Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Müzikal İlgi Ölçeği Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 2, 460 - 472, 28.12.2020

Öz

Müzik eğitimi, çocukların ve geçlerin müzikal potansiyellerinin geliştirilmesi yoluyla onlara kendilerini müzikal olarak ifade edebilme, yeteneklerini keşfetme, yaratıcı potansiyellerini geliştirme ve estetik özellikler kazanma olanağı sağlar. Müzik eğitimini yürütecek olan öğretmen adaylarının müzikal ilgi düzeyleri, müzik eğitiminin bu olanaklarını ileriki mesleki yaşamlarında öğrencileri üzerinde gerçekleştirebileceklerinin bir ipucu kabul edilebilir.
Müzik öğretmeni adaylarına yönelik Bilen tarafından geliştirilmiş ve açımlayıcı faktör analizi ile test edilmiş olan müzikal ilgi ölçeğinin, yeni bir araştırma grubu ile revize edilmesini amaçlayan bu araştırma, çeşitli üniversitelerin eğitim fakülteleri müzik eğitimi anabilim dallarında 2016-2017 öğretim yılında öğrenim görmüş olan 660 müzik öğretmeni adayıyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır.
Beşli likert tipi olan ölçek 11 maddeden oluşmaktadır. Ölçek maddeleri yorum ve öğretim, müzik-sanat dalları entegrasyonu, seslendirme ve keşif olarak adlandırılan üç faktörde toplanmıştır. Maddelerin faktör yükleri 0,441 ile 0,988 arasında değişmektedir. Açımlayıcı faktör analizi için, Kaiser-Meyer-Olkin örneklem yeterliği değeri 0,846, Bartlett küresellik testinde x2= 2825,224, serbestlik derecesi ise 253 bulunmuştur. Ölçeğin tamamının açıkladığı toplam variyans 52,20’dir. Faktörlerin Cronbach-Alpha katsayıları 1. faktör için .76, 2. faktör için .77 ve 3. faktör için .73 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin tümüne ilişkin Cronbach-Alpha iç tutarlılık katsayısı ise .78’dir. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre; ki kare 85.85, serbestlik derecesi 40, RMSEA .070, CFI .92 ve GFI .94 olarak belirlenmiştir. Elde edilen bu değerler modelin kabul edilebilir olduğunu göstermektedir.
Araştırmanın, müzik öğretmeni adaylarının müzikal ilgi düzeylerinin betimlenmesi yoluyla, müziğe ve müzik eğitimine ilişkin ilgiyi artıracak eğitim düzenlemelerini de kapsayan yeni araştırmalara kaynak olabileceği umulmaktadır.

Kaynakça

  • Boscolo, P., Ariasi, N., Del Favero, L.& Ballarin, C. (2011). Interest in an expository text: how does it flow from reading to writing?. Learning and Instruction, 21, 467-480. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959475210000587?casa_token=0r7ZQJNDC8kAAAAA:OZc4m-GBiGhqa4zLxljG26IjBmjqh4peZwzCE8oR3OEkfWcMUaTeIT0EgHpKiRAc3r_A1KL2FtU
  • Büyüköztürk, Ş.(2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş.,Akgün, Ö. E.,Özkahveci, Ö., Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri.4 (2), 207-239. Erişim adresi: https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/gudulenme-ve-ogrenme-stratejileri-olcegi-toad.pdf
  • Crozier, R. (2007). Musical instruments for children. London: Octopus Publishing.
  • Comrey, A. & Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. New Jersey: Lawrence Erlbaum Assocites, İnc.
  • Çelik,İ.,Yılmaz, Y. (2013). Yapısal eşitlik modellemesi temel kavramlar uygulamalar programlama. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Denac, O. (2008). A case study of preschool children’s musical interest at home and at school. Early Childhood Educ J. 35, 439-444. Erişim adresi: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10643-007-0205-4.pdf
  • Feather. N. T. (1982). Expectations and actions.New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Genç, N. (2004). Yönetim ve organizasyon-çağdaş sistem ve yaklaşımlar. Ankara: Şeçkin Yayıncılık.
  • Girgin, D. (2015). The correlation between musical interest and achievement motive. Anthropologist, 20 (1,2): 33-39. Erişim adresi: http://dspace.balikesir.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12462/8168/demet-girgin3.pdf?sequence=2&isAllowed=y
  • Majnemer, A. (2011). Importance of motivation to children's participation: A motivation to change. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics. 31(1), 1-3. Erişim adresi: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.3109/01942638.2011.541747
  • Moneva, J., Bacante, W., T. (2020). Student interest: music or studies in school. Journal of Gifted Education and Creativity. 7(1), 33-39.Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1006650#:~:text=With%20music%2C%20students%20tend%20to,knowledge%20and%20sharpen%20their%20minds.
  • Okay, H. H., Gençel Ataman, Ö., Kırtak Ad, V. N. (2015). Müziğe yönelik ilgi ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması.Akademik Bakış Dergisi. 51, 62-71. Erişim adresi: https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/muzige-yonelik-ilgi-olcegi-toad.pdf.
  • Otrar, M.ve Canel, A.N.(2015). Bilfen mesleki ilgi envanteri geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 4 (4) 186-198.
  • Özgüven, İ. E. (1994). Psikolojik testler. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası.
  • Rutter, K.L., Smith, B.& Hall, H.C. (2005). The effects of gender and grade level on the motivational needs of family and consumer sciences students, Journal of Family and Consumer Sciences Education. 23, 19-26. Erişim adresi:http://www.natefacs.org/Pages/v23no2/v23no2Rutter.pdf
  • Reschly, A. L.& Christenson, S. L. (2006). Research leading to a predictive model of dropout and completion among students with mild disabilities and the role of student engagement. Remedial and Special Education, 27, 276-292.
  • Sternberg, R. J. & Williams, W.M. (2002). Educational psychology. USA: Allyn and Bacon.
  • Super, D. E. &Crites, J. O. (1962). Appraising vocational fitness. New York: Harper & Row.
  • Schermelleh-Encel, K., Moosbrugger, (2003). Evaluating the fit of structural equation models:Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Medhods of Psychological Research. 8, (2), 23-74. Erişim adresi: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.509.4258&rep=rep1&type=pdf
  • Soycan. M., Göher, V.F.(2015). The relationship between secondary school greade point awarage scores and musical interest in Turkey. International Journal of Human Sciences, 12, 1568-1580. Erişim adresi: https://j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/download/3372/1594
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: temel ilkeler ve lisrel uygulamaları.Ankara: Ekinoks.
  • Yılmaz, O. (2011). Mesleki ilgi envanterinin geliştirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.) Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

Validity And Reliability Study Of Musical Interest Scale For Music Teacher Candidates

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 2, 460 - 472, 28.12.2020

Öz

Music education provides children and teenagers opportunities for expressing themselves musically, discovering their abilities, developing their creative potentials and gaining aesthetical features by developing their musical potentials. Musical interest levels of teacher candidates who will be carrying out the music education could be accepted as a clue that they may use these opportunities of music education over students in their forthcoming vocational lives.
This study, aiming the revision of the scale of musical interest, which has been developed by Bilen for music teacher candidates and tested by exploratory factor analysis, has been performed with 660 music teacher candidates who were students of education faculty of various universities in 2016-2017 academic year. Exploratory and confirmatory factor analysis has been used for the analysis of data.
The scale, which is a five point Likert Type, consists of 11 items. These 11 items of the scale has been grouped into three factors, namely, interpretation and education, integration of music-art branches, and vocalization and discovery. The factor worth of the items changes from 0.441 to 0.988. For the exploratory factor analysis, the Kaiser-Meyer Olkin sample adequacy value has been found as 0.846, x2 as 2825.224 in Bartlett Sphericity test, and degree of freedom as 253. Total variance of the whole scale is 52.2. Cronbach-Alpha coefficients of the groups are 0.76, 0.77 and 0.73 for the first, second and third factors, respectively. Cronbach-Alpha internal consistency coefficient is 0.78 for the whole scale. χ2 has been found as 85.58, degree of freedom as 40, RMSEA as 0.07, CFI as 0.92 and GFI as 0.94, according to the exploratory and confirmatory factor analysis. These values demonstrate the acceptability of the model.

Kaynakça

  • Boscolo, P., Ariasi, N., Del Favero, L.& Ballarin, C. (2011). Interest in an expository text: how does it flow from reading to writing?. Learning and Instruction, 21, 467-480. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959475210000587?casa_token=0r7ZQJNDC8kAAAAA:OZc4m-GBiGhqa4zLxljG26IjBmjqh4peZwzCE8oR3OEkfWcMUaTeIT0EgHpKiRAc3r_A1KL2FtU
  • Büyüköztürk, Ş.(2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş.,Akgün, Ö. E.,Özkahveci, Ö., Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri.4 (2), 207-239. Erişim adresi: https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/gudulenme-ve-ogrenme-stratejileri-olcegi-toad.pdf
  • Crozier, R. (2007). Musical instruments for children. London: Octopus Publishing.
  • Comrey, A. & Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. New Jersey: Lawrence Erlbaum Assocites, İnc.
  • Çelik,İ.,Yılmaz, Y. (2013). Yapısal eşitlik modellemesi temel kavramlar uygulamalar programlama. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Denac, O. (2008). A case study of preschool children’s musical interest at home and at school. Early Childhood Educ J. 35, 439-444. Erişim adresi: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10643-007-0205-4.pdf
  • Feather. N. T. (1982). Expectations and actions.New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Genç, N. (2004). Yönetim ve organizasyon-çağdaş sistem ve yaklaşımlar. Ankara: Şeçkin Yayıncılık.
  • Girgin, D. (2015). The correlation between musical interest and achievement motive. Anthropologist, 20 (1,2): 33-39. Erişim adresi: http://dspace.balikesir.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12462/8168/demet-girgin3.pdf?sequence=2&isAllowed=y
  • Majnemer, A. (2011). Importance of motivation to children's participation: A motivation to change. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics. 31(1), 1-3. Erişim adresi: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.3109/01942638.2011.541747
  • Moneva, J., Bacante, W., T. (2020). Student interest: music or studies in school. Journal of Gifted Education and Creativity. 7(1), 33-39.Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1006650#:~:text=With%20music%2C%20students%20tend%20to,knowledge%20and%20sharpen%20their%20minds.
  • Okay, H. H., Gençel Ataman, Ö., Kırtak Ad, V. N. (2015). Müziğe yönelik ilgi ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması.Akademik Bakış Dergisi. 51, 62-71. Erişim adresi: https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/muzige-yonelik-ilgi-olcegi-toad.pdf.
  • Otrar, M.ve Canel, A.N.(2015). Bilfen mesleki ilgi envanteri geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 4 (4) 186-198.
  • Özgüven, İ. E. (1994). Psikolojik testler. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası.
  • Rutter, K.L., Smith, B.& Hall, H.C. (2005). The effects of gender and grade level on the motivational needs of family and consumer sciences students, Journal of Family and Consumer Sciences Education. 23, 19-26. Erişim adresi:http://www.natefacs.org/Pages/v23no2/v23no2Rutter.pdf
  • Reschly, A. L.& Christenson, S. L. (2006). Research leading to a predictive model of dropout and completion among students with mild disabilities and the role of student engagement. Remedial and Special Education, 27, 276-292.
  • Sternberg, R. J. & Williams, W.M. (2002). Educational psychology. USA: Allyn and Bacon.
  • Super, D. E. &Crites, J. O. (1962). Appraising vocational fitness. New York: Harper & Row.
  • Schermelleh-Encel, K., Moosbrugger, (2003). Evaluating the fit of structural equation models:Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Medhods of Psychological Research. 8, (2), 23-74. Erişim adresi: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.509.4258&rep=rep1&type=pdf
  • Soycan. M., Göher, V.F.(2015). The relationship between secondary school greade point awarage scores and musical interest in Turkey. International Journal of Human Sciences, 12, 1568-1580. Erişim adresi: https://j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/download/3372/1594
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: temel ilkeler ve lisrel uygulamaları.Ankara: Ekinoks.
  • Yılmaz, O. (2011). Mesleki ilgi envanterinin geliştirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.) Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sermin Bilen 0000-0002-9287-4615

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 17 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bilen, S. (2020). Müzik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Müzikal İlgi Ölçeği Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 460-472.