Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

TURİZM VE SAĞLIK TURİZMİNDE TALEP TAHMİNİ ÇALIŞMALARI: BİR ALAN YAZIN TARAMASI

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 191 - 216, 31.12.2022
https://doi.org/10.46452/baksoder.1181961

Öz

Turizm talebinin tahmini gelecekte ülkelerin karar vericilerinin turizmde doğru planlama yapabilmesi amacıyla en çok kullanılan yöntemleri oluşturacaktır. Bu tahminleme sayesinde kullanılacak iş gücü, mal ve hizmet üretiminde verimli sonuçlar sağlanabilecektir. Bu nedenle bu çalışmada Türkiye’de ve Türkiye dışında gerçekleştirilmiş olan talep tahminleri çalışmalarının incelenmesidir. Bu çalışma için alan yazın taranması yapılırken, kalitatif ve kantitatif yöntemlere ait çalışmalara ulaşılmaya çalışılmıştır. Alan yazın taraması 1990- 2022 yılları arasında yapılan çalışmalardır. Aşağıda iki ayrı başlık altında bulunan makaleler incelenmiş olup, detaylı bilgiler verilmiştir.

Teşekkür

KATKILARINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDER, YAYIN HAYATINIZDA BAŞARILARINIZIN DEVAMINI DİLERİZ

Kaynakça

  • Aksakal, M. ve Çilan, Ç. (2015). Türkiye ‘ye Yönelik Turizm Talebinin Görünürde İlişkisiz Regresyon Modelleri ile İncelenmesi. International Journal of Economic and Administrative Studies, 14, 235-256.
  • Basak,R. Bentley, J., McCaffrey III ,D. Bouldin, A, Banahan III ,B. (2015).The role of perceived impact on relationship quality in pharmacists willingness to influence indication-based off-label prescribing decisions. Social Science & Medicine, 132 ,181-189.
  • Belkayalı, N. ve Akpınar,N. (2009) Yalova Termal Kaplıcaları’nın Rekreasyon ve Turizm Amaçlı Kullanımının Ekonomik Değerinin Seyahat Maliyeti Yöntemi ile Tespit Edilmesi. Coğrafi Bilimler Dergisi, 7, 177-184.
  • Belber, B. ve Turan, A. (2015). Termal Turizm İşletmelerinde, Turistik Tüketicilerin Tatmin Düzeylerine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi: Kırşehir İli Üzerine Bir Uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7, 457-481.
  • Bozkurt, K., Pekmezci, A. ve Tekin, H. A. (2022). Box-Jenkins Yöntemiyle Turizm Talebinin Tahmin Edilmesi: Türkiye Örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 33, Sayı 2, Güz: 77 - 86
  • Cang, S. (2014). A comparative analysis of three types of tourism demand forecasting models: Individual, linear combination and non-linear combination. International Journal of Tourism Research, 16, 596-607.
  • Claveria, O., Monte, E., & Torra, S. (2015). A new forecasting approach for the hospitality industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(7), 1520-
  • Claveria, O., & Datzira, J. (2010). Forecasting tourism demand using consumer expectations. Tourism Review, 65, 18-36.
  • Chinnakum W. ve Boonyasana P. (2017). Modelling thailand tourism demand: a dual generalized maximum entropy, Thai Journal of Mathematics, Special Issue on Entropy in Econometrics, 67–78.
  • Chung-Ping A. Loh (2015). Trends and structural shifts in health tourism: Evidence from seasonal time-series data on health-related travel spending by Canada during 1970-2010. Social Science & Medicine, 132, 173-180
  • Cura, G. (2021), Eskişehir Örneğinde Turizm Talep Tahmini, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Turizm İşletmeciliği Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
  • Çuhadar, M. (2013). Türkiye’ye Yönelik Dış Turizm Talebinin MLP, RBF ve TDNN Yapay Sinir Ağı Mimarileri İle Modellenmesi ve Tahmini: Karşılaştırılmalı Analiz. Journal Of Yasar University, 31, 5274-5295.
  • Çuhadar, M. ve Kayacan, C. (2005). Yapay Sinir Ağları Kullanılarak Konaklama İşletmelerinde Doluluk Oranı Tahmini: Türkiye’deki Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Deneme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16, 24-30.
  • Çuhadar, M., Güngör İ. ve Göksu İ. (2019). Turizm Talebinin Yapay Sinir Ağları ile Tahmini ve Zaman Serisi Yöntemleri ile Karşılaştırmalı Analizi: Antalya İline Yönelik Bir Uygulama Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14, 99-114.
  • Draghici, C. C., Diaconu, D., Teodorescu, C., Pintilii, R. D., & Ciobotaru, A. M. (2016). Health tourism contribution to the structural dynamics of the territorial systems with tourism functionality. Procedia Environmental Sciences, 32, 386-393.
  • Emir, O. Durmaz,G. (2009). Afyonkarahisar’ın Termal Turizm İmajı Üzerine Bir Değerlendirme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 20, 25-32.
  • Erdoğan, H., Terzioğlu, M. ve Kayakuş M. (2021). Almanya’dan Konaklama Amacıyla Türkiye’ye Gelen Turist Sayısının Yapay Zekâ Teknikleri Kullanılarak Tahmin Edilmesi, Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi Sayı 27, 961-971
  • Huang, L. (2012). Forecastıng The Demand For Health Tourısm ın Asıan Countrıes Usıng a Gm(1,1)-Alpha model. Tourism and Hospitality Management, 18, 171-181.
  • Kara, M.ve Çiçek, B. (2015). Deneyimsel pazarlama ve Satın Alma Karar Sürecine Etkisi: Termal Turizm Sektöründe Bir Uygulama. Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 13, 177-200.
  • Karahan, M. (2015). Turizm Talebinin Yapay Sinir Ağları Yöntemiyle Tahmin Edilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20, 195-209.
  • Keegan, J. P, Chan, F., Ditchman, N. and Chiu C.-Y. (2012). Predictive Ability of Pender’s Health Promotion Model for Physical Activity and Exercise in People With Spinal Cord Injuries: A Hierarchical Regression Analysis. Rehabilitation Counseling Bulletin, 56(1), 34-47
  • Konu, H., & Laukkanen, T. (2010). Predictors of tourists' wellbeing holiday intentions in Finland. Journal of Hospitality and Tourism Management, 17, 144-149.
  • Lee, M., Han, H., & Lockyer, T. (2012). Medical tourism - Attracting Japanese tourists for medical tourism experience. Journal of Travel & Tourism Marketing, 29, 69-86.
  • Lee, C. G., & Hung, W. T. (2009). Tourism, Health and income in Singapore. International Journal of Tourism Research, 12, 355-359.
  • Lin, C. H. (2014). Effects of cuisine experience, psychological well-being, and self-health perception on the revisit intention of hot springs tourists. Journal of Hospitality & Tourism Research, 38(2), 243-265
  • Manaf, N. H. A., Hussin, H., Kassim, P. N. J., Alavi, R., & Dahari, Z. (2015). Medical tourism service quality: Finally some empirical findings. Total Quality Management & Business Excellence, 26, 1017-1028.
  • Na, S. A., Onn, C. Y., & Meng, C. L. (2016). Travel intentions among foreign tourists for medical treatment in Malaysia: An empirical study. Procedia - Social and Behavioral Sciences 224, 546-553
  • Nunkoo, R & Ramkissoon, H. (2012) Structural equation modelling and regression analysis in tourism research, Current Issues in Tourism, 15, 777-802
  • Otamış, P. Ve Yüzbaşıoğlu, N. (2015). Medikal Turizm Kümesinin Gelişimi: Antalya Örneği..Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi ,13 (1).
  • Önder, E.ve Hasgül, Ö. (2009). Yabancı Ziyaretçi Sayısının Tahmininde Box- Jenkıns Modeli, Wınters Yöntemi ve Yapay Sinir Ağlarıyla Zaman Serisi Analizi. https://www.researchgate.net/publication/259786105.
  • Yunus Emre ÖZTÜRK Mehmet ÖZCAN (2022). Türkiye İçin Uluslararası Sağlık Turizmi Talebinin Kantitatif Çerçevede Değerlendirilmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, Yıl: 2022, Cilt: 13, Sayı: 33, 1-13
  • Rai, A., Chakrabarty, P., & Sarkar, A. (2014). Forecasting the demand for medical tourism in India. Journal of Humanities and Social Science, 19(11), 22-30. Seçilmiş, C. (2012). Termal turizm Destinasyonlarında Duyulan Memnuniyet Düzeyinin Tekrar Ziyaret Niyetine Etkisi: Sarıılıca Örneği. Seçilmiş. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 231-251.
  • Soysal, M ve Ömürgönülşen, M. (2010). Türk Turizm Sektöründe Talep Tahmini Üzerine Bir Uygulama. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21, 128-136.
  • Şimşek A. ve Ömürbek N. (2021). GM (1,1) modeli ve doğrusal trend analizi ile türkiye’nin ziyaretçi sayısı ve kişi başı ortalama harcama miktarı temelinde turizm geliri ve giderinin tahmini. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(2), 303-324.
  • Tengilimoğlu, D. (2013). Sağlık Turizmi. Ankara, Siyasal Kitabevi.
  • Tsai, L. C., & Fun, L. I., & Ling, H. Y. (2009). Forecasting Thailand's medical tourism demand and revenue from foreign patients. Journal of Grey System, 4, 369-376.
  • Turanlı,M. Ve Güneren,E. (2003) .Turizm Sektöründe Talep Tahmin Modellemesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, 2-13.
  • Vengesayi, S., Mavondo, F. T., & Reisinger, Y. (2009). Tourism destination attractiveness: Attractions, facilities, and people as predictors. Tourism Analysis, 14, 621-636.
  • Vetitnev, A., Kopyirin, A., & Kiseleva, A. (2016). System dynamics modelling and forecasting health tourism demand: The case of Russian resorts. Current Issues in Tourism, 19(7), 618-623.
  • Yaylı, A.ve Öztürk, Y. (2016). Konaklama İşletmeleri Yöneticilerinin Bedensel Engelliler Pazarına Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17,87-97
  • Zengin, B. ve Eryılmaz, B. (2013). Bodrum Destinasyonunda Engelli Turizm Pazarının Değerlendirilmesi. Uluslararası İktisadi İdari İncelemeler Dergisi, 11, 52-74.
  • Zortuk, M.ve Bayrak, S. (2013). Seçilmiş Ülkelere Göre Türkiye’nin Turizm Talebi. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi, 19, 38-58.
  • Qing, A. Y., Xuan, A. R., Kar, T. B., Wei, T. L., & Xiong, W. J. (2016). Predicting foreign tourists’ intention on health tourism in Malaysia: An emprical study. Unpublished research project, Tunku Abdul Rahman University, Faculty of Business and Finance, Department of Business, Malaysia.
Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 191 - 216, 31.12.2022
https://doi.org/10.46452/baksoder.1181961

Öz

Kaynakça

  • Aksakal, M. ve Çilan, Ç. (2015). Türkiye ‘ye Yönelik Turizm Talebinin Görünürde İlişkisiz Regresyon Modelleri ile İncelenmesi. International Journal of Economic and Administrative Studies, 14, 235-256.
  • Basak,R. Bentley, J., McCaffrey III ,D. Bouldin, A, Banahan III ,B. (2015).The role of perceived impact on relationship quality in pharmacists willingness to influence indication-based off-label prescribing decisions. Social Science & Medicine, 132 ,181-189.
  • Belkayalı, N. ve Akpınar,N. (2009) Yalova Termal Kaplıcaları’nın Rekreasyon ve Turizm Amaçlı Kullanımının Ekonomik Değerinin Seyahat Maliyeti Yöntemi ile Tespit Edilmesi. Coğrafi Bilimler Dergisi, 7, 177-184.
  • Belber, B. ve Turan, A. (2015). Termal Turizm İşletmelerinde, Turistik Tüketicilerin Tatmin Düzeylerine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi: Kırşehir İli Üzerine Bir Uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7, 457-481.
  • Bozkurt, K., Pekmezci, A. ve Tekin, H. A. (2022). Box-Jenkins Yöntemiyle Turizm Talebinin Tahmin Edilmesi: Türkiye Örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 33, Sayı 2, Güz: 77 - 86
  • Cang, S. (2014). A comparative analysis of three types of tourism demand forecasting models: Individual, linear combination and non-linear combination. International Journal of Tourism Research, 16, 596-607.
  • Claveria, O., Monte, E., & Torra, S. (2015). A new forecasting approach for the hospitality industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(7), 1520-
  • Claveria, O., & Datzira, J. (2010). Forecasting tourism demand using consumer expectations. Tourism Review, 65, 18-36.
  • Chinnakum W. ve Boonyasana P. (2017). Modelling thailand tourism demand: a dual generalized maximum entropy, Thai Journal of Mathematics, Special Issue on Entropy in Econometrics, 67–78.
  • Chung-Ping A. Loh (2015). Trends and structural shifts in health tourism: Evidence from seasonal time-series data on health-related travel spending by Canada during 1970-2010. Social Science & Medicine, 132, 173-180
  • Cura, G. (2021), Eskişehir Örneğinde Turizm Talep Tahmini, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Turizm İşletmeciliği Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
  • Çuhadar, M. (2013). Türkiye’ye Yönelik Dış Turizm Talebinin MLP, RBF ve TDNN Yapay Sinir Ağı Mimarileri İle Modellenmesi ve Tahmini: Karşılaştırılmalı Analiz. Journal Of Yasar University, 31, 5274-5295.
  • Çuhadar, M. ve Kayacan, C. (2005). Yapay Sinir Ağları Kullanılarak Konaklama İşletmelerinde Doluluk Oranı Tahmini: Türkiye’deki Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Deneme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16, 24-30.
  • Çuhadar, M., Güngör İ. ve Göksu İ. (2019). Turizm Talebinin Yapay Sinir Ağları ile Tahmini ve Zaman Serisi Yöntemleri ile Karşılaştırmalı Analizi: Antalya İline Yönelik Bir Uygulama Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14, 99-114.
  • Draghici, C. C., Diaconu, D., Teodorescu, C., Pintilii, R. D., & Ciobotaru, A. M. (2016). Health tourism contribution to the structural dynamics of the territorial systems with tourism functionality. Procedia Environmental Sciences, 32, 386-393.
  • Emir, O. Durmaz,G. (2009). Afyonkarahisar’ın Termal Turizm İmajı Üzerine Bir Değerlendirme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 20, 25-32.
  • Erdoğan, H., Terzioğlu, M. ve Kayakuş M. (2021). Almanya’dan Konaklama Amacıyla Türkiye’ye Gelen Turist Sayısının Yapay Zekâ Teknikleri Kullanılarak Tahmin Edilmesi, Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi Sayı 27, 961-971
  • Huang, L. (2012). Forecastıng The Demand For Health Tourısm ın Asıan Countrıes Usıng a Gm(1,1)-Alpha model. Tourism and Hospitality Management, 18, 171-181.
  • Kara, M.ve Çiçek, B. (2015). Deneyimsel pazarlama ve Satın Alma Karar Sürecine Etkisi: Termal Turizm Sektöründe Bir Uygulama. Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 13, 177-200.
  • Karahan, M. (2015). Turizm Talebinin Yapay Sinir Ağları Yöntemiyle Tahmin Edilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20, 195-209.
  • Keegan, J. P, Chan, F., Ditchman, N. and Chiu C.-Y. (2012). Predictive Ability of Pender’s Health Promotion Model for Physical Activity and Exercise in People With Spinal Cord Injuries: A Hierarchical Regression Analysis. Rehabilitation Counseling Bulletin, 56(1), 34-47
  • Konu, H., & Laukkanen, T. (2010). Predictors of tourists' wellbeing holiday intentions in Finland. Journal of Hospitality and Tourism Management, 17, 144-149.
  • Lee, M., Han, H., & Lockyer, T. (2012). Medical tourism - Attracting Japanese tourists for medical tourism experience. Journal of Travel & Tourism Marketing, 29, 69-86.
  • Lee, C. G., & Hung, W. T. (2009). Tourism, Health and income in Singapore. International Journal of Tourism Research, 12, 355-359.
  • Lin, C. H. (2014). Effects of cuisine experience, psychological well-being, and self-health perception on the revisit intention of hot springs tourists. Journal of Hospitality & Tourism Research, 38(2), 243-265
  • Manaf, N. H. A., Hussin, H., Kassim, P. N. J., Alavi, R., & Dahari, Z. (2015). Medical tourism service quality: Finally some empirical findings. Total Quality Management & Business Excellence, 26, 1017-1028.
  • Na, S. A., Onn, C. Y., & Meng, C. L. (2016). Travel intentions among foreign tourists for medical treatment in Malaysia: An empirical study. Procedia - Social and Behavioral Sciences 224, 546-553
  • Nunkoo, R & Ramkissoon, H. (2012) Structural equation modelling and regression analysis in tourism research, Current Issues in Tourism, 15, 777-802
  • Otamış, P. Ve Yüzbaşıoğlu, N. (2015). Medikal Turizm Kümesinin Gelişimi: Antalya Örneği..Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi ,13 (1).
  • Önder, E.ve Hasgül, Ö. (2009). Yabancı Ziyaretçi Sayısının Tahmininde Box- Jenkıns Modeli, Wınters Yöntemi ve Yapay Sinir Ağlarıyla Zaman Serisi Analizi. https://www.researchgate.net/publication/259786105.
  • Yunus Emre ÖZTÜRK Mehmet ÖZCAN (2022). Türkiye İçin Uluslararası Sağlık Turizmi Talebinin Kantitatif Çerçevede Değerlendirilmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, Yıl: 2022, Cilt: 13, Sayı: 33, 1-13
  • Rai, A., Chakrabarty, P., & Sarkar, A. (2014). Forecasting the demand for medical tourism in India. Journal of Humanities and Social Science, 19(11), 22-30. Seçilmiş, C. (2012). Termal turizm Destinasyonlarında Duyulan Memnuniyet Düzeyinin Tekrar Ziyaret Niyetine Etkisi: Sarıılıca Örneği. Seçilmiş. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 231-251.
  • Soysal, M ve Ömürgönülşen, M. (2010). Türk Turizm Sektöründe Talep Tahmini Üzerine Bir Uygulama. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21, 128-136.
  • Şimşek A. ve Ömürbek N. (2021). GM (1,1) modeli ve doğrusal trend analizi ile türkiye’nin ziyaretçi sayısı ve kişi başı ortalama harcama miktarı temelinde turizm geliri ve giderinin tahmini. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(2), 303-324.
  • Tengilimoğlu, D. (2013). Sağlık Turizmi. Ankara, Siyasal Kitabevi.
  • Tsai, L. C., & Fun, L. I., & Ling, H. Y. (2009). Forecasting Thailand's medical tourism demand and revenue from foreign patients. Journal of Grey System, 4, 369-376.
  • Turanlı,M. Ve Güneren,E. (2003) .Turizm Sektöründe Talep Tahmin Modellemesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, 2-13.
  • Vengesayi, S., Mavondo, F. T., & Reisinger, Y. (2009). Tourism destination attractiveness: Attractions, facilities, and people as predictors. Tourism Analysis, 14, 621-636.
  • Vetitnev, A., Kopyirin, A., & Kiseleva, A. (2016). System dynamics modelling and forecasting health tourism demand: The case of Russian resorts. Current Issues in Tourism, 19(7), 618-623.
  • Yaylı, A.ve Öztürk, Y. (2016). Konaklama İşletmeleri Yöneticilerinin Bedensel Engelliler Pazarına Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17,87-97
  • Zengin, B. ve Eryılmaz, B. (2013). Bodrum Destinasyonunda Engelli Turizm Pazarının Değerlendirilmesi. Uluslararası İktisadi İdari İncelemeler Dergisi, 11, 52-74.
  • Zortuk, M.ve Bayrak, S. (2013). Seçilmiş Ülkelere Göre Türkiye’nin Turizm Talebi. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi, 19, 38-58.
  • Qing, A. Y., Xuan, A. R., Kar, T. B., Wei, T. L., & Xiong, W. J. (2016). Predicting foreign tourists’ intention on health tourism in Malaysia: An emprical study. Unpublished research project, Tunku Abdul Rahman University, Faculty of Business and Finance, Department of Business, Malaysia.

DEMAND FORECAST STUDIES IN TOURISM AND HEALTH TOURISM: A FIELD SEARCH

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 191 - 216, 31.12.2022
https://doi.org/10.46452/baksoder.1181961

Öz

Forecast of tourism demand will constitute the most used methods in order for the decision makers of the
countries to make accurate planning in tourism in the future. Thanks to this forecasting, efficient results will be
achieved in the production of labor, goods and services to be used. For this reason, this study is an examination of
demand forecasting studies carried out in Turkey and abroad. While scanning the literature for this study, it was
tried to reach all of the studies belonging to qualitative and quantitative methods. The literature review is the
studies conducted between 1990 and 2022. The articles under two separate headings are examined below and
detailed information is given.

Kaynakça

  • Aksakal, M. ve Çilan, Ç. (2015). Türkiye ‘ye Yönelik Turizm Talebinin Görünürde İlişkisiz Regresyon Modelleri ile İncelenmesi. International Journal of Economic and Administrative Studies, 14, 235-256.
  • Basak,R. Bentley, J., McCaffrey III ,D. Bouldin, A, Banahan III ,B. (2015).The role of perceived impact on relationship quality in pharmacists willingness to influence indication-based off-label prescribing decisions. Social Science & Medicine, 132 ,181-189.
  • Belkayalı, N. ve Akpınar,N. (2009) Yalova Termal Kaplıcaları’nın Rekreasyon ve Turizm Amaçlı Kullanımının Ekonomik Değerinin Seyahat Maliyeti Yöntemi ile Tespit Edilmesi. Coğrafi Bilimler Dergisi, 7, 177-184.
  • Belber, B. ve Turan, A. (2015). Termal Turizm İşletmelerinde, Turistik Tüketicilerin Tatmin Düzeylerine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi: Kırşehir İli Üzerine Bir Uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7, 457-481.
  • Bozkurt, K., Pekmezci, A. ve Tekin, H. A. (2022). Box-Jenkins Yöntemiyle Turizm Talebinin Tahmin Edilmesi: Türkiye Örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 33, Sayı 2, Güz: 77 - 86
  • Cang, S. (2014). A comparative analysis of three types of tourism demand forecasting models: Individual, linear combination and non-linear combination. International Journal of Tourism Research, 16, 596-607.
  • Claveria, O., Monte, E., & Torra, S. (2015). A new forecasting approach for the hospitality industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(7), 1520-
  • Claveria, O., & Datzira, J. (2010). Forecasting tourism demand using consumer expectations. Tourism Review, 65, 18-36.
  • Chinnakum W. ve Boonyasana P. (2017). Modelling thailand tourism demand: a dual generalized maximum entropy, Thai Journal of Mathematics, Special Issue on Entropy in Econometrics, 67–78.
  • Chung-Ping A. Loh (2015). Trends and structural shifts in health tourism: Evidence from seasonal time-series data on health-related travel spending by Canada during 1970-2010. Social Science & Medicine, 132, 173-180
  • Cura, G. (2021), Eskişehir Örneğinde Turizm Talep Tahmini, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Turizm İşletmeciliği Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
  • Çuhadar, M. (2013). Türkiye’ye Yönelik Dış Turizm Talebinin MLP, RBF ve TDNN Yapay Sinir Ağı Mimarileri İle Modellenmesi ve Tahmini: Karşılaştırılmalı Analiz. Journal Of Yasar University, 31, 5274-5295.
  • Çuhadar, M. ve Kayacan, C. (2005). Yapay Sinir Ağları Kullanılarak Konaklama İşletmelerinde Doluluk Oranı Tahmini: Türkiye’deki Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Deneme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16, 24-30.
  • Çuhadar, M., Güngör İ. ve Göksu İ. (2019). Turizm Talebinin Yapay Sinir Ağları ile Tahmini ve Zaman Serisi Yöntemleri ile Karşılaştırmalı Analizi: Antalya İline Yönelik Bir Uygulama Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14, 99-114.
  • Draghici, C. C., Diaconu, D., Teodorescu, C., Pintilii, R. D., & Ciobotaru, A. M. (2016). Health tourism contribution to the structural dynamics of the territorial systems with tourism functionality. Procedia Environmental Sciences, 32, 386-393.
  • Emir, O. Durmaz,G. (2009). Afyonkarahisar’ın Termal Turizm İmajı Üzerine Bir Değerlendirme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 20, 25-32.
  • Erdoğan, H., Terzioğlu, M. ve Kayakuş M. (2021). Almanya’dan Konaklama Amacıyla Türkiye’ye Gelen Turist Sayısının Yapay Zekâ Teknikleri Kullanılarak Tahmin Edilmesi, Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi Sayı 27, 961-971
  • Huang, L. (2012). Forecastıng The Demand For Health Tourısm ın Asıan Countrıes Usıng a Gm(1,1)-Alpha model. Tourism and Hospitality Management, 18, 171-181.
  • Kara, M.ve Çiçek, B. (2015). Deneyimsel pazarlama ve Satın Alma Karar Sürecine Etkisi: Termal Turizm Sektöründe Bir Uygulama. Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 13, 177-200.
  • Karahan, M. (2015). Turizm Talebinin Yapay Sinir Ağları Yöntemiyle Tahmin Edilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20, 195-209.
  • Keegan, J. P, Chan, F., Ditchman, N. and Chiu C.-Y. (2012). Predictive Ability of Pender’s Health Promotion Model for Physical Activity and Exercise in People With Spinal Cord Injuries: A Hierarchical Regression Analysis. Rehabilitation Counseling Bulletin, 56(1), 34-47
  • Konu, H., & Laukkanen, T. (2010). Predictors of tourists' wellbeing holiday intentions in Finland. Journal of Hospitality and Tourism Management, 17, 144-149.
  • Lee, M., Han, H., & Lockyer, T. (2012). Medical tourism - Attracting Japanese tourists for medical tourism experience. Journal of Travel & Tourism Marketing, 29, 69-86.
  • Lee, C. G., & Hung, W. T. (2009). Tourism, Health and income in Singapore. International Journal of Tourism Research, 12, 355-359.
  • Lin, C. H. (2014). Effects of cuisine experience, psychological well-being, and self-health perception on the revisit intention of hot springs tourists. Journal of Hospitality & Tourism Research, 38(2), 243-265
  • Manaf, N. H. A., Hussin, H., Kassim, P. N. J., Alavi, R., & Dahari, Z. (2015). Medical tourism service quality: Finally some empirical findings. Total Quality Management & Business Excellence, 26, 1017-1028.
  • Na, S. A., Onn, C. Y., & Meng, C. L. (2016). Travel intentions among foreign tourists for medical treatment in Malaysia: An empirical study. Procedia - Social and Behavioral Sciences 224, 546-553
  • Nunkoo, R & Ramkissoon, H. (2012) Structural equation modelling and regression analysis in tourism research, Current Issues in Tourism, 15, 777-802
  • Otamış, P. Ve Yüzbaşıoğlu, N. (2015). Medikal Turizm Kümesinin Gelişimi: Antalya Örneği..Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi ,13 (1).
  • Önder, E.ve Hasgül, Ö. (2009). Yabancı Ziyaretçi Sayısının Tahmininde Box- Jenkıns Modeli, Wınters Yöntemi ve Yapay Sinir Ağlarıyla Zaman Serisi Analizi. https://www.researchgate.net/publication/259786105.
  • Yunus Emre ÖZTÜRK Mehmet ÖZCAN (2022). Türkiye İçin Uluslararası Sağlık Turizmi Talebinin Kantitatif Çerçevede Değerlendirilmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, Yıl: 2022, Cilt: 13, Sayı: 33, 1-13
  • Rai, A., Chakrabarty, P., & Sarkar, A. (2014). Forecasting the demand for medical tourism in India. Journal of Humanities and Social Science, 19(11), 22-30. Seçilmiş, C. (2012). Termal turizm Destinasyonlarında Duyulan Memnuniyet Düzeyinin Tekrar Ziyaret Niyetine Etkisi: Sarıılıca Örneği. Seçilmiş. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 231-251.
  • Soysal, M ve Ömürgönülşen, M. (2010). Türk Turizm Sektöründe Talep Tahmini Üzerine Bir Uygulama. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21, 128-136.
  • Şimşek A. ve Ömürbek N. (2021). GM (1,1) modeli ve doğrusal trend analizi ile türkiye’nin ziyaretçi sayısı ve kişi başı ortalama harcama miktarı temelinde turizm geliri ve giderinin tahmini. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(2), 303-324.
  • Tengilimoğlu, D. (2013). Sağlık Turizmi. Ankara, Siyasal Kitabevi.
  • Tsai, L. C., & Fun, L. I., & Ling, H. Y. (2009). Forecasting Thailand's medical tourism demand and revenue from foreign patients. Journal of Grey System, 4, 369-376.
  • Turanlı,M. Ve Güneren,E. (2003) .Turizm Sektöründe Talep Tahmin Modellemesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, 2-13.
  • Vengesayi, S., Mavondo, F. T., & Reisinger, Y. (2009). Tourism destination attractiveness: Attractions, facilities, and people as predictors. Tourism Analysis, 14, 621-636.
  • Vetitnev, A., Kopyirin, A., & Kiseleva, A. (2016). System dynamics modelling and forecasting health tourism demand: The case of Russian resorts. Current Issues in Tourism, 19(7), 618-623.
  • Yaylı, A.ve Öztürk, Y. (2016). Konaklama İşletmeleri Yöneticilerinin Bedensel Engelliler Pazarına Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17,87-97
  • Zengin, B. ve Eryılmaz, B. (2013). Bodrum Destinasyonunda Engelli Turizm Pazarının Değerlendirilmesi. Uluslararası İktisadi İdari İncelemeler Dergisi, 11, 52-74.
  • Zortuk, M.ve Bayrak, S. (2013). Seçilmiş Ülkelere Göre Türkiye’nin Turizm Talebi. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi, 19, 38-58.
  • Qing, A. Y., Xuan, A. R., Kar, T. B., Wei, T. L., & Xiong, W. J. (2016). Predicting foreign tourists’ intention on health tourism in Malaysia: An emprical study. Unpublished research project, Tunku Abdul Rahman University, Faculty of Business and Finance, Department of Business, Malaysia.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yöneylem, İşletme
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Süleyman Şahin 0000-0001-9621-430X

Dilek Eren 0000-0002-8868-9687

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 29 Eylül 2022
Kabul Tarihi 13 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, S., & Eren, D. (2022). TURİZM VE SAĞLIK TURİZMİNDE TALEP TAHMİNİ ÇALIŞMALARI: BİR ALAN YAZIN TARAMASI. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 6(2), 191-216. https://doi.org/10.46452/baksoder.1181961

Dergiye gönderilen tüm makaleler, değerlendirme sürecinden önce intihal programıyla kontrol edilmektedir.    

USOBED Dergisi, Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) altında çalışmaktadır. https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.tr