This study examines how Niẓām al-Dīn Ḥasan b. Muḥammad al-Nīsābūrī (d. 730/1329 [?]) transfers the potential offered by transmitted (riwāyah-based) sources into his exegetical work Gharāʾib al-Qurʾān. As a scholar of the so-called Renewal Period, who appears to have adopted the methodological outlook of the scholarly milieu of his time—marked by an inclination toward critical examination—this research aims to uncover his stance within the domain of transmitted reports, which is traditionally less open to rational inquiry compared to other exegetical fields. To achieve this, the method by which Garāʾib utilizes material drawn from the primary sources of tafsīr was identified through a survey of Garāʾib, at times by comparing it with its sources. Within this framework, the extent to which the reports on the occasions of revelation (asbāb al-nuzūl) and the Meccan or Medinan classification of surahs contribute to the understanding of the Qur'an was examined, along with the exegete's affirmative, evaluative, and critical attitudes toward these reports; it was observed that the exegete reflects all of these attitudes depending on the context. The research also seeks to elucidate the value and intended function of reports concerning sīrah and the history of the prophets within the broader context of historiography in tafsīr. In this regard, special attention is given to the issue of Isrāʾīliyyāt particularly in relation to prophetic history. It is observed that the exegete neither wholly endorses nor entirely rejects these narratives; however, theological sensitivities—especially the doctrine of ʿismah (infallibility)—and concerns regarding functional relevance in tafsīr were found to be influential. Moreover, the study endeavors to highlight the contributions of transmitted materials to the linguistic and philological explanation of Qur’anic expressions. From the exegete’s perspective, such contributions sometimes serve to narrow, but at other times to broaden, the semantic range of the text.
Bu araştırmada Nizâmüddîn Hasen b. Muhammed en-Nîsâbûrî’nin (ö. 730/1329 [?]) rivayet kaynaklarının sunduğu imkânı Garâibü’l-Kur’ân adlı tefsir çalışmasına taşıma biçimi konu edildi. Tahkik tavrının benimsendiği Yenilenme Dönemi’nin bir bilgini olarak dönem ilmiyesinin yöntem anlayışını benimsemiş görünen Nîsâbûrî’nin tefsirin diğer alanlarına göre akıl yürütmeye nispeten daha kapalı duran rivayet alanında nasıl bir tavra sahip olduğunu açığa çıkarmak hedeflendi. Bunu gerçekleştirebilmek için tefsirin temel rivayet kaynaklarından devşirdiği malzemeyi kullanma biçimi, yer yer kaynaklarıyla da mukayese edilerek Garâib’in taranması yoluyla tespit edildi. Bu bağlamda Esbâbü’n-nüzûl ve sûrelerin Mekkî-Medenî oluşlarına dair rivayetlerin Kur’ân’ın anlaşılmasına ne ölçüde hizmet ettiği, müfessirin bu rivayetler karşısında olumlayıcı, değerlendirici ve eleştirel tavırları eşliğinde irdelendi ve müfessirin rivayet malzemesi karşısında yerine göre tüm bu tavırları yansıttığı görüldü. Tefsirin genel tarih yazıcılığı bağlamında siyer ve peygamberler tarihine dair rivayetlerin taşıdığı kıymet ve tefsire taşınma amacı belirgin kılınmaya çalışıldı. Bu noktada özellikle de peygamberler tarihiyle ilgili gündeme gelen israiliyat konusunda müfessirin lehte yahut aleyhte bir pozisyonu üstlenmediği, ama ismet başta olmak üzere kelâmî hassasiyetler ile tefsirde işlevselliğe dönük kaygılarının bu noktada devrede olduğu saptandı. Öte yandan rivayet malzemesinin, ifadelerin dilbilimsel izahına dönük katkıları açığa çıkarılmaya çalışıldı. Müfessir zaviyesinden bu katkının, bazen anlamı sınırlandırıcı ama bazen de genişletici bir fonksiyon icra ettiği görüldü.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Dini Araştırmalar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 24 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 22 |