Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

According To Teachers Presidency Og Religious Affairs And Mufti’s 4-6 Age Group Quranic Courses Services

Yıl 2020, Sayı: 11, 195 - 221, 30.06.2020

Öz

In Turkey, religious non-formal education is in charge and responsibility of Presidency of Religious Affairs. In the last few years, PRA’s religious non-formal services is varied according to the needs of public and some new services are begun. One of the new services is 4-6 ages (pre-school) Quran courses.
This study focuses on the problem of what is the fulfilling level of the expectations of PRA’s 4-6 ages (pre-school) Quran courses, which is started in 2013-2014 education term, in current situations. In the research that adopts qualitatative research design, services of PRA’s headquarter and provincial organizations for 4-6 ages (pre-school) Quranic courses are assessed within the frame of the views of trainers and findings. Semi-structured interviews were conducted with 30 trainers in Izmir and its cities. Data were evaluated with descriptive analyses. The data demonstrate that there are some deficiencies of PRA’s and provincial organizations’ (Mufti offices) duties and functions. It is determined that some of these deficiencies are still not resolved. On the other hand, it is figured out that PRA and provincial organizations noteworthily made an effort to solve the problems and performed important deeds from the opening of courses to date.

Kaynakça

  • Acur, Elif. Öğretici Görüşleri Bağlamında Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Kur’an Kurslarındaki Değerler Eğitimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Aybey, Salih. “4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarının Eğitim-Öğretim Faaliyetleri ve Problemleri (Zonguldak İli Örneği)”. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/2 (2019), 207-240.
  • Aydın, M. Şevki. Bir Din Eğitimi Kurumu Olarak Kur’an Kursu. Ankara: DİB Yayınları, 2010.
  • Bayka, Hatice. Öğretici ve Veli Görüşleri Açısından Kur’an Kursları Öğretim Programı (4-6 Yaş Grubu)’nın Değerlendirilmesi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Demir, Ömer - Camadan, Rabia. “4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları Ebeveyn Memnuniyeti: Bayburt İl Örneği”. Bayburt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 (2019), 7-38.
  • Doğan, Zülfi. 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlik Algıları (Kayseri örneği). Kayseri: Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Gün, Ayşegül. “Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7 (2016), 33-66.
  • Koç, Ahmet. “Kur’ân Kurslarında Din Eğitimi”. Din Eğitimi. ed. Mustafa Köylü, Nurullah Altaş. 349-376. Ankara: Gündüz Yayıncılık, 2012.
  • Korkmaz, Mehmet. 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarında Din Eğitimi (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). Kayseri: Kimlik Yayınları, 2019.
  • Merriam, Saharan B. Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. çev. Selahattin Turan, Derya Yılmaz. Ankara: Nobel, 3. Basım, 2015.
  • Tüfekçi, Kevser. Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Kur’an Kursları Eğitiminin Öğretici ve Veli Görüşlerine Göre İncelenmesi. Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Türnüklü, Abbas. “Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 24 (2000), 543-559.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 10. Basım, 2016.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı, 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı Kur’an Kursları Uygulama Esasları.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı, 2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılı Kur’an Kursları Uygulama Esasları.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı, 2019-2020 Eğitim-Öğretim Yılı Kur’an Kursları Uygulama Esasları.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı, Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Kur’an Kursları Öğretim Programı (4-6 Yaş Grubu), Ankara: (2014).
  • Diyanet İşleri Başkanlığı, Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Kur’an Kursları Öğretim Programı (4-6 Yaş Grubu), Ankara: (2018).
  • Diyanet İşleri Başkanlığı Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü 2018-2019 Öğretim Yılı 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları Yıllık Ders Plânı.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı 2018 Yılı Faaliyet Raporu.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı 2019 Yılı Faaliyet Raporu.

Öğreticilere Göre Diyanet İşleri Başkanlığı ve Müftülüklerin 4-6 Yaş Grubu Kur'an Kursu Çalışmaları

Yıl 2020, Sayı: 11, 195 - 221, 30.06.2020

Öz

Türkiye’de yaygın din eğitimi, Diyanet İşleri Başkanlığı’nın (DİB) yetki ve sorumluluğundadır. DİB’in son yıllarda yürütmekte olduğu yaygın din eğitimi hizmetleri, toplumun ihtiyaç ve beklentileri doğrultusunda çeşitlendirilmiş ve bazı yeni uygulamalar başlatılmıştır. Bu uygulamalardan biri de okul öncesi döneme yönelik açılan 4-6 yaş grubu Kur’an kurslarıdır.
Bu çalışmada Diyanet İşleri Başkanlığı’nın (DİB) 2013-2014 eğitim-öğretim yılında uygulamaya koyduğu 4-6 yaş grubu Kur’an kurslarına yönelik çalışmalarının mevcut durum itibariyle ihtiyaç ve beklentileri ne ölçüde karşıladığı problemine odaklanılmaktadır. Nitel araştırma deseninin benimsendiği araştırmada DİB merkez teşkilatı ve il-ilçe müftülüklerinin 4-6 yaş grubu Kur’an kurslarına yönelik çalışmaları, öğretici görüşleri ve elde edilen bulgular çerçevesinde değerlendirilmiştir. Bu amaçla İzmir ili merkez ilçelerinde görev yapan 30 öğretici ile yarı yapılandırılmış mülakat formu yoluyla görüşme yapılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile değerlendirilmiştir. Buna göre DİB ve müftülüklerin görev ve fonksiyonlarını istenilen ölçüde yerine getirme hususunda bazı eksikliklerinin olduğu, bu eksikliklerden bir kısmının halen giderilemediği tespit edilmiştir. Bununla birlikte, gerek başkanlık gerekse müftülükler tarafından alandaki sorunların farkında olunarak problemlerin çözümüne yönelik dikkate değer bir çaba harcandığı ve kursların açılışından bugüne önemli sayılabilecek çalışmaların yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Acur, Elif. Öğretici Görüşleri Bağlamında Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Kur’an Kurslarındaki Değerler Eğitimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Aybey, Salih. “4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarının Eğitim-Öğretim Faaliyetleri ve Problemleri (Zonguldak İli Örneği)”. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/2 (2019), 207-240.
  • Aydın, M. Şevki. Bir Din Eğitimi Kurumu Olarak Kur’an Kursu. Ankara: DİB Yayınları, 2010.
  • Bayka, Hatice. Öğretici ve Veli Görüşleri Açısından Kur’an Kursları Öğretim Programı (4-6 Yaş Grubu)’nın Değerlendirilmesi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Demir, Ömer - Camadan, Rabia. “4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları Ebeveyn Memnuniyeti: Bayburt İl Örneği”. Bayburt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 (2019), 7-38.
  • Doğan, Zülfi. 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlik Algıları (Kayseri örneği). Kayseri: Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Gün, Ayşegül. “Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7 (2016), 33-66.
  • Koç, Ahmet. “Kur’ân Kurslarında Din Eğitimi”. Din Eğitimi. ed. Mustafa Köylü, Nurullah Altaş. 349-376. Ankara: Gündüz Yayıncılık, 2012.
  • Korkmaz, Mehmet. 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarında Din Eğitimi (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). Kayseri: Kimlik Yayınları, 2019.
  • Merriam, Saharan B. Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. çev. Selahattin Turan, Derya Yılmaz. Ankara: Nobel, 3. Basım, 2015.
  • Tüfekçi, Kevser. Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Kur’an Kursları Eğitiminin Öğretici ve Veli Görüşlerine Göre İncelenmesi. Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Türnüklü, Abbas. “Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 24 (2000), 543-559.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 10. Basım, 2016.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı, 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı Kur’an Kursları Uygulama Esasları.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı, 2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılı Kur’an Kursları Uygulama Esasları.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı, 2019-2020 Eğitim-Öğretim Yılı Kur’an Kursları Uygulama Esasları.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı, Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Kur’an Kursları Öğretim Programı (4-6 Yaş Grubu), Ankara: (2014).
  • Diyanet İşleri Başkanlığı, Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Kur’an Kursları Öğretim Programı (4-6 Yaş Grubu), Ankara: (2018).
  • Diyanet İşleri Başkanlığı Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü 2018-2019 Öğretim Yılı 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları Yıllık Ders Plânı.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı 2018 Yılı Faaliyet Raporu.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı 2019 Yılı Faaliyet Raporu.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Samet Yağcı 0000-0001-9394-5801

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 30 Mart 2020
Kabul Tarihi 23 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 11

Kaynak Göster

ISNAD Yağcı, Samet. “Öğreticilere Göre Diyanet İşleri Başkanlığı Ve Müftülüklerin 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Çalışmaları”. Balıkesir İlahiyat Dergisi 11 (Haziran 2020), 195-221.