Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de Cumhuriyet Döneminde hazırlanan Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programlarını Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin (BMÇHS) Eğitimin Hedefleri maddesi açısından incelemektir. Bu inceleme ile hayat bilgisi dersi öğretim programlarında gerçekleştirilen değişiklikler BMÇHS’ye göre değerlendirilmiştir. Tarihsel durum çalışması ile desenlenmiş olan bu çalışmanın veri setini 1924, 1926, 1936, 1948, 1968, 1998, 2005, 2015, 2017 ve 2018 hayat bilgisi dersi öğretim programlarına ilişkin yazılı dokümanlar oluşturmaktadır. Elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Elde edilen HBÖP’lere dair yazılı veriler içerik analizine tabi tutularak çözümlenmiştir. İncelemeler sonucunda, BMÇHS’nin Eğitimin Hedefleri maddesine yönelik hayat bilgisi dersi öğretim programlarında 3 tema ve 17 kategori elde edilmiştir. Bulgulardan hareketle her programda araştırma bağlamında değerlendirilebilecek düzenlemelerin gerçekleştirildiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; programlarda yapılan düzenlemelerin boyutu açısından 1998 programına kadar ki programlar ile 1998 ve sonrasındaki programlar arasında önemli farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. Bu farklılığın sebepleri incelendiğinde, ana etkenin 20 Kasım 1989 kabul edilen BMÇHS’nin olduğu düşünülmektedir. Ayrıca, 2005 hayat bilgisi öğretim programları araştırma kapsamında değerlendirildiğinde ise araştırma bağlamında en çok düzenleme yapılan program olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 2005 programındaki düzenlemelerin fazla olması programın detaylı bir şekilde hazırlanması ve öğrenci merkezli yapılandırmacı yaklaşıma göre hazırlanmış olması ile açıklanabilir.
Çocuk Hakları Sözleşmesi Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları Eğitim Hedefleri
Yüksek Lisans Tezi sürecinde beni destekleyen danışmanım Dr. Öğr. Üyesi Ayşe ÖZTÜRK'e teşekkür ederim.
In this study, the life sciences curricula examined in terms of the aims of education item of which the United Nations Convention on the Rights of the Children (UNCRC) 29th item, arrangements made in the curricula were analyzed comparatively. The study was formed as a historical case study. The document analysis method was employed in this qualitative research. The data set of the study was composed the life sciences curricula 1924, 1926, 19236, 1948, 1968, 1998, 2005, 2015, 2017 and 2018. The obtained data about the life sciences curricula were analyzed by content analysis. As a result of the analysis, 3 themes and 17 categories were derived on the aims of education of the UNCRC from the life sciences curricula. The results of the study indicate that the life sciences curricula preceding and following the implementation of UNCRC puts an emphasis on various regulations which can be evaluated in the context of the relevant research. Another conclusion to be drawn when the curricula are reviewed is that there is a difference between the period up to the 1998 curriculum and the curricula following the 1998 curricula in terms of the dimension or depth of the emphasized regulations. When the reasons for this difference are examined, it is considered that the main factor is the UNCRC accepted on 20 November 1989. When the life science curriculum of 2005 was evaluated within the scope of the research, it was reached as the result of the most edited curriculum in the research context.
Convention on the Rights of the Children The Life Sciences Curricula The Aims of Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 1 |