Education Annual Conference and Exposition.1611, 14 . Guzey, S.S., Moore, T.M., Harwell, M., & Moreno, M. (2016). STEM integration inmiddle school life science: Student learning and attitudes. Journal of ScienceEducation and Technology, 25, 550-560. doi: 10.1007/s10956-016-9612-x. Güncel Türkçe Sözlük, 2011. https://sozluk.gov.tr.
  • Hammack, R., Ivey, T. A., Utley, J. and High, K. A. (2015). Effect of an Engineering Camp on Students ‟ Perceptions of Engineering and Technology. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 5(2), 10-21.
  • Heywood, J. (2008). Philosophy and engineering education: A review of certain developments in the field. Proceedings of the Frontiers in Education Conference, S4H, 7 – 12.
  • Honey, M., Pearson, G. and Schweingruber, H. A. (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. Washington, DC: National Academies.
  • Honey, M., Pearson, G., and Schweingruber, H. (Eds.). (2014). STEM integration in K–12 education: Status, prospects, and an agenda for research. National Academies Press. https://doi.org/10.17226/18612
  • Karataş, F. Ö., Micklos, A., and Bodner, G. M. (2011). Sixth‐grade students’ views of the nature of engineering and images of engineers. Journal of Science Education and Technology, 20(2), 123–135. https://doi.org/10.1007/s10956-010-9239-2
  • Keklik, M. E. (2019). Madde ve özellikleri konusunda uygulanan bilimin doğası etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin bilimin doğası algılarına etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Kelley, T. (2010). Staking the claim for the "T" in STEM. Journal of Technology Studies, 36(1), 2-11.
  • Kelley, T. R. ve Knowles, G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education 3:11. DOI 10.1186/s40594-016-0046-z.
  • Kılıç, B. ve Ertekin, Ö. (2017). MEB için Fen Teknoloji Mühendislik Matematik- FeTeMMModeli (STEM) ile Eğitim.Erişim adresi: http://tbae.bilgem.tubitak.gov.tr.
  • Kimmel, H., Carpinelli, J. and Rockland, R. (2007). Bringing engineering into K-12 schools: A problem looking for solutions?. International Conference on Engineering Education, Coimbra, Portugal.
  • Knight, M. ve Cunningham, C. (2004). Draw an Engineer Test (DAET): Development of A Tool to Investigate Students’ Ideas about Engineers and Engineering. Paper presented at the ASEE Annual Conference and Exposition, 19 June, Utah.
  • Kubli, F. (2010). Do We Need a Philosophy of Science Education? Interchange, 41(4), 315-321. Kulikowich, J. M. and DeFranco, T. C. (2003). Philosophy›s role in characterizing the nature of educational psychology and mathematics. Educational Psychologist, 38(3), 147–156.
  • Lantz, H. B. (2009). Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education: What form? What function?Retrieved 15 November 2017, from: http://www.currtechintegrations.com/pdf/STEMEducationArticle.pdf.
  • Lederman, N. G. (1992). Students’ and Teachers’ Conceptions of the Nature of Science: A Review of the Research. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 331-359.
  • Marginson, S., Tytler, R., Freeman, B., and Roberts, K. (2013). STEM: Country comparisons. International comparisons of science, technology, engineering and mathematics (STEM) education. Australian Council of Learned Academies.
  • McComas, W. F. (2004). Keys to teaching the nature of science. The Science Teacher, 71(9), 24-27.
  • McComas, W. F. and Olson, J. K. (2000). International science education standards documents (41-52) In W.F.Mccomas (Ed.) The nature of science in science education rationales and strategies. Kluwer Academic Publishers.
  • McGinn, R. E. (1991). Science, technology and society. Prentice Hall, New Jersey. Miller, R. K. (2017). Building on math and science: the new essential skills for the 21st-century engineer. Research-Technology Management, 60(1), 53-56,
  • Mitcham, C. (1994). Thinking through technology. The path between engineering and philosophy. The University of Chicago Press, Chicago, IL.
  • Moore, T. J., and Smith, K. A. (2014). The STEM Education Nexus: A theoretical framework for addressing the critical issues of education reform. International Journal of STEM Education, 1(1), 1-9. https://doi.org/10.1186/s40594-014-0001-5
  • Moore, T. J., Johnson, C. C., Peters-Burton, E. E., and Guzey, S. S. (2015). The need for a STEM Roadmap. In Johnson, C. C., Peters-Burton, E. E., & Moore, T. J. (Eds.). (pp.3-12). STEM road map: A framework for integrated STEM education. London: Routledge.
  • Moore, T. J., Stohlmann, M. S., Wang, H. H., Tank, K. M., Glancy, A. W., and Roehrig, G. H. (2014). Implementation and integration of engineering in K–12 STEM education. International Journal of STEM Education, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.1186/s40594-014-0003-0
  • Mumford, L. (1961). The City in History: Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects. Publisher: Mariner Books.
  • National Research Council. (2011). Successful K-12 STEM education: Identifying effective approaches in science, technology, engineering, and mathematics. National Academies Press. https://doi.org/10.17226/13158
  • National Research Council. (NRC). (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • NRC. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington, DC: National Academies Press.
  • Oware, E., Capobianco, B. and Diefes-Dux, H. (2007). Gifted Students’ Perceptions of Engineers? A Study of Students in A Summer Outreach Program.Proceedings of the American Society for Engineering Education (ASEE) Annual Conference, 25- 27 June, Hawaii.
  • Partnership for 21st Century Skills. (2009). Framework for 21st century learning.http://www.battelleforkids.org/networks/p21
  • kPatton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Sage Publications.
  • Pearson, G. (2010). Exploring content standards for engineering education. National Academy of Engineering. Available at https://www.nae.edu/Activities/Projects/K12Standards.aspx <accessed August 30, 2107>.
  • Pleasants, J., and Olson, J. K. (2019). What is engineering? Elaborating the nature of engineering for K‐12 education. Science Education, 103(1), 145–166. https://doi.org/10.1002/sce.21483
  • Riley, M. M., and McCabe, M. (2011). Preparing for the 21st century: Integrating STEM education in the elementary classroom. Journal of Educational Research and Practice, 1(1), 1-10. https://doi.org/10.1108/20441061111140572
  • Roth, W. (2001). Learning science through technological design. Journal of Researchin Science Teaching, 38(7), 768-790. Russell, B. (1935). Religion and Science. London: Oxford Uni. Press.
  • Salcedo, O. H. (2017). Towards A Unified Theory Of Engineering Education . Open Access Theses and Dissertations,547. https://scholarworks.utep.edu/open_etd.
  • Taşar, M. F. (2003). Teaching history and the nature of science in science teacher education programs. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 30-42.
  • Tezel, Ö. ve Yaman, H. (2017). FETEMM eğitimine yönelik Türkiye’de yapılan çalışmalardan bir derleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 135- 145.
  • Ülger, A. (2003). Matematiğin kısa bir tarihi-I Mısır ve Mezopotamya matematiği. Matematik Dünyası, 42-45.Yenilmez, K. (2007). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları. Ondokuz MayısÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 51-59.
  • Yıldırım, B ve Türk, C. (2018). STEM Uygulamalarının Kız Öğrencilerin STEM Tutum ve Mühendislik Algılarına Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,10(30) , 842-884.
  • Yıldırım, B. (2016). An examination of the effects of science, technology, engineering, mathematics (STEM) applications and mastery learning integrated into the 7th grade science course. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, B. (2018). STEM Uygulamalarına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi 2018, Cilt 4, Sayı 1, 42-53.
  • Yıldırım, B., and Altun, Y., (2015). Investigating the effect of STEM education andengineering applications on science laboratory lectures. El-Cezerî Journal ofScience and Engineering, 2(2), 28-
  • Yılmaz, B. (2021). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendislik ve tasarım becerilerine yönelik görüşleri (Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi). https://acikerisim.erbakan.edu.tr/items/875195be-7c2e-4f59-ab4c-8786b0809fce

The Opinions of Pre-Service science Teachers about The Nature of Engineering

Yıl 2025, Sayı: Advanced Online Publication, 26.12.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1709004

Öz

In this study, it was aimed to determine the opinions of senior science teacher candidates studying at a state university about the nature of engineering. The research was carried out with 15 teacher candidates in the fall semester of the 2024-2025 academic year. Within the scope of the study, one of the qualitative research methods, the case study method was used. A semi-structured form consisting of 9 questions on the nature of engineering was used as data collection tool. As a result of the information obtained with the qualitative data, it was seen that the teacher candidates could not understand the nature of engineering sufficiently. In addition, it is seen that teacher candidates have incomplete information, evaluate engineering within the framework of standard patterns and, accordingly, cannot develop positive attitudes towards engineering. Therefore, it was concluded that the expected efficiency of STEM applications could not be obtained without knowing the nature of engineering sufficiently. In the light of these data, suggestions are made for further studies on the nature of engineering in STEM approach.

Kaynakça

  • Akman, Ş. (2019). Matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin felsefi görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak
  • Altaş, S. (2018). Stem eğitimi yaklaşımının sınıf öğretmeni adaylarının mühendisliktasarım süreçlerine, mühendislik ve teknoloji algılarına etkisinin incelenmesi. Published Master Dissertation, Muş Alparslan University, Muş,Turkey.
  • American Society of Engineering Education (ASEE). (2003). Engineering education and the science & engineering workforce. http://www.asee.org/conferences/annual2003.
  • Aristoteles. (2005). İkinci çözümlemeler. Ali Houshiary (Çev.). Ankara: Yapı Kredi.
  • Asunda, P. A. (2012). Standards for technological literacy and STEM education delivery through career and technical education programs. Journal of Technology Education, 23(2), 44-60.
  • Aydın, F. (2009). Teknolojinin doğasına yönelik fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşlerinin ve kavramlarının gelişimi ve öğretiminde ikilemlerin etkililiği. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aydın, S. ve Çelik, D. (2014). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğası, matematik öğrenme ve matematik başarısı hakkındaki inanışlarının üniversiteler arasında karşılaştırılması. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 34(2), 52-81.
  • Aydoğan, B. (2019). Mühendislik tasarım temelli öğretimin 7. sınıf öğrencilerinin mühendisliğin doğası görüşleri ve STEM’e yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Üniversitesi, Ankara.
  • Becker, K. and Park, K. (2011). Effects of integrative approaches among science, technology, engineering, and mathematics (STEM) subjects on students’ learning: A preliminary metaanalysis. Journal of STEM Education Volume 12 • Issue 5 & 6 July–September 2011.
  • Beers, S. Z. (2006). Promoting a scientifically literate society: A new vision for science education. Journal of Science Education and Technology, 15(4), 305-311. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9023-2
  • Beers, S. Z. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. Pearson Education.
  • Bozkurt, R. (2005). Girişimcinin “görme alanı” genişliyor, Ekonomik Forum, Temmuz, 76-77.
  • Breiner, J. M., Harkness, S. S., Johnson, C. C., and Koehler, C. M. (2012). What is STEM? A discussion about conceptions of STEM in education and partnerships. School Science and Mathematics, 112(1), 3–11. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2011.00109.x
  • Bucciarelli, L. L. (2003). Engineering Philosophy. DUP Satellite, Delft, Netherlands.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science, 329(5995), 996-996. Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. NSTA Press.
  • Capobıanco, B. M., Diefes-Dux, H. A., Mena, I. and Weller, J. (2011). What is an engineer? Implications of elementary school student conceptions for engineering education. Journal of Engineering Education, 100(2), 304-328.
  • Cobb, P. (2001). Supporting the improvement of learning and teaching in social and institutional context. Cognition and instruction: Twenty-five years of progress, 78.
  • Compton, V. and Jones, A. (2004). The nature of technology. Briefing Paper Prepared For The New Zealand Ministry of Education Curriculum Project. http://www.tki.org.nzcurriculum/whats_happening/index_e.php .
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2. Baskı). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Cunningham, C. M., and Carlsen, W. S. (2014). Teaching engineering practices. Journal of Science Teacher Education, 25(2), 197–210. https://doi.org/10.1007/s10972-014-9380-5
  • Cunningham, C., Lachapelle, C. and Lindgren-Streicher, A. (2005). Assessing elementary school students’ conceptions of engineering and technology. Proceedings of the American Society for Engineering Education (ASEE) Annual Conference, in Portland, OR.
  • Çelik, S. (2020). STEM öğretmenlerinin mühendislik öğretmeye istekliliklerinin ifade edilmesi. İnTeach.https://inteach.org/haberler/stem-ogretmenlerinin-muhendislik-ogretmeye-istekliliklerinin-ifade-edilmesi/
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. ve Bacanak, A. (2004). Fen, teknoloji ve toplum. Trabzon: Top-Kar Matbaacılık, 234.
  • Dasgupta, N. and Stout, J. G. (2014). Girls and women in science, technology, engineering, and mathematics: STEMING the tide and broadening participation in STEM careers. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences 1(1), 21-29.
  • Diekman, A. B., Brown, E. R., Johnston, A. M., Clark, E. K. (2010). Seeking congruity between goals and roles: A new look at why women opt out of science, technology, engineering, and mathematics careers. Psychological Science, 21, 1051-1057.
  • Dym, C. L., Agogino, A. M., Eriş, Ö., Frey, D. D. and Leifer, L. J. (2005). Engineering Design Thinking, Teaching and Learning. Journal of Engineering Education, 94(1), 103-120.
  • Einstein, A. (1940), "On Science and Religion", Nature (Edinburgh: Scottish Academic) 146 (3706):605, Bibcode 1940Natur. 146..605E, doi:10.1038/146605a0, ISBN 0707304539.
  • English, L. D. (2016). STEM education K–12: Perspectives on integration. International Journal of STEM Education, 3(1), 3. https://doi.org/10.1186/s40594-016-0036-1
  • Ercan, S. (2014).Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarinin kullanimi: TasarIm temelli fen eğitimi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Flick, U. (2009). An introduction to qualitative research (4th ed.). Sage Publications.
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş. (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Goldman, S. L. (2004). Why we need a philosophy of engineering. A work in progress. Interdisciplinary Science Reviews, 29(2), 163-176.
  • Graham, R., Rillero, P., and Biehler, R. (2013). Engineering education: Curriculum, research, and development. The Journal of Engineering Education, 102(4), 268-284. https://doi.org/10.1002/jee.20022
  • Grimson, W. (2007). The philosophical nature of engineering. A characterization of engineeringusing the language and activities of philosophy. Proceedings of the American Society forEngineering Education Annual Conference and Exposition.1611, 14 . Guzey, S.S., Moore, T.M., Harwell, M., & Moreno, M. (2016). STEM integration inmiddle school life science: Student learning and attitudes. Journal of ScienceEducation and Technology, 25, 550-560. doi: 10.1007/s10956-016-9612-x. Güncel Türkçe Sözlük, 2011. https://sozluk.gov.tr.
  • Hammack, R., Ivey, T. A., Utley, J. and High, K. A. (2015). Effect of an Engineering Camp on Students ‟ Perceptions of Engineering and Technology. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 5(2), 10-21.
  • Heywood, J. (2008). Philosophy and engineering education: A review of certain developments in the field. Proceedings of the Frontiers in Education Conference, S4H, 7 – 12.
  • Honey, M., Pearson, G. and Schweingruber, H. A. (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. Washington, DC: National Academies.
  • Honey, M., Pearson, G., and Schweingruber, H. (Eds.). (2014). STEM integration in K–12 education: Status, prospects, and an agenda for research. National Academies Press. https://doi.org/10.17226/18612
  • Karataş, F. Ö., Micklos, A., and Bodner, G. M. (2011). Sixth‐grade students’ views of the nature of engineering and images of engineers. Journal of Science Education and Technology, 20(2), 123–135. https://doi.org/10.1007/s10956-010-9239-2
  • Keklik, M. E. (2019). Madde ve özellikleri konusunda uygulanan bilimin doğası etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin bilimin doğası algılarına etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Kelley, T. (2010). Staking the claim for the "T" in STEM. Journal of Technology Studies, 36(1), 2-11.
  • Kelley, T. R. ve Knowles, G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education 3:11. DOI 10.1186/s40594-016-0046-z.
  • Kılıç, B. ve Ertekin, Ö. (2017). MEB için Fen Teknoloji Mühendislik Matematik- FeTeMMModeli (STEM) ile Eğitim.Erişim adresi: http://tbae.bilgem.tubitak.gov.tr.
  • Kimmel, H., Carpinelli, J. and Rockland, R. (2007). Bringing engineering into K-12 schools: A problem looking for solutions?. International Conference on Engineering Education, Coimbra, Portugal.
  • Knight, M. ve Cunningham, C. (2004). Draw an Engineer Test (DAET): Development of A Tool to Investigate Students’ Ideas about Engineers and Engineering. Paper presented at the ASEE Annual Conference and Exposition, 19 June, Utah.
  • Kubli, F. (2010). Do We Need a Philosophy of Science Education? Interchange, 41(4), 315-321. Kulikowich, J. M. and DeFranco, T. C. (2003). Philosophy›s role in characterizing the nature of educational psychology and mathematics. Educational Psychologist, 38(3), 147–156.
  • Lantz, H. B. (2009). Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education: What form? What function?Retrieved 15 November 2017, from: http://www.currtechintegrations.com/pdf/STEMEducationArticle.pdf.
  • Lederman, N. G. (1992). Students’ and Teachers’ Conceptions of the Nature of Science: A Review of the Research. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 331-359.
  • Marginson, S., Tytler, R., Freeman, B., and Roberts, K. (2013). STEM: Country comparisons. International comparisons of science, technology, engineering and mathematics (STEM) education. Australian Council of Learned Academies.
  • McComas, W. F. (2004). Keys to teaching the nature of science. The Science Teacher, 71(9), 24-27.
  • McComas, W. F. and Olson, J. K. (2000). International science education standards documents (41-52) In W.F.Mccomas (Ed.) The nature of science in science education rationales and strategies. Kluwer Academic Publishers.
  • McGinn, R. E. (1991). Science, technology and society. Prentice Hall, New Jersey. Miller, R. K. (2017). Building on math and science: the new essential skills for the 21st-century engineer. Research-Technology Management, 60(1), 53-56,
  • Mitcham, C. (1994). Thinking through technology. The path between engineering and philosophy. The University of Chicago Press, Chicago, IL.
  • Moore, T. J., and Smith, K. A. (2014). The STEM Education Nexus: A theoretical framework for addressing the critical issues of education reform. International Journal of STEM Education, 1(1), 1-9. https://doi.org/10.1186/s40594-014-0001-5
  • Moore, T. J., Johnson, C. C., Peters-Burton, E. E., and Guzey, S. S. (2015). The need for a STEM Roadmap. In Johnson, C. C., Peters-Burton, E. E., & Moore, T. J. (Eds.). (pp.3-12). STEM road map: A framework for integrated STEM education. London: Routledge.
  • Moore, T. J., Stohlmann, M. S., Wang, H. H., Tank, K. M., Glancy, A. W., and Roehrig, G. H. (2014). Implementation and integration of engineering in K–12 STEM education. International Journal of STEM Education, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.1186/s40594-014-0003-0
  • Mumford, L. (1961). The City in History: Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects. Publisher: Mariner Books.
  • National Research Council. (2011). Successful K-12 STEM education: Identifying effective approaches in science, technology, engineering, and mathematics. National Academies Press. https://doi.org/10.17226/13158
  • National Research Council. (NRC). (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • NRC. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington, DC: National Academies Press.
  • Oware, E., Capobianco, B. and Diefes-Dux, H. (2007). Gifted Students’ Perceptions of Engineers? A Study of Students in A Summer Outreach Program.Proceedings of the American Society for Engineering Education (ASEE) Annual Conference, 25- 27 June, Hawaii.
  • Partnership for 21st Century Skills. (2009). Framework for 21st century learning.http://www.battelleforkids.org/networks/p21
  • kPatton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Sage Publications.
  • Pearson, G. (2010). Exploring content standards for engineering education. National Academy of Engineering. Available at https://www.nae.edu/Activities/Projects/K12Standards.aspx <accessed August 30, 2107>.
  • Pleasants, J., and Olson, J. K. (2019). What is engineering? Elaborating the nature of engineering for K‐12 education. Science Education, 103(1), 145–166. https://doi.org/10.1002/sce.21483
  • Riley, M. M., and McCabe, M. (2011). Preparing for the 21st century: Integrating STEM education in the elementary classroom. Journal of Educational Research and Practice, 1(1), 1-10. https://doi.org/10.1108/20441061111140572
  • Roth, W. (2001). Learning science through technological design. Journal of Researchin Science Teaching, 38(7), 768-790. Russell, B. (1935). Religion and Science. London: Oxford Uni. Press.
  • Salcedo, O. H. (2017). Towards A Unified Theory Of Engineering Education . Open Access Theses and Dissertations,547. https://scholarworks.utep.edu/open_etd.
  • Taşar, M. F. (2003). Teaching history and the nature of science in science teacher education programs. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 30-42.
  • Tezel, Ö. ve Yaman, H. (2017). FETEMM eğitimine yönelik Türkiye’de yapılan çalışmalardan bir derleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 135- 145.
  • Ülger, A. (2003). Matematiğin kısa bir tarihi-I Mısır ve Mezopotamya matematiği. Matematik Dünyası, 42-45.Yenilmez, K. (2007). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları. Ondokuz MayısÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 51-59.
  • Yıldırım, B ve Türk, C. (2018). STEM Uygulamalarının Kız Öğrencilerin STEM Tutum ve Mühendislik Algılarına Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,10(30) , 842-884.
  • Yıldırım, B. (2016). An examination of the effects of science, technology, engineering, mathematics (STEM) applications and mastery learning integrated into the 7th grade science course. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, B. (2018). STEM Uygulamalarına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi 2018, Cilt 4, Sayı 1, 42-53.
  • Yıldırım, B., and Altun, Y., (2015). Investigating the effect of STEM education andengineering applications on science laboratory lectures. El-Cezerî Journal ofScience and Engineering, 2(2), 28-
  • Yılmaz, B. (2021). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendislik ve tasarım becerilerine yönelik görüşleri (Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi). https://acikerisim.erbakan.edu.tr/items/875195be-7c2e-4f59-ab4c-8786b0809fce
Toplam 76 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilim, Teknoloji ve Mühendislik Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özlem Yunus 0000-0002-7228-3105

Serpil Kalaycı 0000-0001-9613-3390

Simge Yunus 0009-0009-7230-7961

Gönderilme Tarihi 29 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 29 Ekim 2025
Erken Görünüm Tarihi 26 Aralık 2025
Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: Advanced Online Publication

Kaynak Göster

APA Yunus, Ö., Kalaycı, S., & Yunus, S. (2025). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Mühendisliğin Doğasına Yönelik Görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(Advanced Online Publication). https://doi.org/10.51460/baebd.1709004

Amaç ve Kapsam

Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü tarafından çıkarılan  "BATI ANADOLU EĞİTİM BİLİMLERİ DERGİSİ (BAEBD)" Nisan, Ağustos ve Aralık aylarında olmak üzere yılda 3 defa Türkçe veya İngilizce dillerinde yayınlanan açık erişimli bilimsel hakemli bir dergidir.

BAEB dergisi, eğitim bilimleri alanı ile ilgili  uygulama veya kuram çalışmalarını güçlü araştırma tasarımları ile  değerlendiren nitelikli çalışmaları yayınlamaktadır. Bu nedenle dergide, özellikle ilgili alanyazının geçmiş ve günümüz ile ilişkisini kurabilen, güncel eğitim ihtiyaçlarımızı takip edip çözümler üretebilen, deneysel, ilişkisel veya kuramsal nitelikli çalışmaların yayınlanması amaçlanmaktadır. Böylece, okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim, lise, yükseköğretim ve hayat boyu öğrenme kademelerinde eğitimin gelişmesine katkı sağlanması beklenmektedir.

BAEBD eğitim teknolojileri, öğretmen yetiştirme, matematik, fen, fizik, kimya, biyoloji, tarih, coğrafya, Türkçe, Türk dili ve edebiyatı, sosyal bilgiler, rehberlik ve psikolojik danışmanlık, okul dışı eğitim, doğa eğitimi, vb. alanlarda çalışmaları kabul etmektedir. Hedef kitlesi eğitim bilimleri alanında çalışma yapan bilim insanları, eğitimciler, öğrenciler, öğretmenler ve eğitim sektörüne yönelik ürün ve hizmet veren kişi ve kuruluşlardır.



BAEBD Yazım Kuralları

BAEBD Telif Hakkı Devir Formu


BAŞVURU EKLERİ:    1-Benzerlik Raporu
                            2-Etik Kurul Belgesi / Etik Kurul Başvurusuna Gerek Yoktur Yazısı
                            3-Telif Hakkı Devir Formu


ŞABLON MAKALE


BAEBD, 10.11.2017 tarihinden itibaren yayın etiği ile ilgili aşağıdaki kuralları benimsemektedir;

1) Dergi yayıncılığında "Yayın Etiği ve Kötüye Kullanım Bildirgesi (COPE -Code of Conduct for Journal Editors)" tarafından belirlenmiş yükümlülükleri esas alır. Detaylı bilgi aşağıda sunulmuştur.

2) Yazar tarafından dergiye gönderilen makalelerin yazarlarından editör intihal raporu talep eder. İntihal raporu incelenerek onaylanan makalelere alan editörü ve hakem ataması yapılır.

3) (10.07.2019 tarihli güncelleme) BAEBD, Cilt 10. Sayı 2’den (Aralık 2019) itibaren anket, mülâkat vb. yollarla veri toplanmasını içeren makale önerilerinde, başvuru öncesinde yazardan etik kurul onay belgesini isteyecektir. Etik kurul belgesi ile ilgili bilgiler yöntem bölümünde sunulacaktır.


YAYIN ETİĞİ VE KÖTÜYE KULLANIM BİLDİRGESİ (COPE)

Editörlerin Sorumlulukları

Tarafsızlık ve Yayıncıya Ait Özgürlük. Editörler gönderilen makale önerilerini derginin kapsamına uygun olması ve çalışmalarının önemi ve orijinalliğini dikkate alarak değerlendirirler. Editörler, makale önerisini sunan yazarların ırk, cinsiyet, cinsel yönelim, etnik köken, uyruk veya politik görüşlerini dikkate almazlar. Düzeltme ya da yayınlama kararına dergi editör kurulu dışında diğer kurumlar etki edemez.
Gizlilik. Editörler gönderilen bir yazıyla ilgili bilgileri, sorumlu yazar, hakemler ve yayın kurulu dışında başka herhangi biriyle paylaşmazlar.
Bilgilendirme ve Görüş Ayrılıkları. Editörler ve yayın kurulu üyeleri, yazarların açık yazılı izni olmaksızın kendi araştırma amaçları için sunulan bir makalede yayınlanmamış bilgileri kullanmazlar.
Basım Kararı. Editörler, yayınlanmak üzere kabul edilen tüm makalelerin, alanında uzman olan en az iki hakem tarafından hakem değerlendirmesine tabi tutulmasını sağlar. Editörler, dergiye gönderilen makalelerden hangi eserin yayınlanacağına, söz konusu çalışmanın geçerliliğine, araştırmacılara ve okurlara olan önemine, hakemlerin yorumlarına ve bu gibi yasal şartlara göre karar vermekten sorumludur.
Etik Kaygılar. Editörler sunulan bir yazıya veya yayınlanmış makaleye ilişkin etik kaygılar ortaya çıktığında tedbirler alacaktır. Yayınlandıktan yıllar sonra ortaya çıksa bile, bildirilen her etik olmayan yayınlama davranışı incelenecektir. Editörler, etik kaygılar oluşması durumunda COPE Flowcharts'ı takip eder. Etik sorunların önemli olması durumunda düzeltme, geri çekme uygulanabilir veya konu ile ilgili endişeler dergide yayınlanabilir.


Hakemlerin görevleri

Editoryal Kararlara Katkı: Editör kararlarında editörlere yardımcı olur ve editoryal iletişim yoluyla yazarlara makalelerini iyileştirmede yardımcı olur.
Sürat: Makale önerisini incelemek için yeterli nitelikte hissetmeyen veya makale incelemesinin zamanında gerçekleşemeyeceğini bilen herhangi bir hakem, derhal editörleri haberdar etmeli ve gözden geçirme davetini reddetmeli, böylece yeni hakem atamasının yapılması sağlanmalıdır.
Gizlilik: Gözden geçirilmek üzere gönderilen tüm makale önerileri gizli belgelerdir ve bu şekilde ele alınmalıdır. Editör tarafından yetkilendirilmedikçe başkalarına gösterilmemeli veya tartışılmamalıdır. Bu durum inceleme davetini reddeden hakemler için de geçerlidir.
Tarafsızlık Standartları: Makale önerisi ile ilgili yorumlar tarafsız olarak yapılmalı ve yazarların makaleyi geliştirmek için kullanabileceği şekilde öneriler yapılmalıdır. Yazarlara yönelik kişisel eleştiriler uygun değildir.
Kaynakların Kabulü: Hakemler, yazarlar tarafından alıntılanmayan ilgili yayınlanmış çalışmaları tanımlamalıdır. Hakem ayrıca, incelenen yazı ile başka herhangi bir makalenin (yayınlanmış veya yayınlanmamış) herhangi bir önemli benzerliğini editörüne bildirmelidir.
Çıkar Çatışmaları: Çıkar çatışmaları editöre bildirilmelidir.


Yazarların Sorumlulukları

Raporlaştırma Standartları: Orijinal araştırmanın yazarları, yapılan çalışmanın ve sonuçların doğru bir şekilde sunulmasını ve ardından çalışmanın öneminin objektif bir şekilde tartışılmasını sağlamalıdır. Makale önerisi yeterli detay ve referans içermelidir.
Veri Erişimi ve Saklama: Yazarların, çalışmalarının ham verilerini saklamaları gerekmektedir. Gerektiğinde, dergi tarafından talep edilmesi durumunda editör incelemesi için sunmalıdırlar.
Özgünlük ve İntihal: Yazarlar, tamamen orijinal eserler göndermelidirler ve başkalarının çalışmalarını veya sözlerini kullanmışlarsa, bu uygun şekilde alıntılanmış olmalıdır. Bunun yanında yazarların kendi tez çalışmaları ve makale çalışmalarından gerçekleştirdikleri alıntılarda da benzerliğin minimum düzeyde olması bir başka deyişle alıntılamanın uygun bir şekilde gerçekleştirilmiş olması önemlidir. Başkasından ya da kendinden intihal, tüm biçimlerinde etik olmayan yayıncılık davranışını oluşturur ve kabul edilemez. Bu nedenle dergiye makale gönderen tüm yazarlardan benzerlik oranı raporu istenmektedir. Rapordaki oran makalenin değerlendirme sürecine geçmesi için belirleyici olacaktır. Oranın yüksek olduğu makaleler geri gönderilerek gerekli düzenlemelerin yapılması istenecektir. Bu kapsamda başkalarının çalışmalarından yapılan intihallerin yanı sıra yazarların kendi tez veya makalelerinden yaptıkları intihallerin de göz önünde bulundurularak bir düzenleme yapması gerekmektedir.
Birden çok, yinelenen, yedekli veya eşzamanlı gönderim / yayın: Yazarlar başka bir dergide daha önce yayınlanmış bir makaleyi değerlendirilmek için göndermemelidir. Bir makalenin birden fazla dergiye eşzamanlı olarak sunulması etik olmayan yayıncılık davranışıdır ve kabul edilemez.
Makalenin Yazarlığı: Sadece yazarlık kriterlerini yerine getiren kişiler, yazının içeriğinde yazar olarak listelenmelidir. Bu yazarlık kriterleri şu şekildedir; (i) tasarım, uygulama, veri toplama veya analiz aşamalarına katkı sağlamıştır (ii) yazıyı hazırlamış veya önemli entelektüel katkı sağlamış veya eleştirel olarak revize etmiştir veya (iii) makalenin son halini görmüş, onaylamış ve yayınlanmak üzere teslim edilmesini kabul etmiştir. Sorumlu yazar, tüm yazarların (yukarıdaki tanıma göre) yazar listesine dâhil edilmesini sağlamalı ve yazarların makalenin son halini gördüklerini ve yayınlanmak üzere sunulmasını kabul ettiklerini beyan etmelidir.
Beyan ve Çıkar Çatışmaları: Yazarlar, mümkün olan en erken aşamada (genellikle makale gönderimi sırasında bir bildirme formu sunarak ve makalede bir beyanı dâhil ederek) çıkar çatışmalarını açığa çıkarmalıdır. Çalışma için tüm mali destek kaynakları beyan edilmelidir (varsa hibe numarası veya diğer referans numarası dâhil).
Hakem Değerlendirme: Yazarlar hakem değerlendirme sürecine katılmakla yükümlüdürler ve editörlerin ham veri taleplerine, açıklamalara ve etik onayının kanıtlarına ve telif hakkı izinlerine derhal yanıt vererek tam olarak işbirliği yapmakla yükümlüdürler. İlk olarak "gerekli revizyon" kararı verilmesi durumunda, yazarlar hakemlerin yorumlarına sistematik bir şekilde verilen son tarihe kadar yazılarını gözden geçirip yeniden ibraz etmelidir.
Yayınlanan Eserlerde Temel Hatalar: Yazarlar kendi yayınladıkları çalışmalarında önemli hatalar veya yanlışlıklar bulduklarında, dergi editörlerini veya yayıncılarını derhal bilgilendirmek ve kâğıt üzerinde bir erratum biçiminde düzeltmek veya kâğıdı çıkarmak için onlarla işbirliği yapmakla yükümlüdür. Editörler veya yayıncı, yayınlanan bir çalışmanın önemli bir hata veya yanlışlık içerdiğini üçüncü bir şahıstan öğrenirse, yazarın makaleyi derhal düzeltme veya geri çekme veya derginin editörlerine kâğıdın doğruluğuna dair kanıt sunma yükümlülüğünü almalıdır.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi makale başvurusu, değerlendirmesi ve yayımı için hiçbir ücret almamaktadır.

Sahibi / Owner

Sanat ve Kültür Politikası, Eğitim, Güzel Sanatlar Eğitimi, Sanat Eğitimi (Diğer), Kapsayıcı Eğitim, Sanat ve Edebiyat

Baş Editör / Editor in Chief

Yayın Kurulu / Editorial Board Members

Dergi Kurulu / Advisory Board

Güzel Sanatlar Eğitimi, Resim
Ekoeleştiri, Güzel Sanatlar Eğitimi, Çevresel Sanat, Disiplinlerarası Sanat, Resim
Özel Yetenekli Eğitimi
Medeni Usul ve İcra İflas Hukuku, Sivil Prosedür

Alan Editörleri / Editors

Eğitim, Eğitimde Program Geliştirme, Program Tasarımı, Öğrenme Kuramları, Öğretim Kuramları, Öğretim Tasarımı, Eğitimin Felsefi ve Sosyal Temelleri, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi
Temel Eğitim, Sınıf Eğitimi, İlköğretim, Türkçe Eğitimi, Tarih Eğitimi, Coğrafya Eğitimi, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Beden Eğitimi ve Oyun
Eğitim, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme Teorileri ve Uygulamaları, Sınıfiçi Ölçme Uygulamaları, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Diğer)
Eğitim, Zihinsel Engelli Eğitimi
Biyolojik Matematik
Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Aile Danışmanlığı, Madde Bağımlılığı Danışmanlığı, Okul Psikolojik Danışmanlığı, Psikolojik Danışmanlık Eğitimi, Klinik Psikoloji, Psikolojik danışmanlık, Aile Psikolojisi, Eğitim Psikolojisi
Dil Çalışmaları, Eğitim
Çevre Eğitimi ve Yaygınlaştırılması, Coğrafya Eğitimi, Beşeri Coğrafya (Diğer)

Dil Editörleri

Dil Çalışmaları, Eğitim