Geometric thinking habits can be considered as ways of thinking that support individuals' geometry learning. The teachers who have these habits will play an important role in the geometry learning of the students they will train. The study group consisted of three mathematics teachers in three state secondary schools. Qualitative research method was used in the data collection, analysis and interpretation. The data of the interview with the teachers were collected through clinical interviews. Eight open-ended questions were asked to the teachers, which included the sub-components of the geometric habits of the mind. The data obtained during the research process were analyzed on the basis of questions and each question was examined according to the components of the mind's geometric habits. Data were analyzed by content analysis method. According to the results of the study, it was observed that the teachers showed similar habits in the solution of the questions. Geometric habits were somewhat more challenging than other components in demonstrating the habit of balancing discovery and reflection from the component.
Geometric habits of mind, Geometric thinking, Geometry problems
Geometrik
düşünme alışkanlıkları bireylerin geometri öğrenimini destekleyen düşünme
yolları olarak düşünülebilir. Bu alışkanlıklara sahip olan öğretmenler
yetiştireceği öğrencilerin geometri öğreniminde önemli rol oynayacağından
çalışmada ortaokul matematik öğretmenlerinin zihnin geometrik alışkanlıklarının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunu üç devlet ortaokulundaki üç
matematik öğretmeni olmuştur. Araştırmada verilerin toplanması, çözümlenmesi ve
yorumlanmasında nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Öğretmenlerle yapılan
görüşmenin verileri klinik mülakatlarla toplanmıştır. Öğretmenlere zihnin
geometrik alışkanlıklarının alt bileşenlerini içeren sekiz adet açık uçlu soru
sorulmuştur. Araştırma sürecinde elde edilen veriler sorular bazında analiz
edilmiş olup, her soru zihnin geometrik alışkanlıklarının bileşenlerine göre
incelenmiştir. Veriler içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmadan elde
edilen sonuçlara göre öğretmenlerin soruların çözümünde kısmen benzer
alışkanlıkları gösterdiği gözlemlenmiştir. Geometrik alışkanlıklar bileşeninden
keşif ve yansıtmayı dengeleme alışkanlığını göstermede diğer bileşenlere
nazaran biraz daha zorlanmışlardır.
Zihnin Geometrik Alışkanlıkları, Geometrik Düşünme, Geometri problemleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Mayıs 2019 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 1 |