هذه دراسة منهجية لظاهرة من أهم ظواهر البلاغة العربية، وهي ظاهرة المجاز، ومحاولة للتفريق بين المجاز كمصطلح يرتكز على القاعدة العامة القائلة بأن لكل مجاز حقيقة تسبقه في الوجود وتوجهه في التحليل وبين المجاز كظاهرة أي حدث لغوي منجز بين المتكلم والمتلقي داخل سياق. هذا الحدث يفسر المعاني الإضافية التي تحملها الكلمات في سياقاتها. ذلك أن ما يؤديه التعبير بالمجاز في سياقاته لا يؤديه التعبير بالحقيقة، وليس أحدهما بديلًا للآخر. وقد استعانت الدراسة بمفهوم معنى المعنى الذي قدمه عبد القاهر الجرجاني لتناول هذا التمييز بين المجاز المصطلح والمجاز الظاهرة.
In the article, (i) it has been analyzed that the concept of the phenomenon, which is a very important concept in the Arabic language and literature, and emphasizing the aspect of reality versus metaphor, as well as (ii) has been studied to reveal the difference between the general rules which holds the features of the term and metaphor which holds the features of the phenomenon by highlighting that each metaphor stresses the reality. The new words can be interpreted such as relative meanings that can be evaluated in the context of pre and post-position according to the sentence. Thus, these words are not reality, they are metaphors because of the context, and they cannot be used interchangeably. One of the aims of this study, too, is to reveal the difference between the metaphor, feature of the term, and the metaphor, feature of the phenomenon. In the Arabic language and literature, the mentioned difference has firstly been analyzed entitled ‘meaning of meaning’ by Abd al-Qahir al-Jurjani.
Bu makalede, (i) Arap dili ve edebiyatında çok önemli bir kavram olan ve mecazın hakikat yönünü vurgulayan fenomen terimi analiz edilmiş (ii) her mecazın bir hakikati ifade etmesi bağlamında, terim özelliğini taşıyan genel kaideler ile fenomen nitelikli mecaz arasındaki fark ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Söz konusu yeni kelimeler, siyak ve sibak bağlamında değerlendirilebilecek göreceli manalar şeklinde yorumlanabilirler. Dolayısıyla bu kelime ve tabirler bağlamlarından dolayı hakikat değil mecazdırlar ve birbirlerinin yerine kullanılamazlar. Bu çalışmanın amaçlarından biri de, terim özelliğine sahip mecaz ile fenomen özelliği taşıyan mecaz arasındaki farkı ortaya koymaktır. Arap dili ve edebiyatı literatüründe bu fark ilk kez ‘mananın manası’ ismiyle Abdülkâhir el-Cürcânî tarafından analiz edilmiştir.
Birincil Dil | Arapça |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2016 |
Kabul Tarihi | 19 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 1 |