Bu
çalışmada Yenilikçi Fen Deneyleriyle (YFD) sorgulamaya dayalı öğrenmenin,
kavramsal anlamaya etkisi üzerine bir araştırma yapılmıştır. YFD; öğrencide
merak uyandıran, malzemeleri kolay bulunan ve anlaşılabilir basitlikte (yalın),
güvenli, ekonomik, eğlenceli, günlük hayatla ilgili deneylerdir. Yenilikçi bir
yaklaşımla sunulan deneylerde öğrencinin süreci ve sonucu merak etmesi ve
böylece sorgulama sürecine girmesi, daha çok soru sorması beklenmektedir. Uygulama
7. sınıf “Kuvvet ve Enerji” ünitesinde yapılmış, bu ünite kazanımlarıyla uyumlu
olarak seçilen Timms soruları merkez alınarak kavramsal anlama testi (KAT)
oluşturulmuştur. KAT, açık uçlu ve üç aşamalı test sorularından oluşmaktadır.
Üç aşamalı sorular bilişsel yapıyı ortaya çıkaran birinci aşama sorulara,
birinci aşamada işaretlediği şıkkın nedenini soran ikinci aşama ve verdiği
cevaplardan emin olup olmadığını yoklayan üçüncü aşama eklenerek hazırlanmıştır.
Süreç öncesinde öntest sonuçları arasında anlamlı fark olmadığı, süreç sonunda
ise açık uçlu sorularda, yenilikçi fen deneyleriyle sorgulamaya dayalı
etkinliklerin uygulandığı deney grubu lehine anlamlı fark çıktığı saptanmıştır.
Bu durum deney grubundaki öğrencilerin daha fazla örnekle açıklamasından,
destekleyici ve gerekçeli ifadelere daha fazla yer vermesinden kaynaklanmaktadır.
Yenilikçi fen deneyleri Sorgulamaya dayalı öğrenme Timms soruları Kavramsal anlama
In the scope of this study, it is aimed to investigate the effect of inquiry based learning with innovative
science experiments (ISE) on students' conceptual understanding. The implementation was carried out with an
experimental and control group consisting of 7th grade students in a secondary school located in the provincial
center of İzmir and lasted 6 weeks. In the experiment group, the plans and the activities based on the inquiry
with ISE were applied and in the control group the plans and activities were applied in accordance with the MEB
2013 program. Conceptual Understanding Test (CUT) was formed based on selected TIMSS questions in
accordance with the acquisitions of "Force and Energy" unit, consists of open-ended and three-tier test questions
which were evaluated separately. At the end of the process, there was no difference for the three-tier test
questions. It was found that there was a significant difference in open-ended questions in posttest, in favor of
the experimental group. This is due to the fact that the students in the experimental group explained with more
examples, gave more supportive and reasoned statements.
Innovative science experiments inquiry based learning TIMSS questions conceptual understanding
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 2 |