AMAÇ: Bu çalışma Balıkesir Üniversitesi öğrencilerinin İnsan Bağışıklık Yetmezlik Virüsü (HIV) ve Sonradan Edinilen Bağışıklık Sistemi Bozukluğu (AIDS) hakkındaki bilgi düzeyi ve tutumlarının değerlendirilmesini amaçlamaktadır.
YÖNTEMLER: Araştırma Balıkesir Üniversitesi’nin Mediko-Sosyal sağlık birimine herhangi bir nedenle başvuran 410 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak oluşturulan anket formunda yer alan sorular Kitaura ve ark. (1997); Nwokocha ve Nwakoby (2002); Ungan ve Yaman (2003); Montazeri (2005); Acaroğlu (2007) ve Taşçı ve ark. (2008) tarafından yapılan çalışmalar örnek alınarak hazırlanmıştır. Veriler yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Analizlerde tanımlayıcı istatistikler, Varyans Analizi (ANOVA), Kolmogorov-Smirnov (K-S) testi ve Mann-Whitney U Testi kullanılmıştır.
BULGULAR: Öğrencilerin %48,3’ü HIV/AIDS bilgi düzeyini “az” olarak tanımlamışlardır. Öğrencilerin “sivrisineklerin HIV virüsü bulaştırabilir”, “AIDS’li kişilerden kaçınmak HIV virüsünden korunmaya yardımcı olabilir” ve “Hastalığa karşı etkili yeni bir aşı vardır” ifadelerine yönelik yanlış bilgi sahibi oldukları, HIV/AIDS’in bulaşma yollarına yönelik verilen ifadelere ise öğrencilerin çoğunluğunun doğru yanıt verdikleri saptanmıştır. Öğrencilerin HIV/AIDS’e ve HIV/AIDS’li olgulara karşı olumlu bir tutum besledikleri, yalnızca aynı evde yaşama konusunda kararsız kaldıkları belirlenmiştir. Öğrenciler HIV/AIDS ile ilgili sahip oldukları bilgileri en fazla televizyon (%78,5), internet (%75,1) ve gazete (%50) aracığı ile elde ettiklerini belirtmişlerdir. Yapılan bağımsız grup t testi sonucuna göre ankete katılanların cinsiyeti ile HIV/AIDS’e ilişkin korunma ve tedavi bilgi düzeyi arasında (t=-2,960; p=0,003<0,05), yapılan tek yönlü varyans analizi (ANOVA) sonucuna göre, ankete katılanların yaşı ile HIV/AIDS’e ilişkin korunma ve tedavi bilgi düzeyi arasında (F=3,975; p=0,020<0,05) ve ankete katılanların sınıfı ile HIV/AIDS’e ilişkin genel bilgisi arasında (F=4,770; p=0,003<0,05) istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmıştır.
SONUÇ: Öğrencilerin çoğunluğu HIV/AIDS’e ilişkin bilgi düzeylerini az olarak tanımlamasına rağmen HIV/AIDS hakkında yeterli bilgiye sahip oldukları, HIV/AIDS’e ve HIV/AIDS’li olgulara karşı olumlu bir tutum besledikleri ve bilgi kaynaklarının çoğunluğunu kitlesel iletişim araçlarının oluşturduğu belirlenmiştir. Erkek öğrencilerin HIV/AIDS’e ilişkin korunma ve tedavi yöntemlerine yönelik verilen ifadelerdeki doğru sayısının kız öğrencilere göre daha fazla olduğu saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin yaşları ilerledikçe HIV/AIDS’e ilişkin korunma ve tedavi yöntemlerine yönelik verilen ifadelerdeki ve sınıfları ilerledikçe de HIV/AIDS’e ilişkin genel bilgisine yönelik verilen ifadelerdeki doğru sayısının azaldığı ortaya çıkmıştır.
OBJECTIVE: This study aims to evaluate the knowledge and attitudes on Human Immunodeficiency Virus (HIV) and Acquired Immune Deficiency Syndrome (AIDS) of Balikesir University students.
METHODS: The study was conducted with 410 students receiving education at various academic units of Balıkesir University and who applied to Medico-Social for any reason. The questions were selected based on a review of previous studies (Kitaura et al. 1997; Nwokocha and Nwakoby 2002; Ungan and Yaman 2003; Montazeri 2005; Acaroglu 2007 and Tasci et al. 2008). Data was collected from the students in face-to face interviews. In the analysis were used with Descriptive Statistics, Variance Analysis (ANOVA), Kolmogorov-Smirnov (K-S) test and Mann-Whitney U Test.
RESULTS: The students (%48,3) define the knowledge level of HIV/AIDS as “little’’. It is determined that students about the expressions which are “Mosquitos can transmit HIV’’, “Avoiding people with AIDS” and “There is a new effective vaccine against the disease’’ have misinformation and the majority of students give right answers the expessions about the infection ways of HIV/AIDS. It is determined that the students have positive attitude towards HIV/AIDS and infected persons but they are undecided about living in the same house with infected persons. The students state that they at most get the knowledge about HIV/AIDS via TV (%78,5), Internet (%75,1) and Newspaper (%50). It is determined that there were significant differences according to the conclusion of Independent Samples T Test, between the gender of participants and the protection from HIV/AIDS and treatment knowledge level (t=-2,960; p=0,003<0,05) and according to the conclusion of One Way (ANOVA), between the age of participants and the protection from HIV/AIDS and treatment knowledge level (F=3,975; p=0,020<0,05) and between the class of participants and the general knowledge about HIV/AIDS (F=4,770; p=003<0,05).
CONCLUSION: Although the majority of students define the knowledge level of HIV/AIDS as “little’’, it can be said that they have positive attiude towards HIV/AIDS and infected persons and the majority of source of knowledge consist of mass media tools. It is found that according to the given expressions about the protection of HIV/AIDS and treatment ways, the right answers of male students are more than the females’. Also, it is found that when the students are getting older, their right answers of given expressions about the protection from HIV/AIDS and treatment ways decreasing and when their class is increasing, the right answers of given expressions about the general knowledge about HIV/AIDS decreasing.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2014 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 2 |