Rüyetullah meselesi Mutezile ile Ehl-i Sünnet arasında tartışmalı konulardan biridir. Mutezile mezhebinin ana felsefesi beş temel ilkeye dayanır. Bu ilkelerden en önemlisi olan Tevhid ilkesinin konusu Allah’ın zât ve sıfatlarıdır. Mutezile O’nun zât ve sıfatlarını izah ederken tenzihçi metodu takip eder. Bu metod doğrultusunda Allah hakkında antromorfik bilgi içeren bilgilere mesafeli yaklaşan Mutezile kelâmcıları bu yöndeki görüş ve düşünceleri reddederler. Allah’ın hâdis varlıklara benzemediğini ve O’nun görülebilen bir cisim olmadığını söylerler. Dolayısıyla ahirette Allah’ın müslümanlar tarafından görülmesinin imkânsız olduğu yönündeki düşünceyi benimserler.
Mutezilî kelâmcılar Allah’ın görülemeyeceğini iddia ederken, O’nun zâtını yüceltmek için yaptıklarını iddia ederler. Bu nedenle Allah’ın ahirette müslümanlar tarafından görülebileceğini çağrıştıran âyet ve hadisleri akla uygun olarak yorumlarlar. Bu değerlendirmeyi sahabe kaynaklı bilgilere dayandırarak yaparlar. Meseleyi aklî ve naklî deliller çerçevesinde ele alıp izah ederler. Meseleyi açıklarken Kur’an’ın dili olan Arapça’nın gramer ve anlam yapısından da faydalanırlar. Mutezile mezhebinin son döneminde yetişen İbnü’l-Melâhimî de bu yöntem doğrultusunda meseleyi ele almış ve izah etmiştir.
Kıymetli hocam, teşekkür eder,çalışmalarınızda başarılar dilerim.
The issue of vision of God (ru'yatallah) is one of the controversial issues between Mutazilah and Ahl as-Sunnah. The main philosophy of the Mutazilah is based on five main principles. The subject of the principle of Tawhid (Allah’s unity), the most important of these principles, is Allah’s essence (dhât) and divine attributes. Mutazila school follows the method of negative theology (tanzih) in explaining Allah's essence and divine attributes. In line with this method, Mutazila theologians who remain distant to the information containing antropomorphic information about Allah, dismiss the views and thoughts in this direction. They claim that Allah is not like beings, and that He is not a visible object. Therefore, they adopted the idea that it is impossible to see Allah in the Hereafter.
While Mutazila theologians claim that Allah cannot be seen, their aim was to glorify the essence of Allah. For that, they interpret the verses and hadiths which refer that Allah can be seen by Muslims in the Hereafter based on reason. They make this assessment based on the information transmitted through the companions of the Prophet (ashab). They interpret the issue within the framework of rational and scriptural evidence (Quran and hadith). While explaining the issue, they also benefit from the grammatical and semantic structure of Arabic, the language of the Qur'an. Ibn al- Malāhimī who lived in the last period of the Mutazilah, also addressed and explained the matter in line with negative theology. In our article, we have discussed the approaches and thoughts of Ibn Al-Malāhimī who belongs to Ḥusayniyya school about the issue of ru'yatullah.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 10 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 11 |