Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Eğitiminde Formal ve İnformal Karşılaşmalar: Diyaloğa Dayalı Bir Yaklaşımla Eylem Araştırması

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 2, 872 - 891, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1335445

Öz

Bu çalışmanın amacı, Dokuz Eylül Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Lisans Programı’nda okutulan “Müzik Kültürü” ve “Türk Müzik Tarihi” derslerini, diyaloğa dayalı, informal ve formal öğrenme süreçlerini birleştiren yaratıcı bir proje ve eylem araştırması olarak tasarlamak ve öğrencilerin bu deneyime dair algılarını anlamak ve açıklamaktır. Daha spesifik olarak, öğrencilerin bu projenin uygulanması sürecindeki algılarını, deneyimlerini, deneyimlerini etkileyen faktörleri, özellikle de bireysel ve kolektif bağlamda keşfettiklerini ortaya çıkarmaktır. Çalışma, müzik öğretmenliği lisans programında okumakta olan 28 öğrenci ile 2022 Bahar Yarı Yılı’nda gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması ve yorumlayıcı fenomenoloji öğrencilerin deneyimlerini sürekli olarak değerlendiren ve geliştiren bir yaklaşım olarak kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular, proje sonucunda, öğrencilerin kendi müzikal kimliklerini özgürce ifade etme ve müzik yapma süreçlerine aktif olarak katılma isteğini ve yeteneğini arttırdığını göstermektedir. Ayrıca, farklı kültürel kökenlere sahip öğrencilerin bir araya gelerek kendi kültürel miraslarını ve diğer kültürlerden öğrendiklerini birleştirme fırsatı buldukları görülmüştür. Bu çalışma, müzik eğitiminde öğrenci-merkezli ve diyaloğa dayalı yaklaşımların önemini vurgulamış ve öğrencilerin kendi müzikal kimliklerini ve ifade biçimlerini desteklemenin, onları özgürce keşfetmelerini teşvik etmenin ve müziği kolektif bir deneyim olarak yaşamalarına olanak sağlamanın önemini ortaya koymuştur. Sonuç olarak, bu yaratıcı müzikal proje, müzik yapma ve öğrenme süreçlerinde alternatif yolların ve müzikal ifade özgürlüklerinin geliştirilmesinin önemine dikkat çekmektedir. Öğrencilerin kendi müzikal kimliklerini keşfetmeleri ve müziği kolektif bir deneyim olarak yaşamaları, müzik öğretmeni olarak hazırlandıkları süreçte mesleki ve kişisel gelişimlerine katkı sağlamıştır. Ayrıca, müzik eğitiminde diyaloğa dayalı ve öğrenci-merkezli yaklaşımların öğrencilerin yaratıcı potansiyellerinin ortaya çıkmasına dair verimli sonuçlar doğurabileceğini göstermiştir.

Kaynakça

  • Akın, A. (2006). 2X2 Başarı yönelimleri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 1-13.
  • Ames, C. (1987). The enhancement of student motivation. İçinde M. Maehr & D. Kleiber (Ed.), Advances in Motivation and Achievement: Vol. 5. Enhancing Motivation, (s. 123–148).
  • Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84(3), 261-271.
  • Ames, C. & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80(3), 260-267.
  • Anderman, E. M., & Young, A. J. (1994). Motivation and strategy use in science: Individual differences and classroom effects. Journal of Research in Science Teaching, 31(8), 811–831. https://doi.org/10.1002/tea.3660310805
  • Anderman, E., & Patrick, H. (2012). Achievement goal theory, conceptualization of ability/intelligence, and classroom climate. İçinde S. Christenson, A. Reschly, & C. Wylie (Ed.), Handbook of Research on Student Engagement, (s. 173-191). Springer Science. CT: JAI Press.
  • Anderman, E., Urdan, T. & Roeser, R. (2003). The patterns of adaptive learning survey: history, development, and psychometric properties. Paper prepared for the Indicators of Positive Development Conference, March 2003, Washington D.C
  • Anderman, E. M. & Wolters, C. A. (2006). Goals, values, and affect: Influences on student motivation. İçinde R. P. A. Alexander & P. H.Winne (Ed.), Handbook of Educational Psychology, (s. 369-390). New York, NY: Routledge.
  • Anderman, E. M., & Patrick, H. (2012). Achievement goal theory, conceptualization of ability/intelligence, and classroom climate. İçinde S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Ed.),
  • Handbook of Research on Student Engagement (s. 173–191). Springer Science and Business Media. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-2018-7_8
  • Anguiano, K. R. (2006). Motivational predictors of continuing motivation and achievement for early adolescent instrumental music students (Doctoral dissertation, The University of Iowa, Iowa City, IA). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3229641)
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ilkay Ebru Tuncer Boon 0000-0002-8119-2256

Erken Görünüm Tarihi 24 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tuncer Boon, I. E. (2023). Müzik Eğitiminde Formal ve İnformal Karşılaşmalar: Diyaloğa Dayalı Bir Yaklaşımla Eylem Araştırması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 872-891. https://doi.org/10.51460/baebd.1335445