BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Tarihinin Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2011, Cilt: 5 Sayı: 2, 278 - 311, 01.12.2011

Öz

Bu çalışmanın amacı, matematik tarihinin kullanımına yönelik öğrencilerin tutumlarını belirlemeye yarayan bir ölçeğin (MTKTÖ) geliştirilmesidir. Bu amaçla oluşturulan 5’li likert tipi ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları; 69 sekizinci sınıf, 44 dokuzuncu sınıf olmak üzere 113 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Ölçeğin geçerliği için kapsam ve yapı geçerlikleri incelenmiştir. Güvenirlik analizi; madde-toplam korelâsyonu, Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı hesaplanarak yapılmıştır. Ayrıca güvenirlik için toplam puanlara göre alt %27 ve üst %27’lik gruplar oluşturulmuş ve bu grupların madde ortalama puanları arasındaki fark ilişkisiz t-testi ile irdelenmiştir. Tüm geçerlik güvenirlik analizlerinden sonra 16 maddeden ve tek faktörden oluşan bir ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0.95’dir ve toplam varyansın %60.6’sını açıklamaktadır. Sonuç olarak ölçeğinin geçerli ve güvenilir olduğu ve matematik tarihinin kullanımına yönelik öğrencilerin tutumlarını belirlemek için kullanılabileceği söylenebilir.

Kaynakça

  • Bellomo, C. & Wertheimer, C. (2010). A discussion and experiment on incorporating history into the mathematics classroom, Journal of College Teaching and Learning, 7(4), 19-24.
  • Bütüner, S. Ö. & Gür, H. (2007). V diyagramlarına yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilme çalışması, Milli Eğitim Dergisi, 176, 72-85, Güz 2007.
  • Bütüner, S. Ö. (2008). Sekizinci sınıf denklemler konusunun matematik tarihi kullanılarak öğretimi, İlköğretim Online, 7(3), 6-10. [Online] http://ilkogretim-online.org.tr/ adresinden 05.09.2010 tarihinde alınmıştır
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pagem A Yayıncılık. Comrey, A. L. (1973). A First Course in Factor Analysis. New York: Academic Press. Cramer, D. (2003). Advanced quantitative data analysis. Philadelphia: McGraw-Hill Education.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık. Çitak, G. G. (2009). Constructing an attitude scale: attitudes toward violence on televisions. International Journal of Social Sciences, 4 (4), 268-273.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LİSREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Darçın, S. E. & Güven, T. (2008). Development of an attitude measure oriented to biotechnology for the pre-service science teachers. Journal of Turkish Science Education, 5(3), 72-81.
  • Demircioğlu, G. (2008). Geçerlik ve güvenirlik, İçinde Karip, E. (Ed.), Ölçme ve Değerlendirme (s. 51-83). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Erbil, N. (2009). Hasta haklarını kullanma tutumu ölçeğinin geliştirilmesi. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 825-838.
  • Ernest, P. (1998). The history of mathematics in the classroom. Mathematics in School, 27(4), 25-26.
  • Ferguson, E. & Cox, T. (1993). Exploratory factor analysis, a user’s guide. International Journal of Assessment and Selection, I, 84-94.
  • Fraser, J. B. & Koop, J. A. (1978). Teachers’ opinions about some teaching material involving history of mathematics, International Journal of Mathematics Education in Science and Technology, 9(2), 147-151.
  • Friedelmeyer, J. P. (1990). Teaching sixth form mathematics with a historical perspective. In J. Fauvel (Ed.), History in the Mathematics Classroom: The IREM Papers (p.1-16). Leicester, England: The Mathematical Association.
  • Fried, N. M. (2001). Can mathematics education and history of mathematics coexist?. Scince and Education, 10, 391-408.
  • Glaubitz, R. M. (2007). The use of original sources in the classroom, theoretical perspective and emprical evidence, ESU-5, 19-24 July, Prague.
  • Gokhale, A., Brauchle, P. & Machina, K. (2009). Development and validation of a scale to measure attitudes toward science and technology. Journal of College Science Teaching, May/June, 66-75.
  • Govaerts, S. & Gregoire, J. (2008). Development and construct validation of an academic emotions scale, International Journal of Testing, 8, 34-54.
  • Gönülateş, F. O. (2004). Prospective teachers’ views on the integration of history of mathematics in mathematics courses, Unpublished master’s thesis, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Güllü, M. & Güçlü, M. (2009). Ortaöğretim öğrencileri için beden eğitimi dersi tutum ölçeği geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138151.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B., Anderson, R. E. & Tatham, R. L. (2005). Multivariate Data Analysis (Sixth Edition). New Jersey: Prentice Hall.
  • Haverhals, N. & Roscoe, M. (2010). The history of mathematics as a pedagogical tool: teaching the integral of the secant via Mertacor’s projection, The Montana Mathematics Enthusiast, 7(2,3), 339-368.
  • Hwang, C. & Henry, L. (1990). Development and validation of the mathematics anxiety scale for children, Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 23(3), 121– 127.
  • Jankvist, T. U. (2009). A categorization of the whys and hows of using history in mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 71, 235-261.
  • Jankvist, T. U. (2010). An emprical study of using history as a “goal”. Educational Studies in Mathematics, 74(1), 53-74.
  • Kalaycı, Ş. (2006). Faktör analizi, İçinde Kalaycı, Ş. (Ed.), SPSS Uygulamaları Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (s. 321–331). Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Karaduman, G. B. (2010). A sample study for classroom teachers addressing the importance of utilizing history of math in mat education, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2689-2693.
  • Karakuş, F. (2009). Matematik Tarihinin Matematik Öğretiminde Kullanılması: Karekök Hesaplamada Babil Metodu. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitim Dergisi, 3(1), 195-206.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Komisyon (2011). Matematik 6 Öğretmen Klavuz Kitabı. Ankara.
  • Lawrence, S. (2006). Maths is good for you: web-based history of mathematics resources for young mathematicians and their teachers, BSHM Bulletin, 21, 90-96.
  • Leech, L. N., Barrett, C. K. & Morgan, A. G. (2005). SPSS for intermediate statistics: use and interpretation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Leng, W. N. (2006). Effects of an ancient chinese mathematics enrichment programme on secondary school students’ achievement in mathematics. International Journal of Science and Mathematical Education, 4, 485-511.
  • Liu, Y. (2003). Developing a scale to measure the interactivity of websites. Journal of Advertising Research, June, 207–217.
  • Lit, K. C., Siu, K. M. & Wong, Y. N. (2001). The use of history in the teaching of mathematics: theory, practice, and evaluation of effectiveness. Education Journal, 29(1), 17-31.
  • Lumpkin, B. (1997). Algebra activites from many cultures. Portland: Walch Publishing. McCallum, R. C., Keith, F. W., Shaobo, Z. & Sehee, H. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4(1), 84-99.
  • McBride, C. C. & Rollins, H. J. (1977). The effects of history for mathematics on attitudes toward mathematics of college algebra students. Journal for Research in Mathematics Education, 8(1), 57-61.
  • Meavilla, V. & Flores, A. (2007). History of mathematics and problem solving: a teaching suggestion. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 38(2), 253-259.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory , NewYork: McGraw Hill. Ocak, G., Özçalışan, H. & Kuru, N. (2010). The student attitudes in terms of the usage of english activities and materials and their contributions to english learning process. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 560-564.
  • Özmentes, G. (2006). Müzik dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 5(1), 23–29, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 17 Mart 2009 tarihinde alınmıştır.
  • Shore, H. T., Tashchian, A. & Adams, S. J.(2000). Development and validation of a scale measuring attitudes toward smoking. The Journal of Social Psychology, 140(5), 615623.
  • Siu, M. K. (2004). “No, I do not use history of mathematics in my class. Why?”. Paper presented at the HPM Satellite meeting, Uppsala.
  • Swetz, J. W. (1994). Learning activities from the history of mathematics. Portland: Walch Publishing.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Turanlı, N., Türker, K. M. & Keçeli, V. (2008). Matematik alan derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 254-262.
  • Tzanakis, C. & Arcavi, A. (2000). Integrating history of mathematics in the classroom: an analytic survey. In Favuel, J. & Van Manen, J. (Eds.), History in Mathematics Education, (pp. 201-240). Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • URL-1 http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden 12 Mart 2010 tarihinde alınmıştır. Uzun, N. & Sağlam, N. (2006). Ortaöğretim öğrencileri için çevresel tutum ölçeği geliştirme ve geçerliliği. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 240–250.
  • Yaşar, Ş. & Anagün, S. Ş. (2008). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 223–235.
  • Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 17-25.
  • Yiğit, N., Bütüner, S. Ö. & Dertlioğlu, K. (2008). Öğretim amaçlı örütbağ sitesi değerlendirme ölçeği geliştirme. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 38-51.
Yıl 2011, Cilt: 5 Sayı: 2, 278 - 311, 01.12.2011

Öz

Kaynakça

  • Bellomo, C. & Wertheimer, C. (2010). A discussion and experiment on incorporating history into the mathematics classroom, Journal of College Teaching and Learning, 7(4), 19-24.
  • Bütüner, S. Ö. & Gür, H. (2007). V diyagramlarına yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilme çalışması, Milli Eğitim Dergisi, 176, 72-85, Güz 2007.
  • Bütüner, S. Ö. (2008). Sekizinci sınıf denklemler konusunun matematik tarihi kullanılarak öğretimi, İlköğretim Online, 7(3), 6-10. [Online] http://ilkogretim-online.org.tr/ adresinden 05.09.2010 tarihinde alınmıştır
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pagem A Yayıncılık. Comrey, A. L. (1973). A First Course in Factor Analysis. New York: Academic Press. Cramer, D. (2003). Advanced quantitative data analysis. Philadelphia: McGraw-Hill Education.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık. Çitak, G. G. (2009). Constructing an attitude scale: attitudes toward violence on televisions. International Journal of Social Sciences, 4 (4), 268-273.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LİSREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Darçın, S. E. & Güven, T. (2008). Development of an attitude measure oriented to biotechnology for the pre-service science teachers. Journal of Turkish Science Education, 5(3), 72-81.
  • Demircioğlu, G. (2008). Geçerlik ve güvenirlik, İçinde Karip, E. (Ed.), Ölçme ve Değerlendirme (s. 51-83). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Erbil, N. (2009). Hasta haklarını kullanma tutumu ölçeğinin geliştirilmesi. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 825-838.
  • Ernest, P. (1998). The history of mathematics in the classroom. Mathematics in School, 27(4), 25-26.
  • Ferguson, E. & Cox, T. (1993). Exploratory factor analysis, a user’s guide. International Journal of Assessment and Selection, I, 84-94.
  • Fraser, J. B. & Koop, J. A. (1978). Teachers’ opinions about some teaching material involving history of mathematics, International Journal of Mathematics Education in Science and Technology, 9(2), 147-151.
  • Friedelmeyer, J. P. (1990). Teaching sixth form mathematics with a historical perspective. In J. Fauvel (Ed.), History in the Mathematics Classroom: The IREM Papers (p.1-16). Leicester, England: The Mathematical Association.
  • Fried, N. M. (2001). Can mathematics education and history of mathematics coexist?. Scince and Education, 10, 391-408.
  • Glaubitz, R. M. (2007). The use of original sources in the classroom, theoretical perspective and emprical evidence, ESU-5, 19-24 July, Prague.
  • Gokhale, A., Brauchle, P. & Machina, K. (2009). Development and validation of a scale to measure attitudes toward science and technology. Journal of College Science Teaching, May/June, 66-75.
  • Govaerts, S. & Gregoire, J. (2008). Development and construct validation of an academic emotions scale, International Journal of Testing, 8, 34-54.
  • Gönülateş, F. O. (2004). Prospective teachers’ views on the integration of history of mathematics in mathematics courses, Unpublished master’s thesis, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Güllü, M. & Güçlü, M. (2009). Ortaöğretim öğrencileri için beden eğitimi dersi tutum ölçeği geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138151.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B., Anderson, R. E. & Tatham, R. L. (2005). Multivariate Data Analysis (Sixth Edition). New Jersey: Prentice Hall.
  • Haverhals, N. & Roscoe, M. (2010). The history of mathematics as a pedagogical tool: teaching the integral of the secant via Mertacor’s projection, The Montana Mathematics Enthusiast, 7(2,3), 339-368.
  • Hwang, C. & Henry, L. (1990). Development and validation of the mathematics anxiety scale for children, Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 23(3), 121– 127.
  • Jankvist, T. U. (2009). A categorization of the whys and hows of using history in mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 71, 235-261.
  • Jankvist, T. U. (2010). An emprical study of using history as a “goal”. Educational Studies in Mathematics, 74(1), 53-74.
  • Kalaycı, Ş. (2006). Faktör analizi, İçinde Kalaycı, Ş. (Ed.), SPSS Uygulamaları Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (s. 321–331). Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Karaduman, G. B. (2010). A sample study for classroom teachers addressing the importance of utilizing history of math in mat education, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2689-2693.
  • Karakuş, F. (2009). Matematik Tarihinin Matematik Öğretiminde Kullanılması: Karekök Hesaplamada Babil Metodu. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitim Dergisi, 3(1), 195-206.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Komisyon (2011). Matematik 6 Öğretmen Klavuz Kitabı. Ankara.
  • Lawrence, S. (2006). Maths is good for you: web-based history of mathematics resources for young mathematicians and their teachers, BSHM Bulletin, 21, 90-96.
  • Leech, L. N., Barrett, C. K. & Morgan, A. G. (2005). SPSS for intermediate statistics: use and interpretation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Leng, W. N. (2006). Effects of an ancient chinese mathematics enrichment programme on secondary school students’ achievement in mathematics. International Journal of Science and Mathematical Education, 4, 485-511.
  • Liu, Y. (2003). Developing a scale to measure the interactivity of websites. Journal of Advertising Research, June, 207–217.
  • Lit, K. C., Siu, K. M. & Wong, Y. N. (2001). The use of history in the teaching of mathematics: theory, practice, and evaluation of effectiveness. Education Journal, 29(1), 17-31.
  • Lumpkin, B. (1997). Algebra activites from many cultures. Portland: Walch Publishing. McCallum, R. C., Keith, F. W., Shaobo, Z. & Sehee, H. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4(1), 84-99.
  • McBride, C. C. & Rollins, H. J. (1977). The effects of history for mathematics on attitudes toward mathematics of college algebra students. Journal for Research in Mathematics Education, 8(1), 57-61.
  • Meavilla, V. & Flores, A. (2007). History of mathematics and problem solving: a teaching suggestion. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 38(2), 253-259.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory , NewYork: McGraw Hill. Ocak, G., Özçalışan, H. & Kuru, N. (2010). The student attitudes in terms of the usage of english activities and materials and their contributions to english learning process. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 560-564.
  • Özmentes, G. (2006). Müzik dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 5(1), 23–29, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 17 Mart 2009 tarihinde alınmıştır.
  • Shore, H. T., Tashchian, A. & Adams, S. J.(2000). Development and validation of a scale measuring attitudes toward smoking. The Journal of Social Psychology, 140(5), 615623.
  • Siu, M. K. (2004). “No, I do not use history of mathematics in my class. Why?”. Paper presented at the HPM Satellite meeting, Uppsala.
  • Swetz, J. W. (1994). Learning activities from the history of mathematics. Portland: Walch Publishing.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Turanlı, N., Türker, K. M. & Keçeli, V. (2008). Matematik alan derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 254-262.
  • Tzanakis, C. & Arcavi, A. (2000). Integrating history of mathematics in the classroom: an analytic survey. In Favuel, J. & Van Manen, J. (Eds.), History in Mathematics Education, (pp. 201-240). Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • URL-1 http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden 12 Mart 2010 tarihinde alınmıştır. Uzun, N. & Sağlam, N. (2006). Ortaöğretim öğrencileri için çevresel tutum ölçeği geliştirme ve geçerliliği. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 240–250.
  • Yaşar, Ş. & Anagün, S. Ş. (2008). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 223–235.
  • Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 17-25.
  • Yiğit, N., Bütüner, S. Ö. & Dertlioğlu, K. (2008). Öğretim amaçlı örütbağ sitesi değerlendirme ölçeği geliştirme. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 38-51.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Suphi Önder Bütüner Bu kişi benim

Adnan Baki Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2011
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bütüner, S. Ö., & Baki, A. (2011). Matematik Tarihinin Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 278-311.