Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEB 2023 Vizyonun’da ki İmam Hatip Ortaokulları ile İlgili Hedeflere İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşleri

Yıl 2021, , 447 - 468, 28.12.2021
https://doi.org/10.51460/baebd.906350

Öz

Bu çalışma, MEB 2023 vizyonundan yer alan İmam Hatip Ortaokulları ve liseleriyle ilgi hedeflere ilişkin İmam Hatip ortaokullarında görev yapan okul yöneticileri ve öğretmenlerinin görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Çalışma nitel araştırma metodu kullanılarak yürütülmüştür. Katılımcıların tespit edilmesinde amaçlı örneklem seçimi, verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu ve elde edilen verilerin analiz edilmesinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda; iyi örnekler paylaşımları yapan öğretmenlere yönelik ödüllendirme sisteminin geliştirilmesi, yükseköğretim kurumu, sivil toplum kuruluşları ve uluslararası kurumlarla ortak çalışmaların yapılması gerektiği, internetten yararlanılarak iyi bir fenomen oluşturulması veya gayr-i ahlaki fenomenlere yasal yasak getirilmesi, velilerle iş birliğine gidilmesine yönelik görüşler sunulmuştur. Öğretmen ve idareciler genel olarak İmam Hatip Ortaokullarının diğer okullardan daha başarılı olduğunu dile getirmiştir. Başarı farkının dengelenebilmesi için ekonomik program belirlenmesi ve fiziki koşulların donanımlı olması gerektiğini, Türk okul mimarisi modelinin geliştirilmesi, eğitimin anayasa ile korunması, öğretmenlik mesleğine saygı duyulması, veli ve öğrencilerin bilinçlendirilmesi için aile eğitimi kursları yapılması, devletin ortaokullara bütçe ayırması, öğrenci başına ödenek veya ailelerden çocuk sayısına göre vergi alınması, kurum kültürü geliştirilmesi, proje okulu ve %10’luk dilimin kalkması, okul sayısının 500’ü geçmemesi, öğretmenlerin izlenip değerlendirilmesi, sınavların kalkması, okulların kontenjanının olması gerektiğini ifade etmişlerdir. Kadın ve erkek katılımcılar arasında müfredat ile dini içeriğin azaltılması/arttırılması konusunda görüş farklılıkları olduğu saptanmıştır

Kaynakça

  • Aktan, C.C. (1997). Değişim ve yeni global yönetim. İstanbul: Mess Yayınları, No 257.
  • Burnside, R. M. (1994). Visioning: building pictures of the future. (Ed. Jane Henry ve David Walker) Managing Innovation, London: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E. K. Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Ceylani, M. (2020). Eğitimde 2023 vizyon belgesi'nin uygulanabilirliği hakkında yönetici ve öğretmen görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi (Yüksek Lisans Tezi), Van.
  • Christensen, L.B., Johnson, B. R. ve Turner L.A. (2015). Araştırma yöntemleri: desen ve analiz. (Ahmet Aypay Çev.). 2. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Collins, C.J. ve Porras, J.I. (1999). Şirketinizin vizyonunu oluşturmak: Değişim. Harward Business Review (Çeviren: Meral Tüzel). İstanbul: Mess Yayınları.
  • Çelik, K. (2019). Eğitimde 2023 Vizyon Belgesinin “İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi ve Yönetimi” Hedefini Öğretmenler Nasıl Değerlendiriyor?, İTEAC, TED Üniversitesi, Ankara, (31.11.2019-01.12.2019).
  • Çetin, S. (2009). Vizyon yönetimi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, s.95-103.
  • Durna, U. (2002). Yenilik yönetimi. Ankara: Nobel Yayınları
  • Erçetin, Ş. (2000). Lider sarmalında vizyon. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2015). Eğitimde değişim yönetimi. Ankara: Pegem akademi.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (yaklaşım, yöntem ve teknikler). 3. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ertürk, A. (2019). 2023 eğitim vizyonu: sorunlara çare mi? Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (PAU Journal of Education 48: 321-345. doi: 10.9779/pauefd.537273.
  • MEB, (2018). 2023 eğitim Vizyonu. Milli Eğitim Bakanlığı. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf.
  • Mingat, A. & Tan, J.P. (2003). Tools for education policy analysis. Washington DC: World Bank.
  • Mirze, K. & Ülgen, H. (2004). İşletmelerde stratejik yönetim. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Nanus, B. (1992). Visionary leadership: creating a compelling sense of direction for your organization. San Francisco: Jossey-Bass, https://archive.org/details/visionaryleade rs00nanu.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri: gerçek dünya araştırması. (Çev. Şakir Çınkır/Nihan Demirkasımoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Solman, U. & Heinze, R (1995). Vizyon yönetimi. İstanbul: Evrim Yayınları Yönetim Dizisi.
  • Şimşek, M. Ş. (1998). Yönetim ve organizasyon. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yalçın, A. (2002). Değişim yönetimi. İstanbul: Nobel Yayınları.
  • Yılmaz, K., Öngören, H. (2019). İlköğretim Öğretmenlerinin MEB 2023 Eğitim Vizyonu’na İlişkin Görüş ve Değerlendirmeleri. UEYAK, Marmara Üniversitesi, İstanbul, (26.10.2019-28.10.2019).
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Büşra Elçiçeği 0000-0002-1346-8185

Kaya Yılmaz 0000-0002-2344-1074

Çağlar Acar 0000-0002-9479-8011

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 30 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Elçiçeği, B., Yılmaz, K., & Acar, Ç. (2021). MEB 2023 Vizyonun’da ki İmam Hatip Ortaokulları ile İlgili Hedeflere İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 447-468. https://doi.org/10.51460/baebd.906350