Bu araştırmada; fen
bilgisi ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının atom kavramına ilişkin
bilgilerinin ve günlük yaşamda dilsel olarak kullanım ifadelerinin "insana
özgül dil (öznellik=animism)" ve "canlılık (nesnellik= anthropomorphism)" özellikleri kapsamında nicel olarak
karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırma, 2014-2015 eğitim yılında fen
bilgisi ve sosyal bilgisi öğretmen adaylarının katılımıyla yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden
betimsel tarama tekniği kullanılmıştır. Veriler, Nakiboğlu ve Poyraz'ın (2006)
ve Taber’in (1996) yaptığı araştırmaların yöntem ve bulgularına dayandırılarak
oluşturulan altı seçenekli 25 maddelik bir ölçme aracıyla toplanmıştır. Altı
seçeneğin üçü antropomorfizm; diğer üçü animizmle ilgilidir. Test maddeleri, cümlede
yüklem yerlerinin boş bırakıldığı bilimsel önerme cümlelerinden oluşmaktadır.
Bu ölçme aracında, öğrencilerden 6 seçenekten kendilerine uygun olan ilk üç
seçeneği sıralamaları istenmiştir. Sonuç olarak, fen bilgisi ve sosyal bilgiler
öğretmen adaylarının atom kavramlarını “insana özgü dil (animism) ” ve “canlılık (anthropomorphism)” ölçütüne göre
açıklamaları karşılaştırıldığında, fen öğretmen adaylarının
"canlılığı", sosyal öğretmen adaylarının ise "insana özgü
dil" kullanımı tercih ettikleri görülmüştür. Böyle bir farklılığın
öğrencilerin konuya olan ilgi ve bilgi düzeylerinden kaynaklandığı
düşünülmektedir. Cinsiyet çeşitliliği göz önüne alındığında, erkek ve kız
öğrenciler arasında neredeyse hiç fark bulunmadığı ortaya çıkmıştır.
İnsana Özgül Dil (Animizm) Canlılık (Antropomorfizm) Atom kavramı
In research, the aim is to compare quantitatively the knowledge related to
the concept of atoms by the Pre-Service Teachers (PST) in science and social
studies to the daily use of the terms animism and anthropomorphism
linguistically. This research was done with the contribution of the students
who studied sociology, history, philosophy, in social studies and the ones who
studied at science teaching fields in 2014-2015 academic year. In this research
descriptive research technique, which is one of the methods of quantitative
research technique used. The data collection instrument of this research: A
quantitative measuring instrument was developed by deriving the data as a
result of the researchers by Nakipoğlu, Poyraz (2006) and Taber (1996). This
measuring instrument (2006) consists of 25 items. Each item covers 6 choices.
Three of these choices are about anthropomorphism; the other three choices are
about animism. The test items consist of scientific propositions
in which the verb places are left empty in the sentence. Students are asked to identify the first three sentences which are true
for them. The frequent use of the two terms: subjectivity and objectivity are
compared according to the field and gender variety. The students who are at the
social department use subjective expressions more than the students at the
science department. When gender variety has been considered, it has been put
forth that there has been nearly no difference between male and female
students.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 1 |