Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarını Yordayan Değişkenler

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 2, 273 - 293, 28.12.2020

Öz

Bu araştırmada Müzik öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları demografik özelliklerine ve öğretmen öz-yeterlik ve öğretmenlik mesleğini tercih nedenlerine göre incelenmiştir. Araştırma grubu başta Adnan Menderes Üniversitesi olmak üzere Pamukkale Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi ve Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Lisans 1,2,3 ve 4. Sınıf öğrencilerinden olma üzere 323 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada müzik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları Tufan ve Güdek (2008) tarafında geliştirilmiş olan “Müzik Öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeği” ile, öğretmen öz-yeterlikleri Tschannen-Moran ve Woolfolk Hoy (2001) tarafından geliştirilen Türkçe ’ye Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2008) tarafından çevrilen “Öğretmen öz-yeterlik Ölçeği” ve Öğretmenlik mesleğini tercihleri ise Övet (2006) tarafından geliştirilmiş olan “Öğretmenlik mesleği tercih anketi” ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda müzik öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarını en iyi açıklayan faktörlerin meslek tercih envanterinin alt boyutları olan “Bilinç” ve “Güvence” olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Arastaman, G. (2013). Eğitim ve Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öz-Yeterlik İnançları ve Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 14(2).
  • Arslan, D. A. (2005) Üçüncü Binyılda Türkiye’de Müzik Öğretmen Adaylarının Ve Öğretmenlerin Sorunları. https://www.ayk.gov.tr/wp-content/uploads/2015/01/Arslan-D.-Ali-Üçüncü Bin Yilda Türkiye’de Müzik Öğretmen Adaylari Ve Öğretmenlerin Sorunlari.Pdf
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191.
  • Bulut, İ. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi (Dicle ve Fırat Üniversitesi Örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 13-24. Bulut, D. (2011). Müzik Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 651-674. Bümen, N. T., & Özaydın, T. E. (2013). Adaylıktan göreve öğretmen özyeterliği ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlardaki değişimler. Eğitim ve Bilim, 38(169). Brown, T. A., & Moore, M. T. (2012). Confirmatory factor analysis. Handbook of structural equation modeling, 361-379.
  • Çapa, Y. Çakıroğlu, J. ve Sarıkaya, H. (2005). Öğretmenlik öz-yeterlik ölçeği Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim. 30 (137), 74–81.
  • Çapri, B., & Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum Ve Mesleki Yeterlik İnançlarının Cinsiyet Program Ve Fakültelerine Göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 33-53.
  • Çermik, H., & Şahin, A. Doğan; B.(2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 201-212.
  • Çermik, H., Şahin, A., & Doğan, B. (2017) Sınıf Öğretmen Adaylarının Meslek Tercih Algıları: Değişimin Boylamsal Çözümlemesi Pre-Service Classroom Teachers’ Career Choice Perceptions: A Longitudinal Analysis of Change. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 32(3): 643-658. doi: 10.16986/HUJE.2016018402
  • Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(159).
  • Ekici, G. (2008). Sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 98-110.
  • Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K., & Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210-223.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Babin, B. J., & Black, W. C. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective (Vol. 7).
  • Izgar, H., & Dilmaç, B. (2008). Yönetici adayı Öğretmenlerin Özyeterlik Algıları Ve Epistemolojik İnançlarının İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 437-446.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum, algı ve iletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Korkmaz, Ö. (2004). Müzik öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi (20) 125-148
  • Övet, O. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Petty, R. E., Fabrigar, L. R., & Wegener, D. T. (2003). Emotional factors in attitudes and persuasion. In R. J. Davidson, K. R. Scherer, & H. H. Goldsmith (Eds.), Handbook of affective sciences: Series in affective science (pp. 752e772). New York: Oxford University Press.
  • Rao, D., & Stupans, I. (2012). Exploring the potential of role play in higher education: development of a typology and teacher guidelines. Innovations in Education and Teaching International, 49(4), 427-436.
  • Recepoğlu, E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam doyumları ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel, (1), 311-326.
  • Samancıoğlu, M.; Bağlıbel, M; Bindak, R. ( 2015) Liderlik Yoğunluğu Envanterinin Türkçe Formunun Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(39), 132-144.
  • Sağlam, A. Ç. (2008). Müzik Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59-69.
  • Tan, H. (2016). Güzel sanatlar lisesi öğrencilerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi (Master's thesis, Niğde Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Terzi, A. R., & Tezci, E. (2007). Necatibey Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52(52), 593-614.
  • Tufan, E., & Güdek, B. (2008). Müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 25-40.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45(45), 109-127.
  • Yenice, N. (2012). Öğretmen adaylarinin öz-yeterlik düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 36-58.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen adaylarinin öğretmen öz-yeterlik algilari. Elektronik sosyal bilimler dergisi, 12(45), 88-104. Whitley, J. B. E. (1997). Gender differences in computer-related attitudes and behaviour: A meta-analysis. Computers in Human Behavior,
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

S. Serkan Şeker 0000-0001-7400-8919

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şeker, S. S. (2020). Müzik Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarını Yordayan Değişkenler. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 273-293.