Yıl 2019, Cilt 13 , Sayı 2, Sayfalar 1063 - 1082 2019-12-31

Examining the 5-8th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy
5-8.Sınıf Matematik Öğretim Programının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi

Zeynep ÖZMEN [1] , Adnan BAKİ [2]


The aim of the study is to examine 5-8th grade mathematics curriculum in terms of the statistical literacy. The data of the study was collected by document analysis. Objectives of the statistics for 5-8th grade mathematics curriculum by MoE in 2013-2018 were examined. In this analysis, it is aimed to examine that how statistical literacy emerges in the statement and instructional explanations of the objectives. Data of the study was analyzed through the aspects which are important and necessary to emerge statistical literacy by the help of the literature. In the extent of the statistics learning field, students are expected to pose a research question, collect, analyze and represent  data, and to interpret based on these representations. The results of the study showed that statistical literacy emerges around statistical process component and it’s aspects in 5-8th grade mathematics curriculum. Thus, it is suggested to design learning environments for students to be able to experience statistical process  as a whole. Also,  it is suggested to design environments not only statistical process and basic concepts components but also reasoning and context components.

Bu çalışmada ortaokul matematik öğretim programında veri işleme öğrenme alanındaki kazanımların istatistik okuryazarlığı bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın verileri doküman analiziyle elde edilmiştir. 2013-2018 yıllarında MEB tarafından yayınlanan 5-8. sınıf matematik öğretim programının veri işleme öğrenme alanıyla ilgili kazanımları incelenmiştir. Bu incelemelerde kazanımların ifadesi ve öğretimine yönelik açıklamalarda istatistik okuryazarlığına ne ölçüde vurgulama yapıldığı araştırılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler literatürdeki çalışmalarda, istatistik okuryazarlığı ile ilgili olarak önemli görülen ve istatistik okuryazarlığını işaret eden göstergeler bağlamında analiz edilmiştir. Veri işleme öğrenme alanında öğrencilerin araştırabilecek bir problem üretmeleri, uygun veri toplamaları, analiz ve temsil etmeleri, bu temsiller üzerinden yorum yapmaları beklenmektedir. Çalışma sonucunda 5-8.sınıf matematik öğretim programında istatistik okuryazarlığı istatistiksel süreç bileşeni ve göstergeleri etrafında ortaya çıkmaktadır. Öğretim programında veri işleme öğrenme alanında öğrencilerin bir araştırma sürecini bütünüyle görmelerini sağlayacak, sadece istatistiksel süreci ve kavramları temele alan değil aynı zamanda bu süreçte muhakeme ve bağlam bileşenlerinin ön plana çıkarılmasını teşvik eden düzenlemeler  yapılması önerilmektedir.

  • Bargagliotti, A. E. (2012). How well the NSF do funded elementary mathematics curricula align with the GAISE report recommendations? Journal of Statistics Education, 20(3), 1-26. Retrieved from tarihinde http://www.amstat.org/publications/jse/v20n3/bargagliotti.pdf 27 October 2014.
  • Ben-Zvi, D., & Makar, K. (2016). International perspectives on the teaching and learning of statistics. In D. Ben-Zvi, & Makar, K. (Eds.) The teaching and learning of statistic (pp. 1-10). New York: Springer.
  • Chick, H. L. ve Pierce, R. (2012). Teaching for statistical literacy: Utilising affordances in real-world data. International Journal of Science and Mathematics Education, 10(2), 339-362.
  • Franklin, C., Kader, G., Mewborn, D. S., Moreno, J., Peck, R., Perry, M., & Scheaffer, R. (2005). Guidelines for assessment and instruction in statistics education (GAISE) report: A pre-K-12 curriculum framework. Alexandria, VA: American Statistical Association. Online: amstat.org/education/gaise/
  • Gal, I. (2002). Adults' statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-51.
  • Gal, I., & Garfield, J. (1997). Curricular goals and assessment challenges in statistics education. In I. Gal, and J. B. Garfield (Eds.), The assessment challenge in statistics education (pp. 1-13). The Netherlands: International Statistical Institute/IOS Press.
  • Hafiyusholeh, M., Budayasa, K., & Siswono, T. Y. E. (2018, May). Statistical literacy: High school students in reading, interpreting and presenting data. Paper presented at the Journal of Physics: Conference Series (JPCS), Lund, Sweden.
  • Hovermill, J., Beaudrie, B., & Boschmans, B. (2014). Statistical literacy requirements for teachers. K. Makar, B. de Sousa, & R. Gould (Ed.), Sustainability in statistics education: Proceedings of the Ninth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS9), July, 2014). Flagstaff, Arizona: USA.
  • MEB. (2013). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı. https://ttkb.meb.gov.tr.
  • MEB. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, Va.
  • Newton, J., Dietiker, L., & Horvath, A. (2011). Statistics education in the United States: Statistical reasoning and the statistical process. In C. Batanero, G. Burrill, & C. Reading (Eds.), Teaching statistics in school mathematics- Challenges for teaching and teacher education (s. 5-8). 18. ICMI / IASE Çalışması.
  • Özmen, Z. M. (2015). Farklı lisans programlarında okuyan öğrencilerin istatistik okuryazarlığının incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, Türkiye.
  • Ramirez, C., Schau, C., & Emmioğlu, E. (2012). The importance of attitudes in statistics education. Statistics Education Research Journal, 11(2), 57-71.
  • Rumsey, D. J. (2002). Statistical literacy as a goal for introductory statistics courses. Journal of Statistics Education, 10(3). Retrieved from http://www.amstat.org/publications/jse/v10n3/rumsey2.html 10 January 2011.
  • Wallman, K. K. (1993). Enhancing statistical literacy: Enriching our society. Journal of the American Statistical Association, 88, 1-8.
  • Watson, J. M. (2006). Statistical literacy at school: Growth and goals. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Zapata-Cardona, L., & Rocha-Salamanca, P. (2016). Teachers’ questions in the statistics class. In D. Ben-Zvi, & Makar, K. (Eds.) The teaching and learning of statistic (pp. 271-278). New York: Springer.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Yayımlanma Tarihi Aralık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0003-0232-9339
Yazar: Zeynep ÖZMEN (Sorumlu Yazar)
Kurum: TRABZON ÜNİVERSİTESİ, FATİH EĞİTİM FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0002-1331-053X
Yazar: Adnan BAKİ
Kurum: TRABZON ÜNİVERSİTESİ, FATİH EĞİTİM FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 31 Aralık 2019

Bibtex @araştırma makalesi { balikesirnef603569, journal = {Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi}, issn = {}, eissn = {1307-6086}, address = {}, publisher = {Balıkesir Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {13}, pages = {1063 - 1082}, doi = {10.17522/balikesirnef.603569}, title = {5-8.Sınıf Matematik Öğretim Programının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi}, key = {cite}, author = {ÖZMEN, Zeynep and BAKİ, Adnan} }
APA ÖZMEN, Z , BAKİ, A . (2019). 5-8.Sınıf Matematik Öğretim Programının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi , 13 (2) , 1063-1082 . DOI: 10.17522/balikesirnef.603569
MLA ÖZMEN, Z , BAKİ, A . "5-8.Sınıf Matematik Öğretim Programının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 13 (2019 ): 1063-1082 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/balikesirnef/issue/51301/603569>
Chicago ÖZMEN, Z , BAKİ, A . "5-8.Sınıf Matematik Öğretim Programının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 13 (2019 ): 1063-1082
RIS TY - JOUR T1 - 5-8.Sınıf Matematik Öğretim Programının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi AU - Zeynep ÖZMEN , Adnan BAKİ Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.17522/balikesirnef.603569 DO - 10.17522/balikesirnef.603569 T2 - Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1063 EP - 1082 VL - 13 IS - 2 SN - -1307-6086 M3 - doi: 10.17522/balikesirnef.603569 UR - https://doi.org/10.17522/balikesirnef.603569 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 5-8.Sınıf Matematik Öğretim Programının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi %A Zeynep ÖZMEN , Adnan BAKİ %T 5-8.Sınıf Matematik Öğretim Programının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi %D 2019 %J Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi %P -1307-6086 %V 13 %N 2 %R doi: 10.17522/balikesirnef.603569 %U 10.17522/balikesirnef.603569
ISNAD ÖZMEN, Zeynep , BAKİ, Adnan . "5-8.Sınıf Matematik Öğretim Programının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 13 / 2 (Aralık 2020): 1063-1082 . https://doi.org/10.17522/balikesirnef.603569
AMA ÖZMEN Z , BAKİ A . 5-8.Sınıf Matematik Öğretim Programının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2019; 13(2): 1063-1082.
Vancouver ÖZMEN Z , BAKİ A . 5-8.Sınıf Matematik Öğretim Programının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2019; 13(2): 1082-1063.