BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Temel Astronomi Bilgi Düzeylerinin Demografik Değişkenler Bakımından İncelenmesi

Yıl 2016, , 0 - 0, 26.06.2016
https://doi.org/10.17522/nefefmed.10897

Öz

Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmenlerinin astronomi bilgi düzeylerinin demografik değişkenlere bağlı olarak farklık gösterip göstermediğini incelemektir. Öğretmenlerden veri alınabilmesi için bir astronomi bilgi sorgulama testi geliştirilmiştir. Testin ilk kısmında öğretmenlerin demografik özelliklerini belirleyecek bir kişisel bilgi formu; ikinci kısmında ise çoktan seçmeli sorulardan oluşan ve tamamı ilköğretim programındaki astronomi konularına göre hazırlanmış bilgi soruları yer almaktadır. 100 fen bilgisi öğretmenine uygulanan testten elde edilen veriler SPSS 17.0 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, fen bilgisi öğretmenlerinin bilgi düzeylerinde sadece mezun olunan fakülte türüne göre anlamlı farklılık olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Agan, L. ve Sneider, C. (2005). Learning about phases of the moon and eclipses: A guide for teachers and curriculum developers. The Astronomy Education Review, 1(4), 19-52.
  • Baxter, J. (1989). Children’s understanding of familiar astronomical events. International Journal of Science Education, 11, 502–513.
  • Brunsell, E. & Marcks, J. (2004). Identifying a baseline for teachers’ astronomy content knowledge. Astronomy Education Review, 3(2), 38-46. 10.3847/AER2004015
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (3. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chiras, A. (2008). Day/Night Cycle: Mental models of primary school children. Science Education International, 19(1), 65-83.
  • Cin, M. (2007). Alternative views of the solar system among Turkish students. International Review of Education, 53(1), 39-53.
  • Coll, R. K., France, B. & Taylor, I. (2005). The role of models/and analogies in science education: implications from research. International Journal of Science Education, 27(2), 183-198.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (4. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çiçekçi, O. (2008). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin transgenik (gdo) konusundaki bilgilerinin ve görüşlerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Frede, V. (2006). Pre-service elementary teacher’s conceptions about astronomy. Advances in Space Research, 38(10), 2237-2246.
  • Gülseçen, H. (2002). Astronominin diğer temel bilimlerle ilişkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunuldu, 16-18 Eylül, Ankara.
  • Gürkan, G. (2013). fen bilgisi öğretmen adayları ve öğretmenlerinin biyoteknoloji ve genetik mühendisliği bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Hannust, T., & Kikas, E. (2007). Children’s knowledge of astronomy and its change in the course of learning. Early Childhood Research Quarterly, 22(1), 89-104.
  • Heywood, D., Parker, J., & Rowlands, M. (2013). Exploring the visuospatial challenge of learning about day and night and the sun’s path. Science Education, 97(5), 772-796.
  • International Astronomical Union. (2012) IAU Astronomy for Development Strategic Plan 2010-2012. Erişim: 04.02.2016, http://www.iau.org/static/education/strategicplan_2010-2020.pdf
  • Kahraman, O. (2006). A needs analysis to develop an astronomy program for Turkish elementary and secondary schools. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kalkan, H. ve Kıroğlu, K. (2007). Science and nonscience students’ ideas about basic astronomy concepts in preservice training for elemantary school teachers. The Astronomy Education Review, 6 (1), 15-24.
  • Küçüközer, H., Bostan, A. & Işıldak, R. S. (2010). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının bazı astronomi kavramlarına ilişkin fikirlerine öğretimin etkileri. On Dokuz Mayıs University Journal of Education, 29(1), 105-124.
  • Maclntyre, B., Stableford, J. & Choudry, H. (2002). Teaching for conceptual understanding in astronomy: Using an investigation with models approach-time for a change. Future Article, 18(1), 6-8.
  • Oğuz, S., Kurnaz, M. A., Karatekin, K. & İbret, B. Ü. (2012). Temel astronomi konularına ilişkin sınıf öğretmen adaylarının algılarının belirlenmesi. XI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumunda sunuldu, 24-26 Mayıs, Rize.
  • Öztürk, A., & Doğanay, A. (2013). Primary School 5th and 8th graders’ understanding and mental models about the shape of the world and gravity. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(4), 2469-2476.
  • Öztürk, D. & Uçar, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin Ay’ın evreleri konusunda kavram değişimlerinin işbirliğine dayalı ortamda incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 98-112.
  • Parnafes, O. (2012). Developing explanations and developing understanding: Students explain the phases of the Moon using visual representations. Cognition and Instruction, 30(4), 359-403.
  • Percy, J. R. (1998). Astronomy education: An international perspective. L. Gouguenheim, D. McNally ve J. R. Percy (Editörler), New trends in astronomy teaching (s. 2-6). Cambridge, US:Cambridge University Press.
  • Plummer, J. D. (2009). Early elementary students’ development of astronomy concepts in the planetarium. Journal of Research in Science Teaching, 46(2), 192-209.
  • Plummer, J. D., & Krajcik, J. (2010). Building a learning progression for celestial motion: Elementary levels from an earth‐based perspective. Journal of Research in Science Teaching, 47(7), 768-787.
  • Saçkes, M., Trundle, K. C., & Krissek, L. A. (2011). The Impact of a summer ınstitute on ınservice early childhood teachers’ knowledge of earth and space science concepts. Science Educator, 20(1), 23-33.
  • Schatzman, E. L. (2006). The importance of astronomy in modern education. Annals of the New York Academy of Sciences, 198(1), 104-108. 10.1111/j.1749-6632.1972.tb12708.x
  • Schoon, K. (1995). The origin and extent of alternative conceptions in the earth and space sciences: A survey of re-service elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 7(2), 27–46.
  • Serin, G. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fene karşı meraklarının incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 237-252.
  • Subramaniam, K. & Padalkar, S. (2009). Visualisation and reasoning in explaining the phases of the moon. International Journal of Science Education, 31(3), 395-417. 10.1080/09500690802595805
  • Sun, K. T., Lin, C. L., & Wang, S. M. (2010). A 3-D virtual reality model of the sun and the moon for e-learning at elementary schools. International Journal of Science and Mathematics Education, 8(4), 689-710.
  • Taylor, I., Barker, M., & Jones, A. (2003). Promoting mental model building in astronomy education. International Journal of Science Education, 25(10), 1205-1225.
  • Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts-seasonal changes-at a time of reform in science education. Journal of Research of Science Teaching, 43(9), 879-906.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K., & Christopher, J. E. (2007). Fourth-grade elementary students’ conceptions of standards based lunar concepts. International Journal of Science Education, 29(5), 595–616.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K., & Christopher, J. E. (2006). Preservice elementary teachers’ knowledge of observable moon phases and pattern of change in phases. Journal of Science Teacher Education, 17(2), 87-101.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K., Christopher, J. E., & Saçkes, M. (2010). The effect of guided inquiry-based instruction on middle school students’ understanding of lunar concepts. Research in Science Education, 40(3), 451-478.
  • Türk, C., Alemdar, M. ve Kalkan, H. (2012). İlköğretim öğrencilerinin mevsimler konusunu kavrama düzeylerinin saptanması. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 2(1), 2146-7463.
  • Uyanıker, S. (2008). Biyoloji öğretmenlerinin moleküler biyoloji bilgi seviyeleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Wilhelm, J. (2009). A case study of three childrens’ original ınterpretations of the Moon’s changing appearance. School Science and Mathematics, 109(5), 258-275.
Yıl 2016, , 0 - 0, 26.06.2016
https://doi.org/10.17522/nefefmed.10897

Öz

Kaynakça

  • Agan, L. ve Sneider, C. (2005). Learning about phases of the moon and eclipses: A guide for teachers and curriculum developers. The Astronomy Education Review, 1(4), 19-52.
  • Baxter, J. (1989). Children’s understanding of familiar astronomical events. International Journal of Science Education, 11, 502–513.
  • Brunsell, E. & Marcks, J. (2004). Identifying a baseline for teachers’ astronomy content knowledge. Astronomy Education Review, 3(2), 38-46. 10.3847/AER2004015
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (3. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chiras, A. (2008). Day/Night Cycle: Mental models of primary school children. Science Education International, 19(1), 65-83.
  • Cin, M. (2007). Alternative views of the solar system among Turkish students. International Review of Education, 53(1), 39-53.
  • Coll, R. K., France, B. & Taylor, I. (2005). The role of models/and analogies in science education: implications from research. International Journal of Science Education, 27(2), 183-198.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (4. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çiçekçi, O. (2008). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin transgenik (gdo) konusundaki bilgilerinin ve görüşlerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Frede, V. (2006). Pre-service elementary teacher’s conceptions about astronomy. Advances in Space Research, 38(10), 2237-2246.
  • Gülseçen, H. (2002). Astronominin diğer temel bilimlerle ilişkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunuldu, 16-18 Eylül, Ankara.
  • Gürkan, G. (2013). fen bilgisi öğretmen adayları ve öğretmenlerinin biyoteknoloji ve genetik mühendisliği bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Hannust, T., & Kikas, E. (2007). Children’s knowledge of astronomy and its change in the course of learning. Early Childhood Research Quarterly, 22(1), 89-104.
  • Heywood, D., Parker, J., & Rowlands, M. (2013). Exploring the visuospatial challenge of learning about day and night and the sun’s path. Science Education, 97(5), 772-796.
  • International Astronomical Union. (2012) IAU Astronomy for Development Strategic Plan 2010-2012. Erişim: 04.02.2016, http://www.iau.org/static/education/strategicplan_2010-2020.pdf
  • Kahraman, O. (2006). A needs analysis to develop an astronomy program for Turkish elementary and secondary schools. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kalkan, H. ve Kıroğlu, K. (2007). Science and nonscience students’ ideas about basic astronomy concepts in preservice training for elemantary school teachers. The Astronomy Education Review, 6 (1), 15-24.
  • Küçüközer, H., Bostan, A. & Işıldak, R. S. (2010). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının bazı astronomi kavramlarına ilişkin fikirlerine öğretimin etkileri. On Dokuz Mayıs University Journal of Education, 29(1), 105-124.
  • Maclntyre, B., Stableford, J. & Choudry, H. (2002). Teaching for conceptual understanding in astronomy: Using an investigation with models approach-time for a change. Future Article, 18(1), 6-8.
  • Oğuz, S., Kurnaz, M. A., Karatekin, K. & İbret, B. Ü. (2012). Temel astronomi konularına ilişkin sınıf öğretmen adaylarının algılarının belirlenmesi. XI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumunda sunuldu, 24-26 Mayıs, Rize.
  • Öztürk, A., & Doğanay, A. (2013). Primary School 5th and 8th graders’ understanding and mental models about the shape of the world and gravity. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(4), 2469-2476.
  • Öztürk, D. & Uçar, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin Ay’ın evreleri konusunda kavram değişimlerinin işbirliğine dayalı ortamda incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 98-112.
  • Parnafes, O. (2012). Developing explanations and developing understanding: Students explain the phases of the Moon using visual representations. Cognition and Instruction, 30(4), 359-403.
  • Percy, J. R. (1998). Astronomy education: An international perspective. L. Gouguenheim, D. McNally ve J. R. Percy (Editörler), New trends in astronomy teaching (s. 2-6). Cambridge, US:Cambridge University Press.
  • Plummer, J. D. (2009). Early elementary students’ development of astronomy concepts in the planetarium. Journal of Research in Science Teaching, 46(2), 192-209.
  • Plummer, J. D., & Krajcik, J. (2010). Building a learning progression for celestial motion: Elementary levels from an earth‐based perspective. Journal of Research in Science Teaching, 47(7), 768-787.
  • Saçkes, M., Trundle, K. C., & Krissek, L. A. (2011). The Impact of a summer ınstitute on ınservice early childhood teachers’ knowledge of earth and space science concepts. Science Educator, 20(1), 23-33.
  • Schatzman, E. L. (2006). The importance of astronomy in modern education. Annals of the New York Academy of Sciences, 198(1), 104-108. 10.1111/j.1749-6632.1972.tb12708.x
  • Schoon, K. (1995). The origin and extent of alternative conceptions in the earth and space sciences: A survey of re-service elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 7(2), 27–46.
  • Serin, G. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fene karşı meraklarının incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 237-252.
  • Subramaniam, K. & Padalkar, S. (2009). Visualisation and reasoning in explaining the phases of the moon. International Journal of Science Education, 31(3), 395-417. 10.1080/09500690802595805
  • Sun, K. T., Lin, C. L., & Wang, S. M. (2010). A 3-D virtual reality model of the sun and the moon for e-learning at elementary schools. International Journal of Science and Mathematics Education, 8(4), 689-710.
  • Taylor, I., Barker, M., & Jones, A. (2003). Promoting mental model building in astronomy education. International Journal of Science Education, 25(10), 1205-1225.
  • Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts-seasonal changes-at a time of reform in science education. Journal of Research of Science Teaching, 43(9), 879-906.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K., & Christopher, J. E. (2007). Fourth-grade elementary students’ conceptions of standards based lunar concepts. International Journal of Science Education, 29(5), 595–616.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K., & Christopher, J. E. (2006). Preservice elementary teachers’ knowledge of observable moon phases and pattern of change in phases. Journal of Science Teacher Education, 17(2), 87-101.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K., Christopher, J. E., & Saçkes, M. (2010). The effect of guided inquiry-based instruction on middle school students’ understanding of lunar concepts. Research in Science Education, 40(3), 451-478.
  • Türk, C., Alemdar, M. ve Kalkan, H. (2012). İlköğretim öğrencilerinin mevsimler konusunu kavrama düzeylerinin saptanması. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 2(1), 2146-7463.
  • Uyanıker, S. (2008). Biyoloji öğretmenlerinin moleküler biyoloji bilgi seviyeleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Wilhelm, J. (2009). A case study of three childrens’ original ınterpretations of the Moon’s changing appearance. School Science and Mathematics, 109(5), 258-275.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Taşcan

İbrahim Ünal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2016
Gönderilme Tarihi 26 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Taşcan, M., & Ünal, İ. (2016). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Temel Astronomi Bilgi Düzeylerinin Demografik Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 10(1). https://doi.org/10.17522/nefefmed.10897