In this study, it has been investigated the role of teaching applications which intend to develop
visualization skills of the students on visualization usage and effective visualization usage in problem
solving. It is an experimental research based on an experimental pre-‐‑test post-‐‑test model. The
experimental and control groups consist of the 8th grade (14-‐‑15-‐‑year-‐‑old) students of a secondary
school in Izmir/ Turkey. The experiment group was formed of 21 students, while the control group
was formed of 22 students. In the experimental group, teaching process of “systems of linear
equations” subject was carried out by using computer-‐‑based visual representations and visualization
practices. Before and after the teaching application and practices, the status of visualization usage and
effective visualization usage of students was examined with “Abstract Thinking in Mathematics Test”
which has been developed by the researchers. Results showed that to practice visualizing on routine
problem solving effect the students´ preferences on using visual modes of thought and problem
solving when they solve non-‐‑routine problems. According to posttest scores of experimental group,
usage and effective usage of visualization in problem solving were increase.
Visualization mathematical problem solving animations systems of linear equations mathematics education.
Bu çalışmada, görselleştirme becerilerini geliştirmeye yönelik öğretim uygulamalarıyla yürütülen
matematik derslerinin, öğrencilerin matematikte görselleştirmeyi kullanmaları ve etkili kullanmaları
üzerindeki rolü araştırılmıştır. Kontrol gruplu ön test-‐‑son test modeline dayalı olan bu deneysel
çalışmanın deney ve kontrol gruplarını 2010–2011 Eğitim-‐‑öğretim yılında İzmir´deki bir ilköğretim
okulunun 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır (NDeney=21, Nkontrol=22). Deney grubunda “I.dereceden bir
ve iki bilinmeyenli denklemler” konusunun işlenişi bilgisayar destekli görsel sunumlarla ve
görselleştirme çalışmalarıyla yürütülmüştür. Öğrencilerin görselleştirmeyi kullanma durumları
uygulama öncesi ve sonrası araştırmacılar tarafından hazırlanan “Matematikte Soyut Düşünme
Testi”yle irdelenmiştir. Araştırma sonuçları görsel sunumlarla yürütülen matematik dersleri ve
yapılan görselleştirme çalışmaları sonrasında problem çözmede görselleştirmenin kullanımında ve
etkili biçimde kullanımında artış olduğunu göstermiştir.
Görselleştirme matematiksel problem çözme animasyonlar lineer denklem sistemleri matematik eğitimi.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 11 |