This study examines the levels of knowledge (ʿilm) and perception (idrāk) within the context of al-Kalimāt al-qiṣār (The Concise Sayings), a work in which Baba Tāhir-i Hamadānī penned and laconically explained the fundamental concepts of Sufism in Arabic. The aim of the study is to reveal how the author presents the concepts related to knowledge and perception-which are seen as fundamental, distinct, and successive stages encountered during the spiritual journey (sayr wa sulūk)-within a hierarchical structure. The subject is the outlining of the path that begins with conceptual knowledge (ʿilm), moves toward intuitive perception through inspiration (ilhām) and insight (firāsah), and finally reaches divine witnessing (mushāhadah), gnosis (maʿrifah), and reality (ḥaqīqah). As a method, the fundamental stages and transition points in the spiritual wayfarer's (sālik) journey are analyzed. In this context, conceptual knowledge (ʿilm) is discussed together with the concepts of wisdom (ḥikmah) and ecstasy (wajd), which reveal its functional distinction. Subsequently, inspiration (ilhām) and insight (firāsah), as the gateways to intuitive knowledge, are critiqued, and attention is drawn to the obstructive aspect of the concept of 'indication' (ishārah). In the final part, the degrees of gnosis (maʿrifah), which represents the path to perceiving reality (ḥaqīqah), and the nature of reality and witnessing (mushāhadah)—regarded as the pinnacle of all perception are presented in the context of gnostic (ʿirfānī) knowledge. The significance of this systematic study lies in the fact that Baba Tāhir presents a holistic hierarchy related to Sufi epistemology in the relevant work and explains Sufi terms with aphorisms in accordance with the tradition of wisdom literature (hikamiyāt). The study has shown that the journey of knowledge and perception is a linear evolution that begins under the guidance of ʿilm (knowledge), experiences detachment from the temporal world (māsiwā) through wajd (ecstasy), deepens with ilhām (inspiration) and firāsah (insight) to transcend the veil of 'indication' (ishārah), and finally culminates in annihilation (fanāʾ) in the Divine Presence through mushāhadah (witnessing).
Sufism Baba Tāhir Sufi Epistemology Knowledge (ʿIlm) Gnosis (Maʿrifah) Witnessing (Mushāhadah).
Bu çalışma, Baba Tâhir-i Hemedânî’nin tasavvufun temel kavramlarını Arapça olarak kaleme aldığı ve veciz bir tarzda açıkladığı el-Kelimâtü’l-kısâr isimli eseri bağlamında bilgi ve idrâk mertebelerini incelemektedir. Çalışmanın amacı müellifin seyrüsülûk esnasında karşılaşılan, birbirinden ayrılan ve birbirini takip eden temel merhaleler olarak görülen bilgi ve idrâke dair kavramları nasıl bir hiyerarşik yapı içinde sunulduğunu ortaya koymaktır. Konu, kavramsal bilgi düzeyindeki ilim ile başlayan, ilhâm ve firâsetle sezgisel idrâke yönelen ve nihayet ilâhî müşâhedeye (mârifet, hakîkat) ulaşan yolun ana hatlarıyla belirlenmesidir. Yöntem olarak sâlikin mânevî yolculuğundaki temel aşamalar ve geçiş noktaları analiz edilmiş; bu çerçevede kavramsal bilgiyi temsil eden ilim, işlevsel ayrımını ortaya koyan hikmet ve vecd kavramları ile birlikte ele alınmıştır. Ardından, sezgisel bilginin geçit kapıları olan ilhâm ve firâset kritik edilerek işâret kavramının engelleyici tarafına dikkat çekilmiştir. Son kısımda ise, hakîkati idrâk yolunu temsil eden mârifetin dereceleri ve tüm idrâklerin zirvesi olarak telakki edilen hakîkat ile müşâhedenin mahiyeti irfânî bilgi bağlamında ortaya konulmuştur. Bu sistematik çalışmanın önemi, Baba Tâhir’in ilgili eserde tasavvufî epistemoloji ile ilgili bütüncül bir hiyerarşi sunması ve tasavvufî terimleri hikemiyyât geleneğine uygun olarak özlü sözlerle açıklaması sebebiyledir. Çalışma, bilgi ve idrâk yolculuğunun ilmin rehberliğinde başlayıp, vecd ile mâsivâdan kopuşu deneyimlediğini, ilhâm ve firâset ile iyice derinleşerek işâret perdesini aştığını ve nihayetinde müşâhede ile ilâhî varlıkta fânî olunarak son bulan doğrusal bir tekâmül olduğunu göstermiştir.
Tasavvuf Baba Tâhir Tasavvufî Epistemoloji İlim Mârifet Müşâhede
Yüksek lisans tezinden üretilmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Dini Araştırmalar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2025 |
| Kabul Tarihi | 13 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 22 |