Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Substance Abuse Awareness and Self-Esteem in University Students

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 1, 1 - 7, 31.03.2022
https://doi.org/10.51982/bagimli.939626

Öz

Objective: The aim of this study was to investigate the knowledge and awareness levels of teenagers who are at risk for substance addiction about addictive substances and to determine the relationship between them and their self-esteem.
Method: This descriptive study was conducted with 280 university students. In this study, Personal Information Form, Substance Addiction Awareness Scale and Coopersmith Self-Esteem Scale were used as data collection tools.
Results: In this study, 48,6% of the participants did not receive any training related to substance addiction, and 7,9% of them has been used addictive substances. It was determined that the personal attitude and opinion sub-dimension of substance addiction awareness levels has been found to be at low level. Self-esteem level of the students was at a medium level and there was a significant relationship between the total score average of the self-esteem scale and substance addiction awareness.
Conclusion: Self-esteem can be increased by providing primary protection in order to raise young people with high self-esteem. Also trainings on self-esteem and substance addiction can be organized.

Kaynakça

  • Referans1. Uzbay İT, Madde Bağımlılığı Tüm Boyutlarıyla Bağımlılık Ve Bağımlılık Yapan Maddeler. İstanbul Tıp Kitabevi, 2015.
  • Referans2. Ercan Z. Uyuşturucunun Harman Yeri. İstanbul, Nememis Kitap, 2012:39-45.
  • Referans3. Özden SY. Adli Psikiyatri, Gözden Geçirilmiş 2. Basım. Ankara Nobel Yayınları, 2015;
  • Referans4. Ögel K. Bağımlı Aileleri İçin Rehber Kitap. İstanbul, Türkiye İş Bankası Yayınları, 2014.
  • Referans5. Gümüş İ, Kurt M, Günay-Ermurat D, Fayetorbay E. Lise öğrencilerinin madde bağımlılığı konusunda bilgi, tutum ve davranış düzeylerinin belirlenmesi (Erzurum Örneği). Ekev Akademi Dergisi 2011; 15: 321-334.
  • Referans6. Uyanık Balat G, Akman B. Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2004, 14: 175-183.
  • Referans7. Karadağ G, Güner İ, Çuhadar D, Uçan Ö. Gaziantep üniversitesi sağlık yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin benlik saygıları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008, 3: 29-42.
  • Referans8. Baumeister RF, Campbell JD, Krueger JI,Vohs KD. Does high self-esteemcausebetterperformance, ınterpersonalsuccess, Happinessorhealthierlifestyles? Psychologicalscience İn Thepublicınterest, 2003;4:1-44.
  • Referans9. Parmaksız, İ. Ve Avşaroğlu, S. Examining the teacher candidates' Levels Of Optimism and styles Of Coping with stress according to their Self-Esteem levels. İlköğretim-Online 2012; 11(2), 543-555.
  • Referans10. Reisoğlu İ, Gedik N. ve Göktaş, Y. Öğretmen adaylarının özsaygı ve duygusal zekâ düzeylerinin problemli internet kullanımıyla ilişkisi. Eğitim ve Bilim 2013; 38(170), 150-165 .
  • Referans11. Erözkan A. Investigation Of Social anxiety with regards to anxiety sensitivity, Self-Esteem, And interpersonal sensitivity. İlköğretim-Online 2011: 10(1), 338-347.
  • Referans12. Özgüngör S, Duatepepaksu A. Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı düzeyine göre akademik başarıyı yordayan değişkenler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2017; 7(48): 111-125.
  • Referans13. Köse EÖ, Gül Ş ve Keskin B. Ortaöğretim öğrencilerinin madde bağımlılığı ile ilgili farkındalık ve bilgi düzeylerinin incelenmesi. Bağımlılık Dergisi 2017: 18(1), 8-15.
  • Referans14. Sezer S. Özsaygı düzeyini geliştirme proğramının ilköğretim okulu 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin özsaygı düzeylerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2001. Ankara.
  • Referans15. Türkiye Uyuşturucu Raporu (2019). T.C. İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü Narkotik Suçlarla Mücadele Daire Başkanlığı.
  • Referans16. Altındağ A, Yanık M, Yengil E, Karazeybek Ah. Şanlıurfa’da üniversite öğrencilerinde madde kullanımı. Bağımlılık Dergisi 2005; 6:60-64. 9.
  • Referans17. Turhan E, İnandı T, Özer C, Akoğlu S. Üniversite öğrencilerinde madde kullanımı, şiddet ve bazı psikolojik özellikler. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi 2011; 9(1):33-44.
  • Referans18. Dilbaz N. Madde Bağımlılığından Korunma Ve Tedavi İlkeleri. Madde Bağımlılığı Tanı Ve Tedavi Kılavuzu El Kitabı, 2012. T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Bakanlık Yayın Numarası:879.
  • Referans19. Albayrak S, Balcı S. Gençlerde madde bağımlılığı ve önlenmesi. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi 2014;11 (2): 30-37.
  • Referans20. Taylan ŞT, Nas İ, Ediz Ç. Sağlıklı yaşam seminerine katılan öğrencilerin madde bağımlılığı ile ilgili farkındalıkları. Bağımlılık Dergisi – Journal Of Dependence 2019; 20(4):197.
  • Referans21. Yıldız M, Çapar B. Ortaöğretim öğrencilerinde benlik saygısı ile dindarlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 2010: 10, 103‐131.
  • Referans22. Soy İT, Kocataş S. Madde bağımlılığı tanısı almış bireylerde benlik saygısı ve sosyal dışlanma algıları arasındaki ilişki. Ege Hfd 2020, 36 (2): 73-86.
  • Referans23. Zengin S, Altay B. Sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerin madde kullanım durumlarına göre benlik saygısının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2014;3 (3) 892.

Üniversite Öğrencilerinde Madde Bağımlılığı Farkındalığı Benlik Saygısı İlişkisi

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 1, 1 - 7, 31.03.2022
https://doi.org/10.51982/bagimli.939626

Öz

Amaç: Bu çalışmada madde bağımlılığına yakalanma açısından risk altında bulunan gençlerin bağımlılık yapıcı maddeler hakkında bilgi ve farkındalık düzeylerini araştırmak ve benlik saygısı ile aralarındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikte olan bu araştırma, 280 üniversite öğrencisi ile yapılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Madde Bağımlılığı Farkındalık Ölçeği ve Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %48,6’sının madde bağımlılığı ile ilgili herhangi bir eğitim almadıkları, %7,9’unun ise daha önce bağımlılık yapıcı madde kullandıkları belirlenmiştir. Madde bağımlılığı farkındalık seviyelerinin kişisel tutum ve görüş alt boyutunun düşük seviyede olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin benlik saygısı düzeyinin orta düzeyde olduğu ve benlik saygısı ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalaması ile madde bağımlılığı farkındalığı arasında anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Benlik saygısı yüksek gençler yetişebilmesi açısından birincil koruma sağlanarak benlik saygısı yükseltilebilir ve madde bağımlılığına yönelik eğitimler düzenlenebilir

Kaynakça

  • Referans1. Uzbay İT, Madde Bağımlılığı Tüm Boyutlarıyla Bağımlılık Ve Bağımlılık Yapan Maddeler. İstanbul Tıp Kitabevi, 2015.
  • Referans2. Ercan Z. Uyuşturucunun Harman Yeri. İstanbul, Nememis Kitap, 2012:39-45.
  • Referans3. Özden SY. Adli Psikiyatri, Gözden Geçirilmiş 2. Basım. Ankara Nobel Yayınları, 2015;
  • Referans4. Ögel K. Bağımlı Aileleri İçin Rehber Kitap. İstanbul, Türkiye İş Bankası Yayınları, 2014.
  • Referans5. Gümüş İ, Kurt M, Günay-Ermurat D, Fayetorbay E. Lise öğrencilerinin madde bağımlılığı konusunda bilgi, tutum ve davranış düzeylerinin belirlenmesi (Erzurum Örneği). Ekev Akademi Dergisi 2011; 15: 321-334.
  • Referans6. Uyanık Balat G, Akman B. Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2004, 14: 175-183.
  • Referans7. Karadağ G, Güner İ, Çuhadar D, Uçan Ö. Gaziantep üniversitesi sağlık yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin benlik saygıları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008, 3: 29-42.
  • Referans8. Baumeister RF, Campbell JD, Krueger JI,Vohs KD. Does high self-esteemcausebetterperformance, ınterpersonalsuccess, Happinessorhealthierlifestyles? Psychologicalscience İn Thepublicınterest, 2003;4:1-44.
  • Referans9. Parmaksız, İ. Ve Avşaroğlu, S. Examining the teacher candidates' Levels Of Optimism and styles Of Coping with stress according to their Self-Esteem levels. İlköğretim-Online 2012; 11(2), 543-555.
  • Referans10. Reisoğlu İ, Gedik N. ve Göktaş, Y. Öğretmen adaylarının özsaygı ve duygusal zekâ düzeylerinin problemli internet kullanımıyla ilişkisi. Eğitim ve Bilim 2013; 38(170), 150-165 .
  • Referans11. Erözkan A. Investigation Of Social anxiety with regards to anxiety sensitivity, Self-Esteem, And interpersonal sensitivity. İlköğretim-Online 2011: 10(1), 338-347.
  • Referans12. Özgüngör S, Duatepepaksu A. Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı düzeyine göre akademik başarıyı yordayan değişkenler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2017; 7(48): 111-125.
  • Referans13. Köse EÖ, Gül Ş ve Keskin B. Ortaöğretim öğrencilerinin madde bağımlılığı ile ilgili farkındalık ve bilgi düzeylerinin incelenmesi. Bağımlılık Dergisi 2017: 18(1), 8-15.
  • Referans14. Sezer S. Özsaygı düzeyini geliştirme proğramının ilköğretim okulu 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin özsaygı düzeylerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2001. Ankara.
  • Referans15. Türkiye Uyuşturucu Raporu (2019). T.C. İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü Narkotik Suçlarla Mücadele Daire Başkanlığı.
  • Referans16. Altındağ A, Yanık M, Yengil E, Karazeybek Ah. Şanlıurfa’da üniversite öğrencilerinde madde kullanımı. Bağımlılık Dergisi 2005; 6:60-64. 9.
  • Referans17. Turhan E, İnandı T, Özer C, Akoğlu S. Üniversite öğrencilerinde madde kullanımı, şiddet ve bazı psikolojik özellikler. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi 2011; 9(1):33-44.
  • Referans18. Dilbaz N. Madde Bağımlılığından Korunma Ve Tedavi İlkeleri. Madde Bağımlılığı Tanı Ve Tedavi Kılavuzu El Kitabı, 2012. T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Bakanlık Yayın Numarası:879.
  • Referans19. Albayrak S, Balcı S. Gençlerde madde bağımlılığı ve önlenmesi. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi 2014;11 (2): 30-37.
  • Referans20. Taylan ŞT, Nas İ, Ediz Ç. Sağlıklı yaşam seminerine katılan öğrencilerin madde bağımlılığı ile ilgili farkındalıkları. Bağımlılık Dergisi – Journal Of Dependence 2019; 20(4):197.
  • Referans21. Yıldız M, Çapar B. Ortaöğretim öğrencilerinde benlik saygısı ile dindarlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 2010: 10, 103‐131.
  • Referans22. Soy İT, Kocataş S. Madde bağımlılığı tanısı almış bireylerde benlik saygısı ve sosyal dışlanma algıları arasındaki ilişki. Ege Hfd 2020, 36 (2): 73-86.
  • Referans23. Zengin S, Altay B. Sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerin madde kullanım durumlarına göre benlik saygısının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2014;3 (3) 892.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Madde Bağımlılığı
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Esra Bekircan 0000-0002-0613-7839

İlyas Ün Bu kişi benim 0000-0002-6561-8886

Neşe İşcan Ayyıldız 0000-0003-0976-8000

Galip Usta 0000-0002-3517-5738

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Kabul Tarihi 29 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 23 Sayı: 1

Kaynak Göster

AMA Bekircan E, Ün İ, İşcan Ayyıldız N, Usta G. Üniversite Öğrencilerinde Madde Bağımlılığı Farkındalığı Benlik Saygısı İlişkisi. Bağımlılık Dergisi. Mart 2022;23(1):1-7. doi:10.51982/bagimli.939626

Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence