Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çalışma Grubu Okul Öncesi Öğretmenleri ve Öğretmen Adayları Olan Araştırmaların Analizi

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 2, 679 - 717, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1130320

Öz

Bu araştırmanın amacı, Dergipark’ta yer alan devlet ve vakıf üniversitelerinin eğitim dergilerinde, çalışma grubu okul öncesi öğretmenleri ve okul öncesi öğretmen adayı olan araştırmalar çeşitli değişkenlerle analiz edilerek açıklanmaya çalışmaktır. Bu araştırma, nitel araştırma türlerinden doküman inceleme modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada belirlenen ölçütlere uygun toplamda kırk sekiz dergiden 277 makale çalışma grubuna alınmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanma sürecinde, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Yayın İnceleme Formu” kullanılmıştır. Üniversitelerin eğitim dergileri incelendiğinde dergilerde okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adayları ile yapılmış olan çalışmaların 2015 yılına kadar kademeli olarak arttığı fakat son beş yıla göre yetersiz olduğu görülmektedir. Araştırmaların konusunda genel anlamda çeşitlilik olmasına rağmen nitelikli okul öncesi eğitim için öğretmenlerin ihtiyaç duyduğu Hizmet İçi Eğitim, Öğrenme/Öğretim Yöntemleri ve Covid-19 pandemi sürecinde çevrimiçi eğitim sürecinde en fazla eksikliği hissedilen bilim ve teknoloji konularının ihmal edildiği görülmektedir. Araştırmaların araştırma desenine göre dağılımına bakıldığında en fazla nicel araştırmaların olduğu, en az ise karma desende araştırma yapıldığı görülmüştür. Araştırmaların çalışma grubuna göre dağılımı incelendiğinde okul öncesi öğretmenleri ile yapılmış çalışmaların, öğretmen adayları ile yapılmış çalışmalara göre daha fazla olduğu, her iki grupla yapılan çalışmaların oranının ise oldukça düşük olduğu görülmektedir. Araştırmalarda kullanılan veri toplama araçlarına bakıldığında, en fazla Anket/Ölçek kullanıldığını, sonrasında ise en fazla Görüşme, Tutum, Algı ve Kişilik Testleri’nin kullanıldığı görülmektedir. Veri analiz yöntemleri incelendiğinde Betimsel, Kestirimsel ve Nitel Analiz yöntemlerinin birbirine yakın sonuçlarda olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Ahi, B., &Kıldan, A. O. (2013). Türkiye'de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerinin celenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(27).
  • Ak, G. K., Yıldırım, B., &Ateş, H. K. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki yeterlilik algılarının incelenmesi (Başakşehir ilçesi örneği). Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (55), 89-108.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Ünlüer 0000-0003-4964-095X

Rahime İnan 0000-0003-1611-5198

Elif Çelebi Öncü 0000-0003-1936-590X

Erken Görünüm Tarihi 24 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 13 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünlüer, E., İnan, R., & Çelebi Öncü, E. (2023). Çalışma Grubu Okul Öncesi Öğretmenleri ve Öğretmen Adayları Olan Araştırmaların Analizi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 679-717. https://doi.org/10.51460/baebd.1130320