Çalışmada Türkiye’de yaşayan Roman çocukların okul öncesi eğitime katılım sorunları, İzmir ili Konak ilçesinde ikamet eden 15 Roman ebeveynin görüşleri doğrultusunda incelenmiştir. Durum çalışması modelinin kullanıldığı çalışmada veriler, “Kişisel Bilgi Formu”, “Okul Öncesi Eğitime Katılım Formu” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” aracılığıyla yüz yüze toplanmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar incelendiğinde, ebeveynlerin 13’ü çocuklarının daha önce okul öncesi eğitimden yararlanmadığını belirtmiştir. Ebeveynler, okul öncesi eğitime katılımda karşılaştıkları en büyük engelin ekonomik yetersizlikler olduğunu ifade etmiş; bunun yanında kültürel, ailevi ve toplumsal etmenlerin de eğitime erişimi kısıtladığı görülmüştür. Ebeveynler, okul öncesi eğitime olumlu bir tutum sergilemekte ve bu eğitimi çocuklarının gelişimini destekleyen bir unsur olarak değerlendirmektedir. Tüm katılımcılar, yeterli destek sağlanması durumunda çocuklarını okul öncesi eğitim kurumlarına göndermek istediklerini belirtmiştir. Ebeveynler özellikle maddi destek, iş olanakları, ulaşım/servis imkânları ve okulda ayrımcılığa karşı önlemler talep etmektedir. Ayrıca, yalnızca mahallelerindeki okullara erişimin çocukların gelişimini sınırladığını, farklı bölgelerdeki nitelikli okullara erişimin sağlanması gerektiğini vurgulamışlardır. Okul öncesi eğitimin ücretsiz olması gerektiği ve mahallelerde daha fazla anaokulu açılmasının önemine dikkat çekmişlerdir. Bu kapsamda çalışmanın sonuçları bağlamında araştırmacı tarafından çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Okul öncesi eğitim Okul öncesi eğitime erişim Eğitimde sürdürülebilirlik Roman çocuklar
This study explored the problems of Roma children's participation in preschool education in Turkey through the views of 15 Roma parents living in the Konak district of Izmir province. Using the case study model, the data were collected face-to-face through a "Personal Information Form", a "Participation in Preschool Education Form" and a "Semi-structured Interview Form". When the results of the study were analysed, 13 of the parents stated that their children had not yet benefited from preschool education. Parents indicated that the main obstacle to participation in pre-primary education was economic inadequacy, but cultural, family and social factors were also seen as limiting access to education. Parents have a positive attitude towards pre-primary education and see it as a factor in their children's development. All participants stated that they would like to send their children to pre-school institutions if adequate support was provided. In particular, parents asked for financial support, job opportunities, transport/services and measures against discrimination at school. They also stressed that access to schools only in their neighbourhood limits children's development and that access to quality schools in different regions should be ensured. They stressed that pre-school education should be free of charge and the importance of opening more kindergartens in neighbourhoods. In this context, various suggestions were made by the researcher in the context of the results of the study.
Preschool education Access to preschool education Sustainability in education Roma children
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Çocuk Gelişimi Eğitimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 23 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 18 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 22 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: Special issue 4 - SUSTAINABILITY ON EDUCATION |