Objective: Purpose of this research is to analyze the relationship between level of computer game addiction and behavioural problems, competence levels in school and non-school activities among children.
Method: Associative survey model is used in the research. Participants of the research consist of 154 children receiving elementary education in 3rd and 4th class levels. “Computer Game Addiction Scale for Children” and “Behaviour Assessment Scale for 6-18 Years old Children and Young Persons” are used for collecting research data.
Results: Among children participating the research, 56,5% (87 children) are at 3rd class level, 43,5% (67 children) are at 4th class level and 52,6% (81 children) of them are girl, 47,4% (73 children) are boy and the total number of children is 154. A positive correlation is found between computer game addiction level and external behavioural problems, aggression, social problems, cautiousness problems, thought problems; however negative correlation was found between the computer game addiction level and children’s school competence.
Conclusion: While there is a meaningful relationship between computer game addiction and external behavior problems, there is no meaningful relationship with internal behavior problems.
Amaç: Araştırmada çocuklarda bilgisayar oyun bağımlılığı düzeyi ile davranış problemleri, okul ve okul dışı etkinliklerdeki yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Katılımcılar, ilkokul 3. ve 4. sınıf düzeyinde öğrenim gören, 154 çocuktan oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında ‘Çocuklar İçin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği’ ve ‘6-18 Yaş Çocuk ve Gençler İçin Davranış Değerlendirme Ölçeği’ kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan çocukların %56.5’i (87 çocuk) 3. Sınıf düzeyinde, %43.5’i (67 çocuk) 4. sınıf düzeyinde olup ve %52,6’sı kız (81 çocuk) ve %47,4’ü erkek (73 çocuk) olmak üzere toplam 154 çocuktan oluşmaktaydı. Çocuklarda bilgisayar oyun bağımlılığı düzeyi ile dışa yönelim davranış problemleri, saldırgan davranışlar, sosyal sorunlar, dikkat sorunları, düşünce sorunları ile pozitif ve okul yeterliliği ile negatif anlamlı ilişkiler bulunmuştur. İ
Sonuç: Bilgisayar oyun bağımlılığı ile dışa yönelim davranış problemleri ile anlamlı ilişki görülürken içe yönelim davranış problemleri ile anlamlı ilişki görülmemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 1 |
Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence