The aim of this study is to compare and research the social skills of the students with mainstreaming
who are attending to primary school classes, the mainstreaming students who are attending to
primary school classes and also getting support training in support training chamber, and the
mainstreaming students who are attending to special classes formed in primary school body. The
research is a descriptive study comparatively analyzing the social skills of mental disability students.
In this research study group, there are 190 mainstreaming students who have mental disability and
are educated at 12 primary schools in İzmir in 2010-2011 educational years. The data was used by
Social Skills Rating System –SBDS which was developed by Gresham and Eliot in 1987 and adapted
into Sucuoğlu ve Özokçu (2005). In the results of the research no differences has been found on levels
of social skills and the levels of problem behaviour of the students with mainstreaming who are
attending to primary school classes, the mainstreaming students who are attending to primary school
classes and also getting support training in support training chamber, and the mainstreaming students
who are attending to subclasses formed in primary school. According to the academic competence, the
levels of academic skills of the students of subclasses have been found higher than the other two
groups. There is need to more research about variables related with social skills of students with
special needs.
Social skills Special Education Mainstreaming Education Mental Retardation.
Bu çalışmanın amacı, ilköğretimde genel eğitim sınıfında kaynaştırma uygulamasından yararlanan
destek eğitimden alan, destek eğitim almayan ve özel eğitim sınıflarına devam eden özel gereksinimli
öğrencilerin sosyal becerilerini incelemek ve karşılaştırmaktır. Araştırma zihinsel yetersizliğe sahip
kaynaştırma sürecindeki öğrencilerinin sosyal becerilerini karşılaştırmalı olarak inceleyen betimsel bir
çalışmadır. Çalışma grubu 2010-2011 eğitim-öğretim yılında İzmir ilinde 12 ilköğretim okuluna devam
eden zihinsel yetersizliğe sahip 190 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, Sosyal Beceri Derecelendirme
Sistemi-SBDS (Social Skills Rating System) ile toplanmıştır. İlköğretim sınıflarına devam kaynaştırma
öğrencilerinin, ilköğretim sınıflarına devam eden aynı zamanda destek eğitim odasından destek
eğitim alan kaynaştırma öğrencilerinin ve ilköğretim okullarında özel eğitim sınıflarına devam eden
öğrencilerin sosyal beceri ve problem davranış düzeyleri arasında herhangi bir farklılık
bulunmamıştır. Akademik yetersizlik açısından karşılaştırıldığında ise özel eğitim sınıfı öğrencilerinin
akademik becerileri düzeyleri diğer iki gruba göre daha yüksek bulunmuştur. Özel gereksinimli
öğrencilerinin sosyal becerilerini etkileyen değişkenlerle ilgili daha çok çalışma yapılmasına
gereksinim vardır.
Sosyal beceriler Özel Eğitim Kaynaştırma eğitimi Zihinsel engelliler.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 13 |