Refahla birlikte yaşanan değişim toplumsal yapıda sınıf
farklılıklarını ortaya çıkarmıştır. Bu durum çatışmaya
sebep vermiştir. Çatışmanın bir tarafında siyasal olmayan akımlar yer almıştır.
Bunlar pasif denilebilecek bir direniş tarzıyla karşı duruş ortaya koymuşlardır.
Bu akımlar kendilerine özgü itiraz
biçimleri geliştirmişlerdir. İslam medeniyetinde bu akımlar tasavvufun içinde
ortaya çıkmıştır. İnsanın kendisini tanıma ve
hakikate ulaşma yolu olan tasavvuf, kimi zaman da bir toplumsal itiraz olarak
ortaya çıkmıştır. Bunlar toplumdaki gidişatı beğenmediklerinde ve refah
toplumunun odak noktası olan dünyevileşmeye dikkat çekmek
istediklerinde toplumun gidişatına karşı ve ona aykırı yaşam biçimleriyle
rahatsızlıklarını belirtmişlerdir. Melâmîliğin ortaya çıktığı Horasan bölgesinde
de önemli ölçüde bir
refah meydana gelmişti. Antik Yunan’da ticaretle gelen zenginleşme ve refah
toplumunda Kinikler ortaya çıkmıştı. Tıpkı Kinikler gibi Melâmîler de toplumsal
düzenden rahatsızlardı. Formel düzene alışılmadık
biçimde itiraz ediyorlardı. Refah toplumlarının dengeye
ulaşmasında sarkaç işlevi görmüşlerdi.
Bu makalede Horasan’da varlık bulan Melâmîlik ve Antik Yunan’da ortaya çıkan
Kinizm birkaç yönden mukayese edilmiştir. Bunun yanı sıra Kinizmin akabinde
ortaya çıkan Stoacılık ve Hint mistizmine etkileri
oranında değinilmiştir. Çalışmada kronolojik bir sıra takip edilmemiştir. Bu
makalede dönemin kaynaklarının yanı sıra modern araştırmalar da dikkate alınmıştır.
The change experienced with increased prosperity revealed class
differences in the social structure. This caused a conflict. On one side of the
conflict were apolitical movements. They showed passive resistance. These
currents developed their own form of objection. In Islamic civilization, these
movements emerged within Sufism. Sufism, which is a means of recognizing oneself
and of reaching the truth, has sometimes emerged as a sort of social objection.
They wanted to draw attention to worldliness when they did not like the
societal trends. They showed that with their contradictory lives. There was in
fact considerable prosperity in the Khorasan region, where melamism emerged. In
ancient Greece, a welfare society was formed thanks to commerce. The Cynics
were born in such an environment. Like the Cynics, the Melamis were annoyed by
the current social order. They opposed the order in an unusual way. They served
as a pendulum for the balance of welfare societies. In this article, Melamism
and Cynicism are compared. Stoicism and Indian mysticism are also mentioned.
These are discussed in proportion to their impact. In the study, the
chronological order in which the currents emerged is not followed. In this
article, in addition to the sources of the period, modern research is also
taken into account.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 20 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Dergiye gönderilen tüm makaleler, değerlendirme sürecinden önce intihal programıyla kontrol edilmektedir.
USOBED Dergisi, Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) altında çalışmaktadır. https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.tr