– This study aimed to examine an implementation of constructivism in elementary school science lessons from the view points of pre-service teachers, in-service teachers, and students. A qualitative research method specifically case study was employed in this study. The participants were 3 in-service science teachers working in 3 different public high schools, 3 pre-service elementary school science teachers and 9 7th grade elementary school students. The data were collected through semi-structured interviews. The individually conducted interviews were lasted about 30 minutes. In order to analyze the data, first, the data gathered from the interview of participants were transcribed. Then, the categories were assigned to meaningful data segments in line with the purpose of the study. Pre-service teachers’, in-service teachers’, and students’ views about the constructivist instruction were examined in terms of five categories which are presentation of content, role of teacher, role of student, decision about objectives, and learning environment
views about constructivism pre-service teachers in-service teachers elementary science education
Bu çalışma, ilköğretim fen dersindeki yapılandırmacılığa dayalı uygulamaları öğretmen adayları, öğretmenler ve öğrencilerin bakış açılarından incelemeyi hedeflemiştir. Bunun için nitel araştırma yöntemi ve özellikle durum çalışması kullanılmıştır. Katılımcılar 3 farklı devlet okulunda çalışan 3 öğretmen, 3 ilköğretim fen bilgisi öğretmen adayı ve her bir öğretmenin sınıfından 3’er kişi olmak üzere toplam 9 yedinci sınıf öğrencisidir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Her bir görüşme yaklaşık 30 dakika sürmüştür. Verileri analiz etmek için öncelikle katılımcıların görüşmeleri çözümlenmiştir. Öğretmen adayları, öğretmenler ve öğrencilerin yapılandırmacılığa dayalı uygulama hakkındaki görüşleri 5 kategori açısından incelenmiştir. Bu kategoriler içeriğin sunumu, öğretmenin rolü, öğrencinin rolü, hedeflere karar verme ve öğrenme ortamıdır. Elde edilen sonuçlar katılımcıların uygulamaları farklı şekillerde değerlendirdiğini göstermektedir.
yapılandırmacılık hakkında görüşler öğretmen adayları öğretmenler ilköğretim fen öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 8 Sayı: 2 |