Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Adölesanlarda Dijital Oyun Bağımlılığının Mutluluk ve Yaşamın Anlamına Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 3, 297 - 304, 30.09.2021
https://doi.org/10.51982/bagimli.902685

Öz

Amaç: Bu çalışma adölesanlarda dijital oyun bağımlılığının mutluluk ve yaşamın anlamına etkisinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Korelasyonel tipte olan araştırma, Ocak-Mart 2021 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, Antalya’da iki lisede öğrenim görmekte olan 13-18 yaş arasındaki 162 adölesan oluşturmuştur. Araştırma verilerinin uygulanma ve değerlendirmesinde Kişisel Bilgi Formu, Çocuklar için Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği, Oxford Mutluluk Ölçeği ve Yaşamda Anlam Ölçeği Lise Formu kullanılmıştır. Araştırmanın verileri online anket yoluyla elde edilmiştir.
Bulgular: Adölesanların dijital oyun bağımlılığı açısından riskli grupta olduğu, mutluluk ve yaşamın anlamı düzeylerinin orta olduğu belirlenmiştir. Adölesanlarda dijital oyun bağımlılığı ve mutluluk arasında negatif yönde ve orta düzeyde, dijital oyun bağımlılığı ve yaşamın anlamı arasında ise negatif yönde ve düşük düzeyde istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir. Dijital oyun bağımlılığı, mutluluk ve yaşamın anlamı üzerinde etkilidir.
Sonuç: Adölesanlarda dijital oyun bağımlılığı azaldıkça mutluluk ve yaşamın anlamı düzeyi artmaktadır. Ayrıca mutluluk düzeyi arttıkça adölesanlarda yaşamın anlamı düzeyi artmaktadır.

Kaynakça

  • 1. Gülbetekin E, Güven E, Tuncel O. Adolesanların Dijital Oyun Bağımlılığı ile Fiziksel Aktivite Tutum ve Davranışlarını Etkileyen Faktörler. Bağımlılık Dergisi-Journal Dependence. 2021;22(2):148–60.
  • 2. Mustafaoğlu R, Yasacı Z. Dijital Oyun Oynamanın Çocukların Ruhsal ve Fiziksel Sağlığı Üzerine Olumsuz Etkileri. Bağımlılık Dergisi-Journal Dependence. 2018;19(3):51–8.
  • 3. Sallayıcı Z, Yöndem ZD. Çocuklarda Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Düzeyi ile Davranış Problemleri Arasındaki İlişki. Bağımlılık Dergisi-Journal Dependence. 2020;21(1):13–23.
  • 4. Kaya A, İşler Dalgıç A. How does internet addiction affect adolescent lifestyles ? Results from a school-based study in the Mediterranean region of Turkey. J Pediatr Nurs. 2021 (Baskıda).
  • 5. Tanrıverdi M, Yekelenga S. Genç Yetişkinlerde Dijital Oyun Bağımlılığının Sağlıklı Yaşam Parametreleri Üzerine Etkisi. Bağımlılık Dergisi-Dependence. 2019;20(4):224–31.
  • 6. Aktaş B, Bostancı Daştan N. Covid-19 Pandemisinde Üniversite Öğrencilerindeki Oyun Bağımlılığı Düzeyleri ve Pandeminin Dijital Oyun Oynama Durumlarına Etkisi. Bağımlılık Dergisi-Journal Dependence. 2021;22(2):129–38.
  • 7. Hazar Z, Hazar M. Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği. J Hum Sci. 2017;14(1):203–16.
  • 8. Keya FD, Rahman MM, Nur MT, Pasa MK. Parenting and child’s (five years to eighteen years) digital game addiction: A qualitative study in North-Western part of Bangladesh. Comput Hum Behav Reports. 2020;2: 100031.
  • 9. Plowman L, Stevenson O, Stephen C, McPake J. Preschool children’s learning with technology at home. Comput Educ. 2012;59(1):30–7.
  • 10. Yalçin Irmak A, Erdoğan S. Digital game addiction among adolescents and young adults: A current overview. Turk Psikiyatr Derg. 2016;27(2):1–10.
  • 11. Prot S, Anderson C, Gentile D, Brown S, Swing E. The Positive and Negative Effects of Video Games. Media well-being Child Adolesc. 2014;109:2010–4.
  • 12. Aydoğdu karaaslan İ. Dijital Oyunlar ve Dijital Şiddert Frakındalığı: Ebeveyn ve Çocuklar Üzerinde Yapılan Karşılaştırmalı Bir Analiz. Uluslararası Sos Araştırmalar Derg. 2015;8(36):806–19.
  • 13. Männikkö N, Mendes L, Barbosa F, Paulo Reis L. Health Determinants Related to Digital Game Playing: A Systematic Review. J Heal Sci. 2014;4(3):53–63.
  • 14. Bhagat S, Jeong EJ, Kim DJ. The Role of Individuals’ Need for Online Social Interactions and Interpersonal Incompetence in Digital Game Addiction. Int J Hum Comput Interact. 2020;36(5):449–63.
  • 15. Aslan D, Yeşildal N. Halk sağlığı bakış açısıyla adolesanlarda beslenme. TTB Sürekli Tıp Eğitimi Derg. 2003;12(10):386–9.
  • 16. Thoilliez B. How to grow up happy: An exploratory study on the meaning of happiness from children’s voices. Child Indic Res. 2011;4(2):323–51.
  • 17. Zhang Y, Mei S, Li L, Chai J, Li J, Du H, et al. The relationship between impulsivity and internet addiction in Chinese college students: A moderated mediation analysis of meaning in life and self-esteem. PLoS One. 2015;10(7):1–14.
  • 18. Demirbaş Çelik N, İşmen Gazioğlu E. Yaşamda Anlam Ölçeği Lise Formu: Türkçe Geçerlik ve Güvenirliği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg. 2015;33:42–60.
  • 19. Yucel D, Yuan ASV. Parents, Siblings, or Friends? Exploring Life Satisfaction among Early Adolescents. Appl Res Qual Life. 2016;11(4):1399–423.
  • 20. Brassai L, Piko BF, Steger MF. Meaning in life: Is it a protective factor for adolescents’ psychological health? Int J Behav Med. 2011;18(1):44–51.
  • 21. Young K. Understanding Online Gaming Addiction and Treatment Issues for Adolescents. Am J Fam Ther. 2009;37:355–72.
  • 22. Marufoğlu S, Kutlutürk S. Ortaokul Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığının Fiziksel Aktivite ve Uyku Alışkanlıklarına Etkisi. Bağımlılık Dergisi-Journal Dependence. 2021;22(2):114–22.
  • 23. Arslan A, Kırık A, Karaman M, Çetinkaya A. Lise ve üniversite öğrencilerinde dijital bağımlılık. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edeb Araştırmaları Derg. 2015;8(8):34–48.
  • 24. Hills P, Argyle M. The Oxford Happiness Questionnaire: a compact scale for the measurement of psychological well-being. Pers Individ Dif. 2002;33:1073–82.
  • 25. Doğan T, Sapmaz F. Oxford Mutluluk Ölçeği Türkçe Formunun Psikometrik Özelliklerinin Üniversite Öğrencilerinde İncelenmesi. Düşünen Adam Psikiyatr ve Nörolojik Bilim Derg. 2012;25:297–304.
  • 26. Steger M, Frazier P, Oishi S, Kaler M. The Meaning in Life Questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. J Couns Psychol. 2006;53:80–93.
  • 27. Gürcan A, Özhan S, Uslu R. Dijital oyunlar ve çocuklar üzerindeki etkileri. Ankara: Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü; 2008. 1–50. 28. Soyöz Semerci Ö, Balcı E. Lise Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığı Üzerine Bir Alan Araştırması: Uşak Örneği. J Humanit Tour Res. 2020;10(10–3):538–67.
  • 29. Akçay D. Ebeveynlerin Çocukların Dijital Video Oyunları Bağımlılığı Karşısında Tutum ve Davranışları. Middle Black Sea J Commun Stud. 2020;5(2):65–71.

Effect of Digital Game Addiction on Happiness and Meaning of Life in Adolescents

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 3, 297 - 304, 30.09.2021
https://doi.org/10.51982/bagimli.902685

Öz

Objective: This study was carried out to determine the effect of digital game addiction on happiness and the meaning of life in adolescents.
Method: This study, which is a correlational type, was conducted between January and March 2021. The sample of the study consisted of 162 adolescents between the ages of 13-18 who were studying in two high schools in Antalya. In the application and evaluation of the research data, "Perso Questionnaire" and " Meaning in Life Questionnaire High School Form" were used. The data were obtained through an online questionnaire.
Results: Adolescents were in the risk group in terms of digital game addiction, and their happiness and meaning of life were moderate. It was determined that there is a negative and moderate relationship between digital game addiction and happiness in adolescents, and a negative and low level of relationship between digital game addiction and the meaning of life. Digital game addiction has an impact on happiness and the meaning of life.
Conclusion: As digital game addiction decreases in adolescents, the level of happiness and meaning of life increases. In addition, as the level of happiness increases, the level of meaning of life increases in adolescents.

Kaynakça

  • 1. Gülbetekin E, Güven E, Tuncel O. Adolesanların Dijital Oyun Bağımlılığı ile Fiziksel Aktivite Tutum ve Davranışlarını Etkileyen Faktörler. Bağımlılık Dergisi-Journal Dependence. 2021;22(2):148–60.
  • 2. Mustafaoğlu R, Yasacı Z. Dijital Oyun Oynamanın Çocukların Ruhsal ve Fiziksel Sağlığı Üzerine Olumsuz Etkileri. Bağımlılık Dergisi-Journal Dependence. 2018;19(3):51–8.
  • 3. Sallayıcı Z, Yöndem ZD. Çocuklarda Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Düzeyi ile Davranış Problemleri Arasındaki İlişki. Bağımlılık Dergisi-Journal Dependence. 2020;21(1):13–23.
  • 4. Kaya A, İşler Dalgıç A. How does internet addiction affect adolescent lifestyles ? Results from a school-based study in the Mediterranean region of Turkey. J Pediatr Nurs. 2021 (Baskıda).
  • 5. Tanrıverdi M, Yekelenga S. Genç Yetişkinlerde Dijital Oyun Bağımlılığının Sağlıklı Yaşam Parametreleri Üzerine Etkisi. Bağımlılık Dergisi-Dependence. 2019;20(4):224–31.
  • 6. Aktaş B, Bostancı Daştan N. Covid-19 Pandemisinde Üniversite Öğrencilerindeki Oyun Bağımlılığı Düzeyleri ve Pandeminin Dijital Oyun Oynama Durumlarına Etkisi. Bağımlılık Dergisi-Journal Dependence. 2021;22(2):129–38.
  • 7. Hazar Z, Hazar M. Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği. J Hum Sci. 2017;14(1):203–16.
  • 8. Keya FD, Rahman MM, Nur MT, Pasa MK. Parenting and child’s (five years to eighteen years) digital game addiction: A qualitative study in North-Western part of Bangladesh. Comput Hum Behav Reports. 2020;2: 100031.
  • 9. Plowman L, Stevenson O, Stephen C, McPake J. Preschool children’s learning with technology at home. Comput Educ. 2012;59(1):30–7.
  • 10. Yalçin Irmak A, Erdoğan S. Digital game addiction among adolescents and young adults: A current overview. Turk Psikiyatr Derg. 2016;27(2):1–10.
  • 11. Prot S, Anderson C, Gentile D, Brown S, Swing E. The Positive and Negative Effects of Video Games. Media well-being Child Adolesc. 2014;109:2010–4.
  • 12. Aydoğdu karaaslan İ. Dijital Oyunlar ve Dijital Şiddert Frakındalığı: Ebeveyn ve Çocuklar Üzerinde Yapılan Karşılaştırmalı Bir Analiz. Uluslararası Sos Araştırmalar Derg. 2015;8(36):806–19.
  • 13. Männikkö N, Mendes L, Barbosa F, Paulo Reis L. Health Determinants Related to Digital Game Playing: A Systematic Review. J Heal Sci. 2014;4(3):53–63.
  • 14. Bhagat S, Jeong EJ, Kim DJ. The Role of Individuals’ Need for Online Social Interactions and Interpersonal Incompetence in Digital Game Addiction. Int J Hum Comput Interact. 2020;36(5):449–63.
  • 15. Aslan D, Yeşildal N. Halk sağlığı bakış açısıyla adolesanlarda beslenme. TTB Sürekli Tıp Eğitimi Derg. 2003;12(10):386–9.
  • 16. Thoilliez B. How to grow up happy: An exploratory study on the meaning of happiness from children’s voices. Child Indic Res. 2011;4(2):323–51.
  • 17. Zhang Y, Mei S, Li L, Chai J, Li J, Du H, et al. The relationship between impulsivity and internet addiction in Chinese college students: A moderated mediation analysis of meaning in life and self-esteem. PLoS One. 2015;10(7):1–14.
  • 18. Demirbaş Çelik N, İşmen Gazioğlu E. Yaşamda Anlam Ölçeği Lise Formu: Türkçe Geçerlik ve Güvenirliği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg. 2015;33:42–60.
  • 19. Yucel D, Yuan ASV. Parents, Siblings, or Friends? Exploring Life Satisfaction among Early Adolescents. Appl Res Qual Life. 2016;11(4):1399–423.
  • 20. Brassai L, Piko BF, Steger MF. Meaning in life: Is it a protective factor for adolescents’ psychological health? Int J Behav Med. 2011;18(1):44–51.
  • 21. Young K. Understanding Online Gaming Addiction and Treatment Issues for Adolescents. Am J Fam Ther. 2009;37:355–72.
  • 22. Marufoğlu S, Kutlutürk S. Ortaokul Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığının Fiziksel Aktivite ve Uyku Alışkanlıklarına Etkisi. Bağımlılık Dergisi-Journal Dependence. 2021;22(2):114–22.
  • 23. Arslan A, Kırık A, Karaman M, Çetinkaya A. Lise ve üniversite öğrencilerinde dijital bağımlılık. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edeb Araştırmaları Derg. 2015;8(8):34–48.
  • 24. Hills P, Argyle M. The Oxford Happiness Questionnaire: a compact scale for the measurement of psychological well-being. Pers Individ Dif. 2002;33:1073–82.
  • 25. Doğan T, Sapmaz F. Oxford Mutluluk Ölçeği Türkçe Formunun Psikometrik Özelliklerinin Üniversite Öğrencilerinde İncelenmesi. Düşünen Adam Psikiyatr ve Nörolojik Bilim Derg. 2012;25:297–304.
  • 26. Steger M, Frazier P, Oishi S, Kaler M. The Meaning in Life Questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. J Couns Psychol. 2006;53:80–93.
  • 27. Gürcan A, Özhan S, Uslu R. Dijital oyunlar ve çocuklar üzerindeki etkileri. Ankara: Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü; 2008. 1–50. 28. Soyöz Semerci Ö, Balcı E. Lise Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığı Üzerine Bir Alan Araştırması: Uşak Örneği. J Humanit Tour Res. 2020;10(10–3):538–67.
  • 29. Akçay D. Ebeveynlerin Çocukların Dijital Video Oyunları Bağımlılığı Karşısında Tutum ve Davranışları. Middle Black Sea J Commun Stud. 2020;5(2):65–71.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Ayla Kaya 0000-0002-0281-0299

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Kabul Tarihi 24 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Kaya A. Adölesanlarda Dijital Oyun Bağımlılığının Mutluluk ve Yaşamın Anlamına Etkisi. Bağımlılık Dergisi. Eylül 2021;22(3):297-304. doi:10.51982/bagimli.902685

Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence