Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi Dersine Katılım Motivasyonu Ölçeği’nin (BEDKMÖ) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2023, , 134 - 141, 15.03.2023
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1078077

Öz

ÖZ
Amaç: Araştırmada Beden Eğitimi Dersine Katılım Motivasyonu Ölçeği’nin (BEDKMÖ) geçerli ve güvenilir şekilde geliştirilmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Ölçeğin geliştirilmesinde Hür İrade Kuramı dikkate alınmış ve bu kuram doğrultusunda madde havuzu oluşturulmuştur. Oluşturulan maddeler uzman görüşüne sunulmuş ve pilot uygulama yapılmıştır. Daha sonra araştırmaya 12-18 yaş grubundan, 839 kadın ve 546 erkek olmak üzere toplam 1385 katılımcı dahil edilmiştir. Katılımcılardan elde edilen verilerin analize uygunluğunun saptanması için Açımlayıcı Faktör Analizinden elde edilen KMO ve Barlett testlerinden faydalanılmış ve verilerin analize uygunluğu tespit edilmiştir. Bulgular: Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda 3 alt boyut elde edilmiştir. Bu 3 alt boyut Doğrulayıcı Faktör Analizi’ne tabi tutulmuştur. Yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucunda uyum indekslerinin kabul edilebilir ve mükemmel aralıkta olduğu kanıtlanmıştır. Ölçeğin güvenirliğinin tespiti için ise Cronbach Alpha, Spearman Brown Katsayısı, Guttman Split-Half, test tekrar test güvenirlik analizleri uygulanmıştır. Sonuç: Yapılan tüm analizler 3 faktörlü ölçeğin 13 maddeden oluştuğunu, geçerli ve güvenir olduğunu kanıtlamıştır. Araştırmada, Beden Eğitimi Dersine Katılım Motivasyonu Ölçeği’nin zaman dayanıklı, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna varılmıştır.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. Detay Yayıncılık.
  • Aracı, H. (2006). Öğretmen ve öğrenciler için okullarda beden eğitimi. (Geliştirilmiş 6. Baskı), Ankara: Nobel.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Geliştirilmiş 11.Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum (Genişletilmiş 20. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı- istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (Genişletilmiş 13. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Bozkurt, T. M., Dursun, M., & Arı, Ç. (2019). Examination of attitudes of students of sports sciences towards digital game play: Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin dijital oyun oynamaya yönelik tutumların incelenmesi. Journal of Human Sciences, 16(4), 1217-1227.
  • Çakır, E. (2019). Lise Öğrencilerinin Fiziksel Aktiviteye Katilim Motivasyonlari İle Vücut Kitle İndeksi Arasindaki İlişkinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1-A), 30-39.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-37.
  • Demir, G. T., & Cicioğlu, H. İ. (2018). Motivation Scale For Participation In Physical Activity (MSPPA): A study of validity and reliability Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği (FAKMÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 15(4), 2479-2492.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Selfdetermination in Human Behavior. New York: Plenum Press.
  • Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the selfdetermination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.
  • Durmaz, M., & Akkuş, R. (2016). Öz belirleme kuramı perspektifinden matematik kaygısı, motivasyon ve temel psikolojik ihtiyaçlar. Eğitim ve Bilim, 41(183).
  • Guay, F., Vallerand, R. J., & Blanchard, C. (2000). On the assessment of situational intrinsic and extrinsic motivation: The Situational Motivation Scale (SIMS). Motivation and emotion, 24(3), 175-213.
  • Güneş, A. (2003). Okullarda beden eğitimi ve oyun öğretimi. 3. Baskı, Ankara: Pegema.
  • Karataş, H., & Erden, M. (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik çalişmasi. Education Sciences, 7(4), 983-1003.
  • Lonsdale, C., Sabiston, C. M., Taylor, I. M., & Ntoumanis, N. (2011). Measuring student motivation for physical education: Examining the psychometric properties of the Perceived Locus of Causality Questionnaire and the Situational Motivation Scale. Psychology of Sport and Exercise, 12(3), 284-292.
  • Lynn, R. (1969). An achievement motivation questionnaire. British Journal of Psychology, 60(4), 529-534.
  • İnal, A. N. (2003). Beden eğitimi ve spor bilimi. Ankara: Nobel.
  • Konter, E. (1995). Sporda motivasyon [Motivation in sports]. İzmir: Saray Yayıncılık.
  • Kuru, E. (2000). Beden eğitimi ve sporda program geliştirme. Birinci Baskı, Ankara.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Lepper, M.R. (1988). Motivational considerations in the study of ınstruction. Cognition and Instruction. (4), 289-309.
  • Lumsden, L. S. (1994). Student Motivation to Learn. ERIC Digest, 92.
  • Leithwood, K. (2007). What we know about the educational leadership. J. M. Burger, C. Webber ve P. Knick. (Eds.) Intelligent Leadership. Springer, 41–66.
  • Muallimoğlu, N. (1998). Çocuklara ve gençlere beden eğitimi (3. Baskı), İstanbul: Avcıol.
  • Namli, S., & Demir, G. T. (2020). The Relationship between Attitudes towards Digital Gaming and Sports. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 19(1), 40-52.
  • Özevin, B. (2006). Oyun, dans ve müzik dersine ilişkin motivasyon ölçeği. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, 26-28.
  • Öztürk, E., & Uzunkol, E. (2013). İlkokul Öğretmeni Motivasyon Ölçeğinin Psikometrik Özellikleri/The Psychometric Properties Of The Primary School Teacher Motivation Scale. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 421-435.
  • Özdemir, A. S., Durhan T. A., & Karaküçük, S. (2020). İçsel Boş Zaman Motivasyon Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(24), 2838-2855.
  • Özgün, A., Yaşartürk, F., Ayhan, B., & Bozkuş, T. (2017). Hentbolcuların spora özgü başarı motivasyonu ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(Special Issue 2), 83-94.
  • Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi-Cilt 1, 9. baskı. Ankara: Nisan Kitabevi
  • Reeve, J.M.(2004). Understanding motivation and emotion. USA:Jhon Willey & Sons
  • Seçer, İ. (2015). SPSS Ve Lisrel İle Pratik Veri Analizi: Analiz ve Raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tamer, K., Pulur, A. (2001). Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri. Ankara: Koza.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory And Confirmatory Factor Analysis: Understanding Concepts And Applications. Washington, DC, US: American Psychological Association.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2007). Using multivariate sta¬tistics (5th ed.). New York: Allyn and Bacon
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım

Developing the Motivation for Participation in Physical Education Lesson Scale (MFPPELS): Validity and Reliability Study

Yıl 2023, , 134 - 141, 15.03.2023
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1078077

Öz

Objective: In the study, it was aimed to develop a valid and reliable Motivation for Participation in Physical Education Lesson Scale (MFPPELS). Materials and Methods: Free Will Theory was taken into consideration in the development of the scale and an item pool was created in line with this theory. The created items were presented to the expert opinion and a pilot application was made. Then, a total of 1385 participants, 839 female and 546 male, from the 12-18 age group were included in the study. In order to determine the compatibility of the data obtained from the participants with the analysis, the KMO and Barlett tests obtained from the Exploratory Factor Analysis were used and the compatibility of the data with the analysis was determined. Results: As a result of the Exploratory Factor Analysis, 3 sub-dimensions were obtained. These 3 sub-dimensions were subjected to Confirmatory Factor Analysis. As a result of the Confirmatory Factor Analysis, it was proven that the fit indices were acceptable and in the perfect range. In order to determine the reliability of the scale, Cronbach Alpha, Spearman Brown Coefficient, Guttman Split-Half, test-retest reliability analyzes were applied. Conclusion: All analyses proved that the 3-factor scale consisting of 13 items is valid and reliable. In the study, it was concluded that the Motivation Scale for Participation in Physical Education Lesson is a time-resistant, valid and reliable measurement tool.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. Detay Yayıncılık.
  • Aracı, H. (2006). Öğretmen ve öğrenciler için okullarda beden eğitimi. (Geliştirilmiş 6. Baskı), Ankara: Nobel.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Geliştirilmiş 11.Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum (Genişletilmiş 20. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı- istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (Genişletilmiş 13. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Bozkurt, T. M., Dursun, M., & Arı, Ç. (2019). Examination of attitudes of students of sports sciences towards digital game play: Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin dijital oyun oynamaya yönelik tutumların incelenmesi. Journal of Human Sciences, 16(4), 1217-1227.
  • Çakır, E. (2019). Lise Öğrencilerinin Fiziksel Aktiviteye Katilim Motivasyonlari İle Vücut Kitle İndeksi Arasindaki İlişkinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1-A), 30-39.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-37.
  • Demir, G. T., & Cicioğlu, H. İ. (2018). Motivation Scale For Participation In Physical Activity (MSPPA): A study of validity and reliability Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği (FAKMÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 15(4), 2479-2492.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Selfdetermination in Human Behavior. New York: Plenum Press.
  • Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the selfdetermination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.
  • Durmaz, M., & Akkuş, R. (2016). Öz belirleme kuramı perspektifinden matematik kaygısı, motivasyon ve temel psikolojik ihtiyaçlar. Eğitim ve Bilim, 41(183).
  • Guay, F., Vallerand, R. J., & Blanchard, C. (2000). On the assessment of situational intrinsic and extrinsic motivation: The Situational Motivation Scale (SIMS). Motivation and emotion, 24(3), 175-213.
  • Güneş, A. (2003). Okullarda beden eğitimi ve oyun öğretimi. 3. Baskı, Ankara: Pegema.
  • Karataş, H., & Erden, M. (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik çalişmasi. Education Sciences, 7(4), 983-1003.
  • Lonsdale, C., Sabiston, C. M., Taylor, I. M., & Ntoumanis, N. (2011). Measuring student motivation for physical education: Examining the psychometric properties of the Perceived Locus of Causality Questionnaire and the Situational Motivation Scale. Psychology of Sport and Exercise, 12(3), 284-292.
  • Lynn, R. (1969). An achievement motivation questionnaire. British Journal of Psychology, 60(4), 529-534.
  • İnal, A. N. (2003). Beden eğitimi ve spor bilimi. Ankara: Nobel.
  • Konter, E. (1995). Sporda motivasyon [Motivation in sports]. İzmir: Saray Yayıncılık.
  • Kuru, E. (2000). Beden eğitimi ve sporda program geliştirme. Birinci Baskı, Ankara.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Lepper, M.R. (1988). Motivational considerations in the study of ınstruction. Cognition and Instruction. (4), 289-309.
  • Lumsden, L. S. (1994). Student Motivation to Learn. ERIC Digest, 92.
  • Leithwood, K. (2007). What we know about the educational leadership. J. M. Burger, C. Webber ve P. Knick. (Eds.) Intelligent Leadership. Springer, 41–66.
  • Muallimoğlu, N. (1998). Çocuklara ve gençlere beden eğitimi (3. Baskı), İstanbul: Avcıol.
  • Namli, S., & Demir, G. T. (2020). The Relationship between Attitudes towards Digital Gaming and Sports. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 19(1), 40-52.
  • Özevin, B. (2006). Oyun, dans ve müzik dersine ilişkin motivasyon ölçeği. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, 26-28.
  • Öztürk, E., & Uzunkol, E. (2013). İlkokul Öğretmeni Motivasyon Ölçeğinin Psikometrik Özellikleri/The Psychometric Properties Of The Primary School Teacher Motivation Scale. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 421-435.
  • Özdemir, A. S., Durhan T. A., & Karaküçük, S. (2020). İçsel Boş Zaman Motivasyon Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(24), 2838-2855.
  • Özgün, A., Yaşartürk, F., Ayhan, B., & Bozkuş, T. (2017). Hentbolcuların spora özgü başarı motivasyonu ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(Special Issue 2), 83-94.
  • Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi-Cilt 1, 9. baskı. Ankara: Nisan Kitabevi
  • Reeve, J.M.(2004). Understanding motivation and emotion. USA:Jhon Willey & Sons
  • Seçer, İ. (2015). SPSS Ve Lisrel İle Pratik Veri Analizi: Analiz ve Raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tamer, K., Pulur, A. (2001). Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri. Ankara: Koza.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory And Confirmatory Factor Analysis: Understanding Concepts And Applications. Washington, DC, US: American Psychological Association.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2007). Using multivariate sta¬tistics (5th ed.). New York: Allyn and Bacon
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gönül Tekkurşun Demir 0000-0002-2451-5194

Halil İbrahim Cicioğlu 0000-0003-0029-9447

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 23 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Tekkurşun Demir, G., & Cicioğlu, H. İ. (2023). Beden Eğitimi Dersine Katılım Motivasyonu Ölçeği’nin (BEDKMÖ) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(1), 134-141. https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1078077

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.