Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Okuma ve Yazma Güçlüğü Çeken Öğrencilerin Yaşadıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri ve Çözüm Önerileri

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: Özel Sayı 1 - PANDEMİ VE UZAKTAN EĞİTİM ÖZEL SAYISI, 89 - 113, 28.12.2022
https://doi.org/10.51460/baebd.1149973

Öz

Araştırmanın temel amacı, sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde okuma yazma güçlüğü olan öğrencilere uyguladıkları eğitsel uygulamaların ve eğitim uygulamaları sırasında karşılaştıkları sorunların tespit edilmesidir. Temel nitel araştırma deseni kullanılarak gerçekleştirilen araştırmanın verileri 2020-2021 eğitim-öğretim yılında herhangi bir fiziksel ve zihinsel sorunu olmayan ancak sınıf düzeyine uygun okuma yazma performansı sergileyemeyen öğrencileri olan 20 sınıf öğretmeniyle yapılan görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda uzaktan eğitim sürecinin okuma yazma güçlüğü olan öğrencileri ve öğretmenleri olumsuz etkilediği, çevrimiçi derslere katılmayan öğrencilerin okumalarının ve yazmalarının olumsuz yönde ilerlediği, sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde okuma ve yazma güçlüğü olan öğrencilerle iletişim sorunları ve psikolojik, eğitsel, sistemsel, öğrenciden ve aileden kaynaklanan sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Öğretmenler okumaya oranla yazma eğitiminin daha zorlayıcı bir süreç olduğunu belirtmişlerdir. Uzaktan eğitim sürecinin hibrit eğitimle daha verimli olacağı ve öğrencilerin seviyelerine göre ayrı zamanlarda ders yapılmasının faydalı olacağı bulgulanmıştır.

Kaynakça

  • Adak, M. M., & Koç, M. (2022). Covid-19 pandemi döneminde uygulanan uzaktan eğitim sürecinde bilişim teknolojileri öğretmenlerinin deneyimlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 30-45.
  • Akyürek, M. (2020). Uzaktan eğitim: bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Alireisoğlu, A., Tüysüz, H., & Yiğit S. (2021). Uzaktan eğitim başlangıcında karşılaşılan sorunlar ve uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Social Science Development Journal. 6 (27), 261-283.
  • Ardington, C., Wills, G., & Kotze, J. (2021). Covid-19 learning losses: Early grade reading in South Africa. International Journal of Educational Development, 86, 102480. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102480
  • Arslan, G. & Kargın, T. (2021). Öğretmenlerin kitap önerisinde kullandıkları ölçütlerin çocuk edebiyatının temel ilkelerine göre incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 35(4), 567-588.
  • Aşkar, P., & Altun, A. (2006). İlköğretimde bilişim teknolojileri. Morpa Kültür Yayınları.
  • Ateş, S., Çetinkaya, C., &Yıldırım, K. (2014). Elemantary school classroom teachers’ views on writing difficulties. International Online Journal of Educational Sciences, 6(2), 475-493.
  • Aydın Güngör, T., & Çakır, Ç. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde öğrenmenin sürdürülmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Ekev Akademi Dergisi, 26(89), s. 325-344.
  • Balaman, F., & Hanbay Tiryaki, S. (2021). Corona virüs (Covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 10(1).
  • Başar, M., & Tanış Gürbüz, H.M. (2020). İlk okuma yazma öğretiminde problemler ve çözüm önerileri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 8(1), 1-22.
  • Başaran, M., Vural, Ö.F., Eraslan, A., Belen, F., & Abar, H.S. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde ilkokul öğrencilerinin ödevle ilgili durumlarının veli görüşleri açısından incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 12(1), 248-258.
  • Bulut, S., & Susar Kırmızı, F. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAD), 1-30.
  • Çalışkan, G. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitimle yürütülen Türkçe öğretimine yönelik görüşleri. C. Aslan & G. Çalışkan (Ed.), Uzaktan eğitim sürecinde Türkçe eğitimi (1. Baskı, s. 267-288) içinde. Ankara: Pegem Akademi. doi: 10.14527/9786257228954
  • Çaycı, B., & Demir, M. K. (2006). Okuma ve anlama sorunu olan öğrenciler üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-458.
  • Çetinkaya, S. (2021). Sınıf öğretmenleri anlatıyor: İlkokuma yazma öğretimi. Ondokuz Mayis Unıversity Journal of Education Faculty, 40(1), 80-106.
  • Di Pietro, G., Biagi, F., Dinis Mota Da Costa, P., Karpinski, Z., & Mazza, J., The likely impact of Covid-19 on education: reflections based on the existing literature and recent international datasets, EUR 30275 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2020, ISBN 978-92-76-19937-3, doi:10.2760/126686, JRC121071. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC121071
  • Diament, M. (2020). Ed department reminds schools of IDEA obligations during pandemic. Retrieved April 5, 2022, from https://www.disabilityscoop.com/2020/10/05/ed-department-reminds-schools-of-idea-obligations-during-pandemic/29019/
  • Domingue, B., Dell, M., Lang, D. N., Silverman, R. D., Yeatman, J. D., & Hough, H. (2021). The effect of Covid on oral reading fluency during the 2020-2021 academic year. EdArXiv, https://doi.org/10.35542/osf.io/6zqjr.
  • Erbaş, Y. (2021). Covid-19 salgını döneminde eğitim: İlkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 360-380.
  • Erbil, D., Demir , E. & Armağan Erbil, B. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies - Education, 16(3), 1473-1493.
  • Erzen, E., & Ceylan, M. (2020). Covid-19 salgını ve uzaktan eğitim: Uygulamalarındaki sorunlar. Ekev Akademi Dergisi, (84), 229-248.
  • Kargın, T., & Karataş, A. (2021). Sınıf öğretmenlerinin gözünden küresel salgın sürecinde uzaktan eğitim aracılığıyla ilk okuma yazma öğretimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(4), 1264-1284.
  • Morando-Rhim, L., & Ekin, S. (2021). How has the pandemic affected students with disabilities? A review of the evidence to date. Center on Reinventing Public Education. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED615189.pdf
  • Nelson, M., & Murakami, E. (2020). Special education students in public high schools during Covid-19 in the USA. International Studies in Educational Administration, (Commonwealth Council for Educational Administration & Management (CCEAM), 48(3), 109-115.
  • Odabaş, H. (2003). Internet tabanlı uzaktan eğitim ve bilgi ve belge yönetimi. Türk Kütüphaneciliği, 17(1), 22-36.
  • Öztürk, D., & Akdal, D. (2022). Sınıflarında özel gereksinimli öğrencileri olan sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretimine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (61), 453-484.
  • Pesnell, B. (2020). Elementary teachers’ experiences with remote learning and its impact on science instruction: Multiple cases from the early response to the Covid-19 pandemic (Doctoral dissertation). University of Arkansas. https://scholarworks.uark.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=5443&context=etd
  • Renaissance Learning. (2020). How kids are performing: Tracking the impact of Covid-19 on reading and mathematics achievement. Wisconsin Rapids, WI. Special Report Series, Fall 2020 Edition.
  • Sass, T., & Goldring, T. (2021). Student achievement growth during the Covid-19 pandemic, GPL Reports. 9. https://scholarworks.gsu.edu/gpl_reports/9
  • Schult, J., Mahler, N., Fauth, B., & Lindner, M. A. (2022). Did students learn less during the Covid-19 pandemic? Reading and mathematics competencies before and after the first pandemic wave. School Effectiveness and Scholl Improvement, 1-20. doi: 10.31234/osf.io/pqtgf.
  • Schweitzer, K. (2021). The pandemıc pause: Investıgatıng the ımpact of Covıd-19-related school closures on student learnıng and the socıoeconomıc achıevement gap (Doctoral dissertation). The College of William and Mary.
  • Seyhan, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri ve görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 7(3), 65-93.
  • Sirem, Ö., & Baş, Ö. (2020). Okuma güçlüğü olan ilkokul öğrencilerinin Covid-19 sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Skar, G. B. U., Graham, S., & Huebner, A. (2021). Learning loss during the Covid-19 pandemic and the impact of emergency remote instruction on first grade students’ writing: A natural experiment. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/edu0000701
  • Şenel Çoruhlu, T., & Uzun, A. (2021). Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları problemlerin tespit edilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 61-79.
  • Tanta, A. (2021). Pandemiden kaynaklı uzaktan eğitim sürecinde sosyal bilgiler derslerine yönelik öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Toptaş, V., & Öztop, F. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde matematik dersindeki öğrenme eksikleri üzerine sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi. 7(3), 373-391.
  • Yolcu, H., & Kurt, M. (2021). Sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma programının uygulanmasında karşılaştıkları güçlüklere ilişkin görüşleri. Ekev Akademi Dergisi, 25 (87), 2021.
Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: Özel Sayı 1 - PANDEMİ VE UZAKTAN EĞİTİM ÖZEL SAYISI, 89 - 113, 28.12.2022
https://doi.org/10.51460/baebd.1149973

Öz

Kaynakça

  • Adak, M. M., & Koç, M. (2022). Covid-19 pandemi döneminde uygulanan uzaktan eğitim sürecinde bilişim teknolojileri öğretmenlerinin deneyimlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 30-45.
  • Akyürek, M. (2020). Uzaktan eğitim: bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Alireisoğlu, A., Tüysüz, H., & Yiğit S. (2021). Uzaktan eğitim başlangıcında karşılaşılan sorunlar ve uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Social Science Development Journal. 6 (27), 261-283.
  • Ardington, C., Wills, G., & Kotze, J. (2021). Covid-19 learning losses: Early grade reading in South Africa. International Journal of Educational Development, 86, 102480. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102480
  • Arslan, G. & Kargın, T. (2021). Öğretmenlerin kitap önerisinde kullandıkları ölçütlerin çocuk edebiyatının temel ilkelerine göre incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 35(4), 567-588.
  • Aşkar, P., & Altun, A. (2006). İlköğretimde bilişim teknolojileri. Morpa Kültür Yayınları.
  • Ateş, S., Çetinkaya, C., &Yıldırım, K. (2014). Elemantary school classroom teachers’ views on writing difficulties. International Online Journal of Educational Sciences, 6(2), 475-493.
  • Aydın Güngör, T., & Çakır, Ç. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde öğrenmenin sürdürülmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Ekev Akademi Dergisi, 26(89), s. 325-344.
  • Balaman, F., & Hanbay Tiryaki, S. (2021). Corona virüs (Covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 10(1).
  • Başar, M., & Tanış Gürbüz, H.M. (2020). İlk okuma yazma öğretiminde problemler ve çözüm önerileri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 8(1), 1-22.
  • Başaran, M., Vural, Ö.F., Eraslan, A., Belen, F., & Abar, H.S. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde ilkokul öğrencilerinin ödevle ilgili durumlarının veli görüşleri açısından incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 12(1), 248-258.
  • Bulut, S., & Susar Kırmızı, F. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAD), 1-30.
  • Çalışkan, G. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitimle yürütülen Türkçe öğretimine yönelik görüşleri. C. Aslan & G. Çalışkan (Ed.), Uzaktan eğitim sürecinde Türkçe eğitimi (1. Baskı, s. 267-288) içinde. Ankara: Pegem Akademi. doi: 10.14527/9786257228954
  • Çaycı, B., & Demir, M. K. (2006). Okuma ve anlama sorunu olan öğrenciler üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-458.
  • Çetinkaya, S. (2021). Sınıf öğretmenleri anlatıyor: İlkokuma yazma öğretimi. Ondokuz Mayis Unıversity Journal of Education Faculty, 40(1), 80-106.
  • Di Pietro, G., Biagi, F., Dinis Mota Da Costa, P., Karpinski, Z., & Mazza, J., The likely impact of Covid-19 on education: reflections based on the existing literature and recent international datasets, EUR 30275 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2020, ISBN 978-92-76-19937-3, doi:10.2760/126686, JRC121071. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC121071
  • Diament, M. (2020). Ed department reminds schools of IDEA obligations during pandemic. Retrieved April 5, 2022, from https://www.disabilityscoop.com/2020/10/05/ed-department-reminds-schools-of-idea-obligations-during-pandemic/29019/
  • Domingue, B., Dell, M., Lang, D. N., Silverman, R. D., Yeatman, J. D., & Hough, H. (2021). The effect of Covid on oral reading fluency during the 2020-2021 academic year. EdArXiv, https://doi.org/10.35542/osf.io/6zqjr.
  • Erbaş, Y. (2021). Covid-19 salgını döneminde eğitim: İlkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 360-380.
  • Erbil, D., Demir , E. & Armağan Erbil, B. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies - Education, 16(3), 1473-1493.
  • Erzen, E., & Ceylan, M. (2020). Covid-19 salgını ve uzaktan eğitim: Uygulamalarındaki sorunlar. Ekev Akademi Dergisi, (84), 229-248.
  • Kargın, T., & Karataş, A. (2021). Sınıf öğretmenlerinin gözünden küresel salgın sürecinde uzaktan eğitim aracılığıyla ilk okuma yazma öğretimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(4), 1264-1284.
  • Morando-Rhim, L., & Ekin, S. (2021). How has the pandemic affected students with disabilities? A review of the evidence to date. Center on Reinventing Public Education. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED615189.pdf
  • Nelson, M., & Murakami, E. (2020). Special education students in public high schools during Covid-19 in the USA. International Studies in Educational Administration, (Commonwealth Council for Educational Administration & Management (CCEAM), 48(3), 109-115.
  • Odabaş, H. (2003). Internet tabanlı uzaktan eğitim ve bilgi ve belge yönetimi. Türk Kütüphaneciliği, 17(1), 22-36.
  • Öztürk, D., & Akdal, D. (2022). Sınıflarında özel gereksinimli öğrencileri olan sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretimine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (61), 453-484.
  • Pesnell, B. (2020). Elementary teachers’ experiences with remote learning and its impact on science instruction: Multiple cases from the early response to the Covid-19 pandemic (Doctoral dissertation). University of Arkansas. https://scholarworks.uark.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=5443&context=etd
  • Renaissance Learning. (2020). How kids are performing: Tracking the impact of Covid-19 on reading and mathematics achievement. Wisconsin Rapids, WI. Special Report Series, Fall 2020 Edition.
  • Sass, T., & Goldring, T. (2021). Student achievement growth during the Covid-19 pandemic, GPL Reports. 9. https://scholarworks.gsu.edu/gpl_reports/9
  • Schult, J., Mahler, N., Fauth, B., & Lindner, M. A. (2022). Did students learn less during the Covid-19 pandemic? Reading and mathematics competencies before and after the first pandemic wave. School Effectiveness and Scholl Improvement, 1-20. doi: 10.31234/osf.io/pqtgf.
  • Schweitzer, K. (2021). The pandemıc pause: Investıgatıng the ımpact of Covıd-19-related school closures on student learnıng and the socıoeconomıc achıevement gap (Doctoral dissertation). The College of William and Mary.
  • Seyhan, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri ve görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 7(3), 65-93.
  • Sirem, Ö., & Baş, Ö. (2020). Okuma güçlüğü olan ilkokul öğrencilerinin Covid-19 sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Skar, G. B. U., Graham, S., & Huebner, A. (2021). Learning loss during the Covid-19 pandemic and the impact of emergency remote instruction on first grade students’ writing: A natural experiment. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/edu0000701
  • Şenel Çoruhlu, T., & Uzun, A. (2021). Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları problemlerin tespit edilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 61-79.
  • Tanta, A. (2021). Pandemiden kaynaklı uzaktan eğitim sürecinde sosyal bilgiler derslerine yönelik öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Toptaş, V., & Öztop, F. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde matematik dersindeki öğrenme eksikleri üzerine sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi. 7(3), 373-391.
  • Yolcu, H., & Kurt, M. (2021). Sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma programının uygulanmasında karşılaştıkları güçlüklere ilişkin görüşleri. Ekev Akademi Dergisi, 25 (87), 2021.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sülbiye Dilara Çavdarlı 0000-0002-2998-4571

Ruhan Karadağ Yılmaz 0000-0003-3254-8890

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 28 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: Özel Sayı 1 - PANDEMİ VE UZAKTAN EĞİTİM ÖZEL SAYISI

Kaynak Göster

APA Çavdarlı, S. D., & Karadağ Yılmaz, R. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Okuma ve Yazma Güçlüğü Çeken Öğrencilerin Yaşadıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri ve Çözüm Önerileri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(Özel Sayı 1), 89-113. https://doi.org/10.51460/baebd.1149973