Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Zihin Haritalarının Belirlenmesi: “Dünya Ve Evren” Öğrenme Alanı

Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 1, 84 - 105, 30.06.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.583808

Öz

8. sınıf ortaokul öğrencilerinin “Dünya ve Evren” öğrenme alanında yer tüm ortaokul temel kavramlarına yönelik zihin haritalarının belirlendiği bu çalışma , nitel kökenli özel durum çalışması yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılında Çorum İli’ndeki bir ortaokuldaki rasgele seçilen 40 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak  kelime ilişkilendirme testi formu kullanılmıştır. Kelime ilişkilendirme testi kesme noktası yoluyla analiz edilmiştir. Analizlerin sonucunda öğrencilerin, Dünya ve Evren öğrenme alanındaki öğrenme düzeylerinin düşük olduğu, üst düzey zihinsel düzeye sahip olmadıkları anlaşılmıştır.  Araştırmanın sonucunda Dünya ve Evren öğrenme alanı konularının öğretiminde öğrencilerin etkin katılımının sağlandığı uygulamalı eğitimlerin yapılması, yeni kavramların da yer aldığı araştırmaların artırılması, eğitim kurumlarında astronomi sınıflarının oluşturulması  konusunda öneriler sunulmuştur. 

Kaynakça

  • Arıkurt, E., Durukan, Ü.G. & Şahin, Ç. (2015). Farklı öğretim seviyesindeki öğrencilerin astronomi kavramlarıyla ilgili görüşlerinin gelişimsel olarak incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 66-91.
  • Bahar, M. & Özatlı, N.S. (2003). Kelime iletişim test yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. BAÜ Fen Bil. Enst. Dergisi, 5.2, 75-85.
  • Bahar, M. (2003). Biyoloji eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram değişim stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. Educational Sciences: Theory and Practice, 3(1), 27-64.
  • Bektaşlı, B. (2013). The effect of media on preservice science teachers’ attitudes toward astronomy and achievement in astronomy class. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 12(1), 139-146.
  • Bolat,A.,Aydoğdu,Ü,R.,Uluçınar,S,Ş., Değirmenci,S.(2014). 5. sınıf öğrencilerinin güneş, dünya ve ay kavramları hakkındaki kavram yanılgılarının tespit edilmesi. Journal of Research in Education and Teaching,3(1),218-229.
  • Bülbül, E., İyibil, Ü.G. & Şahin, Ç. (2013). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin astronomi kavramlarıyla ilgili algılamalarının belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (3): 170-179.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. baskı). Trabzon, Celepler Matbaacılık.
  • Çoruhlu,Ş. & Çepni,S.(2015). “Güneş sitemi ve ötesi:uzay bilmecesi” ünitesinde karşılaşılan öğretmen problemleri ve yanılgıları: bir özel durum çalışması. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi,8(2),268-281.
  • Frede, V. (2006).Pre-service elementary teacher’s conceptions about astronomy. Advancesin Space Research, 38: 2237–2246
  • Göncü, Ö. (2013). İlköğretim beşinci ve yedinci sınıf öğrencilerinin astronomi konularındaki kavram yanılgılarının tespiti. Yüksek lisans tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Gündoğdu, T. (2014). 8.sınıf öğrencilerinin astronomi konusundaki başarı ve kavramsal anlama düzeyleri ile fen dersine tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • İyibil, Ü. (2010). Farklı programlarda öğrenim gören öğretmen adaylarının temel Astronomi kavramlarını anlama düzeylerinin ve ilgili kavramlara ait zihinsel modellerin analizi. Yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Kaplan, G. & Tekinarslan, Ç. İ. (2013). A comparison of knowledge levels of students with and without intellectual disabilities about astronomy concepts. Elementary Education Online, 12(2), 614-627.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. Ankara,Anı Yayınları.
  • Keçeci, T. (2012). İlköğretim öğrencilerinin astronomiyle ilgili kavramları anlama düzeyi ve Astronomi dersinin eğitim için önemi. 3 rd. İnternational Conference on new trends in the education and they implications, 1-12.
  • Kurnaz, M. A. & Değirmenci, A.(2011). Temel astronomi kavramlarına ilişkin öğrenci algılamaların sınıf seviyelerine göre karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22) : 91-112.
  • Kurnaz, M.A. & Değermenci, A. (2012). 7. sınıf öğrencilerinin Güneş, Dünya ve Ay ile ilgili zihinsel modelleri. Elementary Education Online, 11(1), 137-150.
  • Küçüközer, H., Korkusuz, M. E., Küçüközer, H. A. & Yürümezoğlu, K. (2009). The effect of 3D computer modeling and observation-based instruction on the conceptual change regarding basic concepts of astronomy in elementary school students. Astronomy Education Review, 43(6), 40-58.
  • Senemoğlu, N. (2001). Kuramdan uygulamaya gelişim ve öğrenme. Ankara, Gazi kitabevi.
  • Trundle, K.C., Atwood, R.K. & Christopher, J.E. (2006). Observable Moon Phases and pattern of change in phases. Journal of Science Teacher Education, Volume17, Issue 2, page 87-101.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K. & Christopher, J. E. (2006). Pre-service elementary teachers’ knowledge of observable Moon phases and pattern of change in phases. Journal of Science Teacher Education, 17, 87-101.
  • TTKB (2004). 2004. İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • TTKB (2013). 2013. İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • TTKB (2017). 2017. İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram geliştirme(3. Baskı). Ankara, Pegema Yayıncılık.

Determining The Mind Maps Of Middle School Students: “Earth And Universe” Learning Field

Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 1, 84 - 105, 30.06.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.583808

Öz

This study determined the 8th grade middle school students' mind maps for all secondary school basic concepts in the “World and the Universe” learning area, by using the qualitative case study method. The study group was randomly selected using the 2013-2014 academic year, Turkey's interior area of a secondary school in the province of random sampling consisted of 40 students.Word association test form was used as data collection tool. The word association test was analyzed through the intersection point technique. As a result of the analyzes, it was found that the students' learning levels in the World and Universe learning area were low and the students did not have a high level of mental level. As a result of the research, suggestions were made about the implementation of practical trainings in which the students participated in the teaching of World and Universe learning area subjects, increasing the researches including the new concepts, and the formation of astronomy classes in educational institutions.

Kaynakça

  • Arıkurt, E., Durukan, Ü.G. & Şahin, Ç. (2015). Farklı öğretim seviyesindeki öğrencilerin astronomi kavramlarıyla ilgili görüşlerinin gelişimsel olarak incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 66-91.
  • Bahar, M. & Özatlı, N.S. (2003). Kelime iletişim test yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. BAÜ Fen Bil. Enst. Dergisi, 5.2, 75-85.
  • Bahar, M. (2003). Biyoloji eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram değişim stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. Educational Sciences: Theory and Practice, 3(1), 27-64.
  • Bektaşlı, B. (2013). The effect of media on preservice science teachers’ attitudes toward astronomy and achievement in astronomy class. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 12(1), 139-146.
  • Bolat,A.,Aydoğdu,Ü,R.,Uluçınar,S,Ş., Değirmenci,S.(2014). 5. sınıf öğrencilerinin güneş, dünya ve ay kavramları hakkındaki kavram yanılgılarının tespit edilmesi. Journal of Research in Education and Teaching,3(1),218-229.
  • Bülbül, E., İyibil, Ü.G. & Şahin, Ç. (2013). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin astronomi kavramlarıyla ilgili algılamalarının belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (3): 170-179.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. baskı). Trabzon, Celepler Matbaacılık.
  • Çoruhlu,Ş. & Çepni,S.(2015). “Güneş sitemi ve ötesi:uzay bilmecesi” ünitesinde karşılaşılan öğretmen problemleri ve yanılgıları: bir özel durum çalışması. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi,8(2),268-281.
  • Frede, V. (2006).Pre-service elementary teacher’s conceptions about astronomy. Advancesin Space Research, 38: 2237–2246
  • Göncü, Ö. (2013). İlköğretim beşinci ve yedinci sınıf öğrencilerinin astronomi konularındaki kavram yanılgılarının tespiti. Yüksek lisans tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Gündoğdu, T. (2014). 8.sınıf öğrencilerinin astronomi konusundaki başarı ve kavramsal anlama düzeyleri ile fen dersine tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • İyibil, Ü. (2010). Farklı programlarda öğrenim gören öğretmen adaylarının temel Astronomi kavramlarını anlama düzeylerinin ve ilgili kavramlara ait zihinsel modellerin analizi. Yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Kaplan, G. & Tekinarslan, Ç. İ. (2013). A comparison of knowledge levels of students with and without intellectual disabilities about astronomy concepts. Elementary Education Online, 12(2), 614-627.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. Ankara,Anı Yayınları.
  • Keçeci, T. (2012). İlköğretim öğrencilerinin astronomiyle ilgili kavramları anlama düzeyi ve Astronomi dersinin eğitim için önemi. 3 rd. İnternational Conference on new trends in the education and they implications, 1-12.
  • Kurnaz, M. A. & Değirmenci, A.(2011). Temel astronomi kavramlarına ilişkin öğrenci algılamaların sınıf seviyelerine göre karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22) : 91-112.
  • Kurnaz, M.A. & Değermenci, A. (2012). 7. sınıf öğrencilerinin Güneş, Dünya ve Ay ile ilgili zihinsel modelleri. Elementary Education Online, 11(1), 137-150.
  • Küçüközer, H., Korkusuz, M. E., Küçüközer, H. A. & Yürümezoğlu, K. (2009). The effect of 3D computer modeling and observation-based instruction on the conceptual change regarding basic concepts of astronomy in elementary school students. Astronomy Education Review, 43(6), 40-58.
  • Senemoğlu, N. (2001). Kuramdan uygulamaya gelişim ve öğrenme. Ankara, Gazi kitabevi.
  • Trundle, K.C., Atwood, R.K. & Christopher, J.E. (2006). Observable Moon Phases and pattern of change in phases. Journal of Science Teacher Education, Volume17, Issue 2, page 87-101.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K. & Christopher, J. E. (2006). Pre-service elementary teachers’ knowledge of observable Moon phases and pattern of change in phases. Journal of Science Teacher Education, 17, 87-101.
  • TTKB (2004). 2004. İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • TTKB (2013). 2013. İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • TTKB (2017). 2017. İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram geliştirme(3. Baskı). Ankara, Pegema Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Bolat 0000-0002-3581-2899

Salih Değirmenci 0000-0002-0956-9151

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 28 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bolat, A., & Değirmenci, S. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Zihin Haritalarının Belirlenmesi: “Dünya Ve Evren” Öğrenme Alanı. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 84-105. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.583808