Sınıf Öğretmenlerinin Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitimde Sınıf Yönetimi ve İletişime Yönelik Görüşleri
Yıl 2022,
Cilt: 13 Sayı: 1, 618 - 645, 28.06.2022
Sıla Şeker
,
Özlem Kankanat
,
Emra Nur Elmalı
Öz
2019 yılının son dönemlerinde ortaya çıkan covid-19 salgını ve ardından ilan edilen pandemi ile tüm dünyada büyük değişimler yaşanmıştır. Eğitim de bu süreçten en çok etkilenen alanların başında gelmektedir. Pandemi ile birlikte herkes için sürece uyarlanmış bir sisteme geçiş yapılmıştır. Bu nedenle bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin pandemi sürecinde uzaktan eğitimde sınıf yönetimi ve iletişime yönelik görüşlerinin alınarak sanal sınıf ortamlarında yaşanan durumları incelemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubunu pandemi sürecinde öğretimini uzaktan eğitim şeklinde gerçekleştiren 28 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama araçları, araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu form ve yarı yapılandırılmış görüşme formudur. Araştırmanın birinci aşamasında öğretmenlere çevrimiçi form aracılığıyla sorular gönderilmiştir. İkinci aşamasında derinlemesine cevaplara ulaşılması amacıyla altı sınıf öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenleri kullanılan programın sistemsel sorunlarının, öğrenci davranışlarının ve zaman yönetiminin sınıf yönetimini olumsuz etkilediğini, dersi planlama için sorun yaşamadıklarını ve teorik anlatımı geri planda tutup uygulama ağırlıklı gerçekleştirdiklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin konuşma, dinleme ve sözel olmayan iletişim becerilerinin sanal sınıf ortamlarında sekteye uğradığı bulgusuna erişilmiştir ve canlı dersler dışında veli ve öğrencilerle iletişim kurduklarını belirtmişlerdir.
Kaynakça
- Erdoğan, M., Kurşun, E., Şişman, G. T., Saltan, F., Gök, A. ve Yıldız, İ. (2010). Sınıf yönetimi ve sınıf içi disiplin problemleri, nedenleri ve çözüm önerileri üzerine nitel bir araştırma: Bilişim teknolojileri dersi örneği. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri–Educational Sciences: Theory & Practice, 10(2), 853-891.
- Erol, M. ve Erol, A. (2020). Koronavirüs pandemisi sürecinde ebeveynlerin gözünden ilkokul öğrencileri. Milli Eğitim Dergisi, (49)1, 529-551. https://doi.org/10.37669/milliegitim.766194
- Fidan, M. (2020). Covı̇d-19 belı̇rsı̇zlı̇ğı̇nde eğı̇tı̇m: ilkokulda zorunlu uzaktan eğı̇tı̇me ilı̇şkı̇n öğretmen görüşlerı̇. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43. https://doi.org/10.29065/usakead.736643
- Günay, K. (2003). Sınıf yönetiminde iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
- Güneş, F. (2016). Sınıf yönetimi yaklaşım ve modeller. Pegem Akademi.
- Gürbüz, F. ve Yeğen, M. (2020). Sınıf öğretmenlerine ait sınıf yönetimi yeterliklerinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(9), 27-44.
- Hamedoğlu, M. A. (2014). Sınıf içi iletişim. (Mustafa Çelikten ve Mehmet Teyfur). Yapılandırmacı yaklaşıma göre sınıf yönetimi. (ss. 133-168). Anı Yayıncılık.
- İHEB (1948). İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi. https://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/index.html
- İnci, T. ve Çubukçu, Z. (2020). Sınıf içinde istenmeyen öğrenci davranışları ve nedenleri. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(18), 207-219.
- Kablan, Z., Topan, B. ve Erkan, B. (2013). Sınıf içi öğretimde materyal kullanımının etkililik düzeyi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1629-1644. DOI: 10.12738/estp.2013.3.1692
- Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N., Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241. DOI: 10.29000/rumelide.752297
- Korkut, K. ve Babaoğlan, E. (2010). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 146-156.
- Külekçi-Akyavuz, E. (2020). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi yeterliliğinin belirlenmesi ve geliştirilmesine yönelik öneriler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 52, 324-347. DOI: 10.15285/maruaebd.559924.
- MEB (2020a). Bakan Selçuk, Koronavirüs’e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı.https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr
- MEB. (2020b). Türkiye uzaktan eğitim istatistikleriyle dijital dünyanın listelerini zorladı.http://www.meb.gov.tr/turkiye-uzaktan-egitim-istatistikleriyle-dijital-dunyanin-listelerini-zorladi/haber/21158/tr
- MEB. (2020c). Türkiye uzaktan eğitim istatistikleriyle dijital dünyanın listelerini zorladı.http://www.meb.gov.tr/turkiye-uzaktan-egitim-istatistikleriyle-dijital-dunyanin-listelerini-zorladi/haber/21158/tr
- Nacar, F. S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin iletişim ve kişilerarası problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
- Nacar, F. S. ve Tümkaya, S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin iletişim ve kişilerarası problem çözme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 493-511.
- Ö, Eken, N, Tosun ve D. T. Eken (2020). Covid-19 salgını ile acil ve zorunlu uzaktan eğitime geçiş: genel bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 113-128. https://doi.org/10.37669/milliegitim.780722
- Özer, M. ve Suna, H. E. (2020). Covid-19 salgını ve eğitim. Küresel toplumun anatomisi: İnsan ve toplumun geleceği içinde, 171-192.
- Öztürk, B. (2019). Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi. E. Karip (Ed.), Sınıf yönetimi (15. baskı). (s.149-192). Pegem Akademi
- Pehlivan, K. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 4(2),17-23.
- Sağlık Bakanlığı, (2020). Pandemi. https://covid19.saglik.gov.tr
- Saraç, C. (2006). Sözlü iletişim becerileri açısından türk dili ve edebiyati eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 34(169).
- Şen, S. (2006). Sınıf içi iletişimde beden dili (anadolu otelcilik ve turizm meslek lisesi öğretmenlerinin beden dili kullanma düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Eğitimi Bölümü Bilim Dalı. Ankara.
- TDK (2021). iletişim. www.https://sozluk.gov.tr
- Tolunay, A. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karşı kullandıkları başetme yöntemleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uludağ Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bursa
- Tüzel, S. (2013). Sınıf içi gürültünün öğrencilerin dinleme sürecindeki bilişsel performansına etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 363-378.
- UNESCO. (2020a). School closures caused by Coronavirus (Covid-19). UNESCO. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
- UNESCO. (2020b). UNESCO figures show two thirds of an academic year lost on average worldwide due to Covid-19 school closures. https://en.unesco.org/news/unesco-figures-show-two-thirds-academic-year-lost-average-worldwide-due-covid-19-school
- UNICEF. (2020). Children in the poorest countries have lost nearly four months of schooling since start of pandemic – UNESCO, UNICEF and World Bank report finds.
https://www.unicef.org/press-releases/children-poorest-countries-have-lost-nearly-four-months-schooling-start-pandemic
- Ünal, S. ve Ada, S. (2014). Sınıf yönetimi (5. baskı). Ege Basım.
- YEĞİTEK (2020). 70891843-481.05-E.6406175 sayılı, Sanal Sınıf Uygulamaları konulu resmî yazı.
- Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2018). Nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.
- WHO, (2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19- 11 March 2020. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
- Wikipedia, (2020). Covid-19 pandemisi. https://tr.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemisi
- Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., ve Arın-Yılmaz, D. (2020). Farklı öğretim kademelerinde öğrencilere verilen uzaktan eğitim hizmetinin veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 477-503. https://doi.org/10.37669/milliegitim.777353
- Yurtbakan, E. ve Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin Covid-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 949-977. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43780
- Yolcu, H. H. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi,6(4), 237-250.
Yıl 2022,
Cilt: 13 Sayı: 1, 618 - 645, 28.06.2022
Sıla Şeker
,
Özlem Kankanat
,
Emra Nur Elmalı
Kaynakça
- Erdoğan, M., Kurşun, E., Şişman, G. T., Saltan, F., Gök, A. ve Yıldız, İ. (2010). Sınıf yönetimi ve sınıf içi disiplin problemleri, nedenleri ve çözüm önerileri üzerine nitel bir araştırma: Bilişim teknolojileri dersi örneği. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri–Educational Sciences: Theory & Practice, 10(2), 853-891.
- Erol, M. ve Erol, A. (2020). Koronavirüs pandemisi sürecinde ebeveynlerin gözünden ilkokul öğrencileri. Milli Eğitim Dergisi, (49)1, 529-551. https://doi.org/10.37669/milliegitim.766194
- Fidan, M. (2020). Covı̇d-19 belı̇rsı̇zlı̇ğı̇nde eğı̇tı̇m: ilkokulda zorunlu uzaktan eğı̇tı̇me ilı̇şkı̇n öğretmen görüşlerı̇. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43. https://doi.org/10.29065/usakead.736643
- Günay, K. (2003). Sınıf yönetiminde iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
- Güneş, F. (2016). Sınıf yönetimi yaklaşım ve modeller. Pegem Akademi.
- Gürbüz, F. ve Yeğen, M. (2020). Sınıf öğretmenlerine ait sınıf yönetimi yeterliklerinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(9), 27-44.
- Hamedoğlu, M. A. (2014). Sınıf içi iletişim. (Mustafa Çelikten ve Mehmet Teyfur). Yapılandırmacı yaklaşıma göre sınıf yönetimi. (ss. 133-168). Anı Yayıncılık.
- İHEB (1948). İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi. https://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/index.html
- İnci, T. ve Çubukçu, Z. (2020). Sınıf içinde istenmeyen öğrenci davranışları ve nedenleri. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(18), 207-219.
- Kablan, Z., Topan, B. ve Erkan, B. (2013). Sınıf içi öğretimde materyal kullanımının etkililik düzeyi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1629-1644. DOI: 10.12738/estp.2013.3.1692
- Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N., Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241. DOI: 10.29000/rumelide.752297
- Korkut, K. ve Babaoğlan, E. (2010). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 146-156.
- Külekçi-Akyavuz, E. (2020). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi yeterliliğinin belirlenmesi ve geliştirilmesine yönelik öneriler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 52, 324-347. DOI: 10.15285/maruaebd.559924.
- MEB (2020a). Bakan Selçuk, Koronavirüs’e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı.https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr
- MEB. (2020b). Türkiye uzaktan eğitim istatistikleriyle dijital dünyanın listelerini zorladı.http://www.meb.gov.tr/turkiye-uzaktan-egitim-istatistikleriyle-dijital-dunyanin-listelerini-zorladi/haber/21158/tr
- MEB. (2020c). Türkiye uzaktan eğitim istatistikleriyle dijital dünyanın listelerini zorladı.http://www.meb.gov.tr/turkiye-uzaktan-egitim-istatistikleriyle-dijital-dunyanin-listelerini-zorladi/haber/21158/tr
- Nacar, F. S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin iletişim ve kişilerarası problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
- Nacar, F. S. ve Tümkaya, S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin iletişim ve kişilerarası problem çözme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 493-511.
- Ö, Eken, N, Tosun ve D. T. Eken (2020). Covid-19 salgını ile acil ve zorunlu uzaktan eğitime geçiş: genel bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 113-128. https://doi.org/10.37669/milliegitim.780722
- Özer, M. ve Suna, H. E. (2020). Covid-19 salgını ve eğitim. Küresel toplumun anatomisi: İnsan ve toplumun geleceği içinde, 171-192.
- Öztürk, B. (2019). Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi. E. Karip (Ed.), Sınıf yönetimi (15. baskı). (s.149-192). Pegem Akademi
- Pehlivan, K. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 4(2),17-23.
- Sağlık Bakanlığı, (2020). Pandemi. https://covid19.saglik.gov.tr
- Saraç, C. (2006). Sözlü iletişim becerileri açısından türk dili ve edebiyati eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 34(169).
- Şen, S. (2006). Sınıf içi iletişimde beden dili (anadolu otelcilik ve turizm meslek lisesi öğretmenlerinin beden dili kullanma düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Eğitimi Bölümü Bilim Dalı. Ankara.
- TDK (2021). iletişim. www.https://sozluk.gov.tr
- Tolunay, A. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karşı kullandıkları başetme yöntemleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uludağ Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bursa
- Tüzel, S. (2013). Sınıf içi gürültünün öğrencilerin dinleme sürecindeki bilişsel performansına etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 363-378.
- UNESCO. (2020a). School closures caused by Coronavirus (Covid-19). UNESCO. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
- UNESCO. (2020b). UNESCO figures show two thirds of an academic year lost on average worldwide due to Covid-19 school closures. https://en.unesco.org/news/unesco-figures-show-two-thirds-academic-year-lost-average-worldwide-due-covid-19-school
- UNICEF. (2020). Children in the poorest countries have lost nearly four months of schooling since start of pandemic – UNESCO, UNICEF and World Bank report finds.
https://www.unicef.org/press-releases/children-poorest-countries-have-lost-nearly-four-months-schooling-start-pandemic
- Ünal, S. ve Ada, S. (2014). Sınıf yönetimi (5. baskı). Ege Basım.
- YEĞİTEK (2020). 70891843-481.05-E.6406175 sayılı, Sanal Sınıf Uygulamaları konulu resmî yazı.
- Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2018). Nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.
- WHO, (2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19- 11 March 2020. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
- Wikipedia, (2020). Covid-19 pandemisi. https://tr.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemisi
- Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., ve Arın-Yılmaz, D. (2020). Farklı öğretim kademelerinde öğrencilere verilen uzaktan eğitim hizmetinin veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 477-503. https://doi.org/10.37669/milliegitim.777353
- Yurtbakan, E. ve Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin Covid-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 949-977. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43780
- Yolcu, H. H. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi,6(4), 237-250.