Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Annelerin Dijital Ebeveynlik Farkındalığının Sağlık Okuryazarlığı ve Çeşitli Değişkenler ile İlişkisi

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 3, 292 - 301, 30.09.2022
https://doi.org/10.51982/bagimli.1004480

Öz

Amaç: Bu çalışmada annelerin dijital ebeveynlik farkındalığıyla sağlık okuryazarlığı ve çeşitli değişkenler arasındaki ilişkinin ortaya konması amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma, korelasyonel desende nicel bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini, 5-11 yaş arası çocuğa sahip 311 anne oluşturmuştur. Araştırma verilerinin uygulanması ve değerlendirilmesinde Kişisel Bilgi Formu, Dijital Ebeveynlik Farkındalık Ölçeği ve Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın verileri çevrimiçi anket yoluyla elde edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan annelerin yaş ortalaması 30.23±4.85’dir. Annelerin %62.1’i son altı aydır il merkezinde yaşamaktadır. Annelerin %7.1’inin çocuğu akıllı telefona, %39.2’sinin çocuğu tablet PC’ye sahiptir. Annelerin %48.2’si çocuğuyla yeterince vakit geçirdiğini belirtmiştir. Çalışmada annelerin yüksek dijital ebeveynlik farkındalığına ve sağlık okuryazarlık düzeyine sahip olduğu bulunmuştur. Annelerin sağlık okuryazarlık düzeyi azaldıkça dijital olumsuz model olma ve dijital ihmal düzeylerinin anlamlı düzeyde arttığı görülmüştür. Ayrıca annelerin sağlık okuryazarlık düzeyi arttıkça verimli kullanım ve risklerden koruma düzeyleri de anlamlı farklılıkta artmıştır. Ek olarak çocukların akıllı telefon/tablet PC’ye sahip olmasının, annelerin çocukları ile yeterli vakit geçirmesinin ve son altı aydır yaşanılan bölgenin de dijital ebeveynlik farkındalığını etkilediği belirlenmiştir.
Sonuç: Çalışma sonuçları doğrultusunda annelerin sağlık okuryazarlık düzeyleri ile dijital ebeveynlik rollerini geliştirici, dijital çevrelerinin niteliğini artırıcı programların düzenlenmesi önerilmektedir. Bu programların toplum sağlığının korunmasına katkı sağlayacağı beklenmektedir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Manap A, Durmuş E. Development of digital parental awareness scale. Inonu University Journal of the Faculty of Education (INUJFE) 2020; 21(2): 980-993.
  • Mustafaoğlu R, Zirek E, Yasacı Z, Özdinçler A.R. The negative effects of digital technology usage on children’s development and health. Addicta: The Turkish Journal on Addictions 2018; 5(2): 13-21.
  • Şenel A, Atılgan E, Turhan M, et al. İnternet oyun oynama bozukluğu olan adölesanlarda kas iskelet sistemi semptomları. Bağımlılık Dergisi 2021; 22(3): 218-225.
  • Kaya A. Adölesanlarda dijital oyun bağımlılığının mutluluk ve yaşamın anlamına etkisi. Bağımlılık Dergisi 2021; 22(3): 297-304.
  • Nguyen QT, Naguib RNG, Das AK, et al. Primary education in Vietnam and pupil online engagement. International Journal of Educational Management 2018; 32: 71 83.
  • Tennakoon H, Saridakis G, Mohammed AM. Child online safety and parental intervention: a study of Sri Lankan internet users. Information Technology & People 2018; 31: 770-790.
  • Checa-Romero M, Pascual Gómez I. Minecraft and machinima in action: development of creativity in the classroom. Technology, Pedagogy and Education 2018; 27(5): 625-637.
  • Ott M, Pozzi F. Digital games as creativity enablers for children. Behaviour & Information Technology 2012; 10: 1011-1019.
  • Li MC, Tsai CC. Game-based learning in science education: A review of relevant research. J Sci Educ Technol. 2013; 22: 877-898.
  • Huang G, Li X, Chen W, Straubhaar JD. Fall-behind parents? The influential factors on digital parenting self-efficacy in disadvantaged communities. American Behavioral Scientist 2018; 62(9): 1186-1206.
  • Livingstone S, Byrne J. Parenting in the digital age: The challenges of parental responsibility in comparative perspective. Available from: URL: https://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/01_livingstone_byrne.pdf Accessed date:16.01.2021.
  • Rode JA. Digital parenting: designing children’s safety. People and Computers XXIII Celebrating People and Technology 2009; 244-251.
  • Rahayu NW, Haningsih S. Digital parenting competence of mother as informal educator is not inline with internet access. Int J Child Comput Interact. 2021; 29: 100291.
  • Benedetto L, Ingrassia M. Digital parenting: Raising and protecting Children in Media World. Available from: URL:https://www.intechopen.com/online-first/digital-parenting-raisingand-protecting-children-in-media-world. Accessed date:16.01.2021.
  • Livingstone S, Byrne J. Parenting in the digital age: The challenges of parental responsibility in comparative perspective. Available from: URL:https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1535895/FULLTEXT01.pdf Accessed date:16.01.2021.
  • Yurdakul IK, Dönmez O, Yaman F, Odabaşı HF. Dijital ebeveynlik ve değişen roller. Gaziantep University Journal of Social Sciences 2013; 12(4): 883-896.
  • Tosun N, Mihci C. An examination of digital parenting behavior in parents with preschool children in the context of lifelong learning. Sustainability 2020; 12(18): 7654.
  • Rodríguez-de-Dios I, van Oosten JM, Igartua JJ. A study of the relationship between parental mediation and adolescents’ digital skills, online risks and online opportunities. Comput Human Behav. 2018; 82: 186-198.
  • Manap A, Durmuş E. Dijital ebeveynlik farkındalığının çeşitli değişkenler, aile içi roller ve çocukta internet bağımlılığı açısından incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi 2021; 12(1): 141-156.
  • Bayık-Temel A, Aras Z. Sağlık Okuryazarlığı Ölçeğinin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenirliğinin değerlendirilmesi. Florence Nightingale Hemsire Derg. 2017; 25(2): 85-94.
  • World Health Organization. Health literacy: The solid facts. World Health Organization, Regional Office for Europe, Copenhagen. 2013. Available from: URL:http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/190655/e96854.pdf Accessed date:16.01.2021.
  • Yılmazel G, Çetinkaya F. Sağlık okuryazarlığının toplum sağlığı açısından önemi. TAF Preventive Medicine Bulletin 2016; 15(1): 69-74.
  • Yusuf M, Witro D, Diana R, et al. Digital parenting to children using the internet digital. Pedagog Journal of Islamic Elements Scholarly 2020; 3: 1-14.
  • Kennedy TLM. Weaving the home web: A Canadian case study of internet domestication. Unpublished doctoral dissertation. 2011. Available from: URL:https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/31802/1/Kennedy_Tracy_LM_201111_PhD_thesis.pdf Accessed date:16.01.2021.
  • Anderson M. Parents, teens and digital monitoring. Pew Research Center. 2016. Available from: URL:https://www.pewresearch.org/internet/2016/01/07/parents-teens-and-digital-monitoring/ Accessed date:16.01.2021.
  • Aydın D, Aba YA. Annelerin sağlık okuryazarlığı düzeyleri ile emzirme öz-yeterlilik algıları arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2019; 12(1): 31-39.
  • Khorasani EC, Peyman N, Esmaily H. Measuring maternal health literacy in pregnant women referred to the health care centers of Mashhad, Iran, in 2015. Journal of Midwifery & Reproductive Health (JMRH) 2018; 6(1): 1157-1162.
  • Subrahmanyam K, Šmahel D. Internet use and well-being: physical and psychological effects. In Digital Youth, Springer, New York, NY, 2021; 123-142.
  • Ayas T, Horzum MB. Exploring the teachers' cyber bullying perception in terms of various variables. International Online Journal of Educational Sciences 2011; 3(2): 619-640.
  • Akdağ M, Şahan-Yılmaz B, Özhan U, Şan İ. Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (İnönü Üniversitesi örneği). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2014; 15(1): 77-96.
  • Keleşoğlu F, Karduz FFA. Covid-19 sürecinde dijital ebeveynlik ile anne-baba stresi arasında yordayıcı ilişkiler. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying 2020; 7(2): 70-102.
  • Gönenç İM. Kadın sağlığı açısından sağlık okuryazarlığı. Yıldırım F, Keser A (editor). Sağlık okuryazarlığı. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, 2015; 61-74.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437. (25 Temmuz 2021’de ulaşıldı).
  • Karaman H, Ayhan H. Çocuğa yönelik teknolojik ihmal ve istismar. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying 2021; 8(1): 43-59.
  • Bae SM. The relationships between perceived parenting style, learning motivation, friendship satisfaction, and the addictive use of smartphones with elementary school students of South Korea: Using multivariate latent growth modeling. School Psychol. Int. 2015; 36: 513-531.
  • Chang FC, Chiu CH, Miao NF, et al. The relationship between parental mediation and Internet addiction among adolescents, and the association with cyberbullying and depression. Compr. Psychiatry. 2015; 57: 21-28.
  • Terras MM, Yousaf F, Ramsay J. The relationship between parent and child digital technology use. Proceedings of the British Psychological Society Annual Conference, Nottingham, UK, 2016.

Relationship Between Digital Parental Awareness with Health Literacy and A Variety of Variables Among Mothers

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 3, 292 - 301, 30.09.2022
https://doi.org/10.51982/bagimli.1004480

Öz

Aim: This study aimed to reveal the relationship between digital parenting awareness with health literacy and a variety of variables among mothers.
Method: The study is a quantitative research in correlational design. The sample for the research comprised 311 mothers with children aged 5-11 years. Data for implementation and assessment in the research used the personal information form, digital parenting awareness scale and health literacy scale. The research data were obtained through an online survey.
Results: The mean age of the mothers is 30.23±4.85. 62.1% of the mothers are living in the city center for the last six months. Children of 7.1% of mothers have a smart phone, while children of 39.2% have a tablet PC. 48.2% of the mothers spent enough time with their children. It is found that mothers have high digital parenting awareness and health literacy level. As the health literacy levels of the mothers decreased, the levels of being a negative model, digital neglect increased at significant level. Also, if the level of health literacy increases, the levels of efficient use, protection from risks also increase. Farther that children have smartphones/tablet computers and mothers spend enough time with their children, it also affects the digital parenting awareness of the region where they live for the last six months.
Conclusion: It is recommended to organize programs that improve mothers' health literacy and digital parenting roles, and increase quality of their digital environment. It is anticipated that these programs will contribute to protection of public health.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Manap A, Durmuş E. Development of digital parental awareness scale. Inonu University Journal of the Faculty of Education (INUJFE) 2020; 21(2): 980-993.
  • Mustafaoğlu R, Zirek E, Yasacı Z, Özdinçler A.R. The negative effects of digital technology usage on children’s development and health. Addicta: The Turkish Journal on Addictions 2018; 5(2): 13-21.
  • Şenel A, Atılgan E, Turhan M, et al. İnternet oyun oynama bozukluğu olan adölesanlarda kas iskelet sistemi semptomları. Bağımlılık Dergisi 2021; 22(3): 218-225.
  • Kaya A. Adölesanlarda dijital oyun bağımlılığının mutluluk ve yaşamın anlamına etkisi. Bağımlılık Dergisi 2021; 22(3): 297-304.
  • Nguyen QT, Naguib RNG, Das AK, et al. Primary education in Vietnam and pupil online engagement. International Journal of Educational Management 2018; 32: 71 83.
  • Tennakoon H, Saridakis G, Mohammed AM. Child online safety and parental intervention: a study of Sri Lankan internet users. Information Technology & People 2018; 31: 770-790.
  • Checa-Romero M, Pascual Gómez I. Minecraft and machinima in action: development of creativity in the classroom. Technology, Pedagogy and Education 2018; 27(5): 625-637.
  • Ott M, Pozzi F. Digital games as creativity enablers for children. Behaviour & Information Technology 2012; 10: 1011-1019.
  • Li MC, Tsai CC. Game-based learning in science education: A review of relevant research. J Sci Educ Technol. 2013; 22: 877-898.
  • Huang G, Li X, Chen W, Straubhaar JD. Fall-behind parents? The influential factors on digital parenting self-efficacy in disadvantaged communities. American Behavioral Scientist 2018; 62(9): 1186-1206.
  • Livingstone S, Byrne J. Parenting in the digital age: The challenges of parental responsibility in comparative perspective. Available from: URL: https://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/01_livingstone_byrne.pdf Accessed date:16.01.2021.
  • Rode JA. Digital parenting: designing children’s safety. People and Computers XXIII Celebrating People and Technology 2009; 244-251.
  • Rahayu NW, Haningsih S. Digital parenting competence of mother as informal educator is not inline with internet access. Int J Child Comput Interact. 2021; 29: 100291.
  • Benedetto L, Ingrassia M. Digital parenting: Raising and protecting Children in Media World. Available from: URL:https://www.intechopen.com/online-first/digital-parenting-raisingand-protecting-children-in-media-world. Accessed date:16.01.2021.
  • Livingstone S, Byrne J. Parenting in the digital age: The challenges of parental responsibility in comparative perspective. Available from: URL:https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1535895/FULLTEXT01.pdf Accessed date:16.01.2021.
  • Yurdakul IK, Dönmez O, Yaman F, Odabaşı HF. Dijital ebeveynlik ve değişen roller. Gaziantep University Journal of Social Sciences 2013; 12(4): 883-896.
  • Tosun N, Mihci C. An examination of digital parenting behavior in parents with preschool children in the context of lifelong learning. Sustainability 2020; 12(18): 7654.
  • Rodríguez-de-Dios I, van Oosten JM, Igartua JJ. A study of the relationship between parental mediation and adolescents’ digital skills, online risks and online opportunities. Comput Human Behav. 2018; 82: 186-198.
  • Manap A, Durmuş E. Dijital ebeveynlik farkındalığının çeşitli değişkenler, aile içi roller ve çocukta internet bağımlılığı açısından incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi 2021; 12(1): 141-156.
  • Bayık-Temel A, Aras Z. Sağlık Okuryazarlığı Ölçeğinin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenirliğinin değerlendirilmesi. Florence Nightingale Hemsire Derg. 2017; 25(2): 85-94.
  • World Health Organization. Health literacy: The solid facts. World Health Organization, Regional Office for Europe, Copenhagen. 2013. Available from: URL:http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/190655/e96854.pdf Accessed date:16.01.2021.
  • Yılmazel G, Çetinkaya F. Sağlık okuryazarlığının toplum sağlığı açısından önemi. TAF Preventive Medicine Bulletin 2016; 15(1): 69-74.
  • Yusuf M, Witro D, Diana R, et al. Digital parenting to children using the internet digital. Pedagog Journal of Islamic Elements Scholarly 2020; 3: 1-14.
  • Kennedy TLM. Weaving the home web: A Canadian case study of internet domestication. Unpublished doctoral dissertation. 2011. Available from: URL:https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/31802/1/Kennedy_Tracy_LM_201111_PhD_thesis.pdf Accessed date:16.01.2021.
  • Anderson M. Parents, teens and digital monitoring. Pew Research Center. 2016. Available from: URL:https://www.pewresearch.org/internet/2016/01/07/parents-teens-and-digital-monitoring/ Accessed date:16.01.2021.
  • Aydın D, Aba YA. Annelerin sağlık okuryazarlığı düzeyleri ile emzirme öz-yeterlilik algıları arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2019; 12(1): 31-39.
  • Khorasani EC, Peyman N, Esmaily H. Measuring maternal health literacy in pregnant women referred to the health care centers of Mashhad, Iran, in 2015. Journal of Midwifery & Reproductive Health (JMRH) 2018; 6(1): 1157-1162.
  • Subrahmanyam K, Šmahel D. Internet use and well-being: physical and psychological effects. In Digital Youth, Springer, New York, NY, 2021; 123-142.
  • Ayas T, Horzum MB. Exploring the teachers' cyber bullying perception in terms of various variables. International Online Journal of Educational Sciences 2011; 3(2): 619-640.
  • Akdağ M, Şahan-Yılmaz B, Özhan U, Şan İ. Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (İnönü Üniversitesi örneği). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2014; 15(1): 77-96.
  • Keleşoğlu F, Karduz FFA. Covid-19 sürecinde dijital ebeveynlik ile anne-baba stresi arasında yordayıcı ilişkiler. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying 2020; 7(2): 70-102.
  • Gönenç İM. Kadın sağlığı açısından sağlık okuryazarlığı. Yıldırım F, Keser A (editor). Sağlık okuryazarlığı. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, 2015; 61-74.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437. (25 Temmuz 2021’de ulaşıldı).
  • Karaman H, Ayhan H. Çocuğa yönelik teknolojik ihmal ve istismar. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying 2021; 8(1): 43-59.
  • Bae SM. The relationships between perceived parenting style, learning motivation, friendship satisfaction, and the addictive use of smartphones with elementary school students of South Korea: Using multivariate latent growth modeling. School Psychol. Int. 2015; 36: 513-531.
  • Chang FC, Chiu CH, Miao NF, et al. The relationship between parental mediation and Internet addiction among adolescents, and the association with cyberbullying and depression. Compr. Psychiatry. 2015; 57: 21-28.
  • Terras MM, Yousaf F, Ramsay J. The relationship between parent and child digital technology use. Proceedings of the British Psychological Society Annual Conference, Nottingham, UK, 2016.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Fahriye Pazarcıkcı 0000-0002-3249-299X

Hatice Ağralı 0000-0002-1935-6635

Ayşe Aydınlı 0000-0001-5150-838X

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Kabul Tarihi 3 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 23 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Pazarcıkcı F, Ağralı H, Aydınlı A. Annelerin Dijital Ebeveynlik Farkındalığının Sağlık Okuryazarlığı ve Çeşitli Değişkenler ile İlişkisi. Bağımlılık Dergisi. Eylül 2022;23(3):292-301. doi:10.51982/bagimli.1004480

Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence