Bu araştırmada, fen eğitiminde bilimin doğası üzerine eğilim gösteren temaların belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Web of Science-WoS veri tabanı kullanılmıştır. Bilimsel inovatif alanındaki araştırma eğilimlerini tanımlamak ve sistematik bir şekilde haritalamak ve bu ağdaki entelektüel ilişkileri belirlemek amacıyla bibliyometrik yaklaşım benimsenmiş ve VOSviewer yazılım programı kullanılmıştır. Bu kapsamda çalışmaya 2013-2023 yılları baz alınmış, WoS veri tabanında Education & Educational Research’ ve ‘Education Scientific Disciplines’ kategorileri seçilmiş ve sonuçların dökümünde elde edilen diğer yayın kategorileri çıkarılarak sadece makale türündeki çalışmalar veri setine dahil edilerek nihayetinde toplamda 263 makale incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, ‘Education & Educational Research’ WoS kategorisinin ön planda olduğu, yıllara göre yapılan yayınların artıp azalan bir eğilim gösterdiği, en fazla çalışma yapan yazar Erduran S., en fazla atıf alan yazarın Lederman, N. G ve aralarında toplam bağlantı gücü en fazla yazarın ise Erduran, S olduğu, en fazla yayının ‘Research in Scıence Educatıon’ dergisinde yer aldığı, anahtar kelimelerden “nature of science”, “science education” den sonra en sık “scientific literacy” ve “history of science” kelimelerinin; makalelerin özetlerinde yer alan en sık tekrar eden kelimelerin ise questionnaire ve interview kelimelerinin kullanıldığı ve son olarak ise toplam bağlantı gücü açısından ilk üçte yer alan ve aynı zamanda en fazla atıf alan ülkeler sırasıyla ABD, İngiltere ve Türkiye olarak tespit edilmiştir.
Bilimin doğası fen eğitimi bibliyometrik analiz VOSviewer bilim tarihi ve bilimsel okuryazarlık
This study aimed to identify themes that indicate trends in the nature of science (NoS) in science education. The Web of Science (WoS) database was used for this purpose. A bibliometric approach was adopted, and the VOSviewer software was used to identify and systematically map research trends in the field of scientific innovation and to identify intellectual relationships in this network. In this context, the study covered the years 2013-2023. The categories “Education & Educational Research” and “Education Scientific Disciplines” were selected in the WoS database, and only article-type studies were included by excluding other publication categories obtained in the breakdown of the results. Finally, 263 articles were analyzed . According to the findings, the “Education Educational Research” WoS category is at the forefront. The publications made according to the years show alternating trends of increase and decrease. Lederman, N.G. is the author with the highest number of citations. Erduran, S. is the author with the highest number of studies and the highest total link strength. The majority of publications were in the journal “Research In Science Education.” The words “scientific literacy” and “history of science” were used most frequently after “nature of science” and “science education” among the keywords. The most frequently repeated words in the abstracts of the articles were "questionnaire" and "interview". Finally, the countries ranked in the top three in terms of total link strength and the most cited countries were the USA, England, and Türkiye, respectively.
Nature of science science education bibliometric analysis VOSviewer history of science and scientific literacy
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |