Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Effects of Digital Game Addiction on Healthy Lifestyle Parameters in Young Adults

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 4, 224 - 231, 29.12.2019

Öz

Objective: In this study, it is aimed to investigate the effect of recently discussed digital game addiction on healthy lifestyle behaviors of young population. The spread and accessibility of digital games through easy portable devices such as tablets, phones and game consoles has raised the question of the risk to a healthy lifestyle. Developing behavior is important for a healthy future and life. 

Method: The study was conducted with self-study and questionnaires presented at a university with a young population. Digital Game Addiction Scale and Healthy Lifestyle Behavior Scale were used in the application and evaluation of the study.  

Results: The study consisted of 113 participants (74.3% (n = 84) females and 25.7% (n = 29) males). The mean age of participants were 22.11±0.945 (min-max = 21-24) years, and 80 (70,80%) of with an at ideal weight. No statistically significant correlation was found between the digital game addiction scale and the total score of the healthy lifestyle behavior scale (r = -0.185; p = 0.186). 

Conclusion: According to the results of the study, it is seen that young people are at risk of addiction to digital games and healthy lifestyle behaviors are affected significantly at these ages. We believe that the education to develop healthy lifestyle behaviors will raise awareness and have positive effects. By gaining awareness of the efficient using and planning of time, the controllability of the time spent with the game will be ensured.


Kaynakça

  • 1. Tahiroglu AY, Celik GG, Uzel M, ve ark. Internet use among Turkish adolescents. CyberPsychology & Behavior 2008;11(5):537-43.
  • 2. Bonnaire C, Phan O. Negative perceptions of the risks associated with gaming in young adolescents: an exploratory study to help thinking about a prevention program. Archives de pediatrie: organe officiel de la Societe francaise de pediatrie 2017;24(7):607-17.
  • 3. Männikkö N, Billieux J, Kääriäinen M. Problematic digital gaming behavior and its relation to the psychological, social and physical health of Finnish adolescents and young adults. Journal of behavioral addictions 2015;4(4):281-8.
  • 4. Bonnaire C, Baptista D. Internet gaming disorder in male and female young adults: The role of alexithymia, depression, anxiety and gaming type. Psychiatry research 2019;272:521-30.
  • 5. Eren HK, Örsal Ö. Computer Game Addiction and Loneliness in Children. Iranian journal of public health 2018;47(10):1504.
  • 6. Braun B, Kornhuber J, Lenz B. Gaming and religion: the impact of spirituality and denomination. Journal of Religion and Health 2016;55(4):1464-1471.
  • 7. Pápay O, Urbán R, Griffiths MD, et al. Psychometric properties of the problematic online gaming questionnaire short-form and prevalence of problematic online gaming in a national sample of adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking 2013;16(5):340-8.
  • 8. Yalçın IA, Erdoğan S. Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği Türkçe Formunun Geçerliliği Ve Güvenilirliği. Anatolian Journal Of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi 2015;16.
  • 9. Bahar Z, Beşer A, Gördes N, ve ark. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. C.Ü.Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008
  • 10. Walker C, Peterson CL. A sociological approach to resilience in health and illness. Journal of evaluation in clinical practice 2018;24(6),1285-1290.
  • 11. Lemmens JS, Valkenburg PM, Peter J. Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media Psychology 2009;12(1):77-95.
  • 12. Festl R, Scharkow M, Quandt T. Problematic computer game use among adolescents, younger and older adults. Addiction 2013;108(3),592-599.
  • 13. McKay FH, Wright A, Shill J, et al. Using Health and Well-Being Apps for Behavior Change: A Systematic Search and Rating of Apps. JMIR mHealth and uHealth 2019;7(7):e11926.
  • 14. Kemp S. Digital in 2016. we are social. https://d1ri6y1vinkzt0.cloudfront.net/media/documents/We%20Ares%20Social%20Digital%20in%202016v02-160126235031.pdf (28 Ekim 2019’da ulaşıldı).

Genç Yetişkinlerde Dijital Oyun Bağımlılığının Sağlıklı Yaşam Parametreleri Üzerine Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 4, 224 - 231, 29.12.2019

Öz

Amaç: Bu çalışmada, son zamanlarda çok tartışılan dijital oyun bağımlılığının genç popülasyonun sağlıklı yaşam biçimi davranışları üzerindeki etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Dijital oyunların tablet, telefon, oyun konsolları gibi kolay taşınabilir araçlar aracılığıyla yaygınlaşması ve erişilebilir olması sağlıklı yaşam biçimi için risk olabileceği sorusunu akıllara getirmiştir. Davranış biçimlerinin geliştirilmesi sağlıklı bir gelecek ve yaşam için önemlidir.  

Yöntem: Çalışma, genç popülasyona sahip olan bir üniversitede kendi kendine okuyup anladığını yanıtlama şeklinde sunulan anketlerle gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın uygulanma ve değerlendirmesinde Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği (SYBDÖ) kullanılmıştır. 

Bulgular: Araştırma % 74,3’ü (n=84) kadın, %25,7’si (n=29) erkek toplam 113 katılımcıdan oluşmaktadır. Yaş ortalaması 22,11 ± 0,945 (min-max=21-24) yıl olan katılımcıların 80’i (%70,80) ideal kilodadır. Dijital oyun bağımlılığı ölçeği ile SYBDÖ toplam skoru arasında istatistiksel olarak anlamlı korelasyonel bir ilişki bulunmamıştır (r=-0,185; p=0,186). 

Sonuç: Çalışmanın sonuçlarına göre gençlerin dijital oyun bağımlılık riski altında bulundukları, sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının bu yaşlarda önemli olarak etkilendiği görülmüştür. Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını geliştirmeye yönelik verilecek eğitimlerin farkındalık yaratmakla birlikte olumlu etkileri olacağını düşünmekteyiz. Zamanın verimli kullanılması ve planlanması farkındalığının kazandırılması ile oyunla geçirilen zamanın kontrol edilebilirliği sağlanabilecektir.


Kaynakça

  • 1. Tahiroglu AY, Celik GG, Uzel M, ve ark. Internet use among Turkish adolescents. CyberPsychology & Behavior 2008;11(5):537-43.
  • 2. Bonnaire C, Phan O. Negative perceptions of the risks associated with gaming in young adolescents: an exploratory study to help thinking about a prevention program. Archives de pediatrie: organe officiel de la Societe francaise de pediatrie 2017;24(7):607-17.
  • 3. Männikkö N, Billieux J, Kääriäinen M. Problematic digital gaming behavior and its relation to the psychological, social and physical health of Finnish adolescents and young adults. Journal of behavioral addictions 2015;4(4):281-8.
  • 4. Bonnaire C, Baptista D. Internet gaming disorder in male and female young adults: The role of alexithymia, depression, anxiety and gaming type. Psychiatry research 2019;272:521-30.
  • 5. Eren HK, Örsal Ö. Computer Game Addiction and Loneliness in Children. Iranian journal of public health 2018;47(10):1504.
  • 6. Braun B, Kornhuber J, Lenz B. Gaming and religion: the impact of spirituality and denomination. Journal of Religion and Health 2016;55(4):1464-1471.
  • 7. Pápay O, Urbán R, Griffiths MD, et al. Psychometric properties of the problematic online gaming questionnaire short-form and prevalence of problematic online gaming in a national sample of adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking 2013;16(5):340-8.
  • 8. Yalçın IA, Erdoğan S. Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği Türkçe Formunun Geçerliliği Ve Güvenilirliği. Anatolian Journal Of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi 2015;16.
  • 9. Bahar Z, Beşer A, Gördes N, ve ark. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. C.Ü.Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008
  • 10. Walker C, Peterson CL. A sociological approach to resilience in health and illness. Journal of evaluation in clinical practice 2018;24(6),1285-1290.
  • 11. Lemmens JS, Valkenburg PM, Peter J. Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media Psychology 2009;12(1):77-95.
  • 12. Festl R, Scharkow M, Quandt T. Problematic computer game use among adolescents, younger and older adults. Addiction 2013;108(3),592-599.
  • 13. McKay FH, Wright A, Shill J, et al. Using Health and Well-Being Apps for Behavior Change: A Systematic Search and Rating of Apps. JMIR mHealth and uHealth 2019;7(7):e11926.
  • 14. Kemp S. Digital in 2016. we are social. https://d1ri6y1vinkzt0.cloudfront.net/media/documents/We%20Ares%20Social%20Digital%20in%202016v02-160126235031.pdf (28 Ekim 2019’da ulaşıldı).
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Müberra Tanrıverdi 0000-0002-7770-9718

Sultan Yekelenga 0000-0003-2243-2480

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Kabul Tarihi 8 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 4

Kaynak Göster

AMA Tanrıverdi M, Yekelenga S. Genç Yetişkinlerde Dijital Oyun Bağımlılığının Sağlıklı Yaşam Parametreleri Üzerine Etkisi. Bağımlılık Dergisi. Aralık 2019;20(4):224-231.

Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence