Objective: The aim of this study is to examine the relationship between three-dimensional attachment styles and contingencies between self-worth with the level of social media addiction in university students.
Method: The sample of the research consists of 817 (Female: 507, Male: 310) university students studying at Ondokuz Mayıs University. Three Dimensional Attachment Styles Scale, Contingencies of Self-worth Scale, and Social Media Addiction Scale were used as data collection tools.
Results: There is a relationship between the contingencies of self-worth domains and the level of social media addiction in university students, and that physical appearance and getting approval self-worth domains have a mediating effect in the relationship between the anxious/ambivalent attachment style and the level of social media addiction. The independent variable anxious/ambivalent attachment in domains of approval and physical appearance affects the dependent variable social media addiction level.
Conclusion: When the values obtained are examined, each unit of change in independent variables causes 2.1 times change in the dependent variable social media addiction level.
Social Media Addiction Attachment Styles Contingencies of Self- Worth
Amaç: Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde üç boyutlu bağlanma stilleri, koşullu öz-değer ve sosyal medya bağımlılık düzeyi arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini Ondokuz Mayıs Üniversitesinde öğrenim gören 817 (Kadın: 507, Erkek: 310) üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak Üç Boyutlu Bağlanma Tarzları Ölçeği, Kendine Değer Ölçeği ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Üniversite öğrencilerinde koşullu öz-değer ile sosyal medya bağımlılık düzeyi arasında bir ilişki olduğu, kaygılı/kararsız bağlanma stili arasındaki ilişkide fiziksel görünüm ve onay alma öz-değer alanlarının aracı etkisinin olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, bağımsız değişkenler kaygılı/kararsız bağlanma ile onay alma ve fiziksel görünüm bağımlı değişken olan sosyal medya bağımlılık düzeyini etkilemektedir.
Sonuç: Bağımsız değişkenlerdeki her bir birim değişimin bağımlı değişken sosyal medya bağımlılık düzeyinde 2,1 kat değişime neden olduğu görülmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi, Madde Bağımlılığı |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 9 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence