Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

POSTPARTUM DÖNEMDEKİ PRİMİPAR ANNELERE LOĞUSA VE YENİDOĞAN BAKIM EĞİTİMİ MATERNAL BAĞLANMAYI ARTTIRDI: SON TEST KONTROL GRUPLU EĞİTİMSEL ARAŞTIRMA

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 3, 129 - 134, 31.12.2016

Öz


GİRİŞ ve AMAÇ: Araştırma postpartum dönemde primipar annelere verilen eğitimin yenidoğanı algılama ve maternal bağlanmaya etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.


YÖNTEM ve GEREÇLER: Araştırma Mart 2009- Şubat 2011 tarihleri arasında kontrol gruplu deneme modeliyle yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Erzurum il merkezinde bir aile sağlığı merkezine kayıtlı primipar, postpartum dönemde olan anneler oluşturmuştur. Araştırmanın örnekleminde ise güç analizi ile belirlenen rastlantısal örnekleme yöntemiyle seçilen 55 kontrol, 55 Eğitim grubunda olmak üzere toplam 110 anne ile çalışılmıştır. Verilerin toplanmasında annelerin tanıtıcı özelliklerine ilişkin kişisel bilgi formu, Yenidoğanı Algılama Ölçeği ve Maternal Bağlanma Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler; yüzdelik, ki-kare, varyans analizi, korelasyon kullanılmıştır.


BULGULAR: Annelerin yenidoğanı algılama durumları karşılaştırıldığında; eğitim grubundaki annelerin %92.7’si kontrol grubundaki annelerin %85.5’inin bebeğini olumlu algıladığı, gruplar arasındaki fark istatistiksel olarak önemli bulunmamıştır (p>0.05). Her iki gruptaki annelerin 4. ve12. haftada maternal bağlanma düzeyleri incelendiğinde; eğitim grubundaki annelerin maternal bağlanma düzeyleri daha yüksek bulunmuştur ve gruplar arasındaki fark istatistiksel olarak önemli bulunmuştur (p<0.001, p<0.05).


TARTIŞMA ve SONUÇ: Primipar annelere verilen eğitim annelerin maternal bağlanma düzeyini artırdığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • 1. Manav G, Yıdırım F. Term ve preterm bebek annelerinin bebeklerini algılama durumları. Cumhuriyet Tıp Derg 2010; 32: 149-157.
  • 2. Güleşen A, Yıldız D. Erken Postpartum Dönemde Anne Bebek Bağlanmasının Kanıta Dayalı Uygulamalar ile İncelenmesi. TAF Prev Med Bull 2013;12(2):177 -182.
  • 3. Görak G. Yenidoğan Hemşireliğinde Etik, Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri, 31-40. Nobel Tıp Kitabevi Ankara (2002).
  • 4. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Basım Evi. Ankara (2008).
  • 5. Balcı SA. Yüksek Lisans Tezi “İlk Kez Doğum Yapan Annelerin Bebeklerini Algılama Durumları” 1997.
  • 6. Tilokskulchai F, Phatthanasiriwethin S, Vichitsukon K, Serisathien Y. Attachment behaviors in mothers of prematue infants : a descriptive study in Thai mothers. Journal perinatal Neonatal Nursing 2002; 16(3):69-83.
  • 7. Kavlak O, Sirin A. Anne ve babaya ait bağlanma ve hemşirenin rolü. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Derg 2007; 23:183-94.
  • 8. Kavlak O, Sirin A. Maternal bağlanma ölçeğinin Türk toplumuna uyarlanması. Uluslararası İnsan Bilimleri Derg 2009;6:189-202.
  • 9. Şebnem Soysal A,Bodur Ş, İşeri e, Şenol S. Bebeklik Dönemindeki Bağlanma Sürecine Genel Bir Bakış. Klinik Psikiyatri Derg. 2005;8:88-99.
  • 10. Keskin G, Çam O. Ergenlerin ruhsal durumları ve anne baba tutumları ile bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu PsikiyatriDerg. 2008; 9:139-147.
  • 11. Çalışır H, Karaçam Z, Akgül FA, Kurnaz DA. Doğum sonrası ebeveynlik davranışı ölçeğinin Türkçe formunun geçerliği ve güvenirliği. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Derg. 2009;12: 1-8.
  • 12. 12. Taffazoli M, Montakhab Asadi M, Aminyazdi SA, Shakeri MT. The Relationship between Maternal-Fetal Attachment and Mother-Infant Attachment Behaviors in Primiparous Women Referring to Mashhad Health Care Centers. J Midwifery Reprod Health. 2015; 3(2):318- 327.
  • 13. Amankwaa L, Pickler R, Boonmee J. Maternal Responsiveness in Mothers of Preterm Infants, Newborn Infant Nurs Rev 2007;7:25-30.
  • 14. Tallandini MA, Scalembra C. Kangaroo mother care and mother-premature infant dyadic interaction. Infant Mental Health J 2006; 27:251-275.
  • 15. Altaweli R, Roberts J. Maternal-infant bonding: a concept analysis. Br J of Midwifery 2010; 18:552-559.
  • 16. Ahn HY, Lee J, Shin HJ. Kangaroo care on prematureinfant growth and maternal attachment and post-partum depression in South Korea. J Trop Pediatr 2010; 56(5):342-344.
  • 17. Güleşen A, Yıldız D. Erken postpartum dönemde anne bebek bağlanmasının kanıta dayalı uygulamalar ile incelenmesi. TAF Prev Med Bull 2013; 12(2):177-182.
  • 18. 18. Scharfe E. Maternal attachment representations and initiation and duration of breast feding. JHL 2012; 28(2):218-225.
  • 19. 19. Mutlu C, Yorbık Ö, Tanju İA. Çelikel F, Sezer G. Doğum öncesi, doğum sırası ve doğum sonrası etkenlerin annenin bağlanması ile ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Derg 2015; 16(6):442-450.

PRIMIPAR MOTHERS IN POSTPARTUM PERIOD GIVEN MATERNITY AND NEWBORN EDUCATION INCREASED ATTACHMENT: POST TEST WITH CONTROL GROUP SEMI EXPERIMENTAL RESEARCH

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 3, 129 - 134, 31.12.2016

Öz


INTRODUCTION: The research was conducted to determine the effect of postpartum development of newborn perception and maternal attachment training provided to primiparous mother.



METHODS: The research was conducted between March 2009-February 2011 with the semi-experimental design with a control group. The population of the research, a family health center in Erzurum registered primipar which has created mothers in the postpartum period. The population of the research consisted of primipar mothers postpartum period. The sample of the study with a randomized sampling method determined by power analysis selected 55 control has a total of 110 mothers, including 55 in the experimental group. Personal information form for the collection of data and descriptive characteristics of the mother Newborn Perception and Maternal Attachment Scale was used. The resulting data, chi-square test, independent samples t test was used for analysis of variance for repeated measures.



RESULTS: When the newborn perceptions of mothers were compared, %92.7 of the mothers in the education group perceived their babies positively whereas %85.5 of the mothers in the control group perceived positively but the difference between education and control group was not found statically significant (p>0.05). When the maternal attachment level of the mothers in both groups was analyzed, the level of the mothers in education groups was find high and the difference between education and control group was found statically significant (p<0.001, p<0.05)



DISCUSSION AND CONCLUSION: The training given to primipar mother was determined to increase the confidence level of the mother.


Kaynakça

  • 1. Manav G, Yıdırım F. Term ve preterm bebek annelerinin bebeklerini algılama durumları. Cumhuriyet Tıp Derg 2010; 32: 149-157.
  • 2. Güleşen A, Yıldız D. Erken Postpartum Dönemde Anne Bebek Bağlanmasının Kanıta Dayalı Uygulamalar ile İncelenmesi. TAF Prev Med Bull 2013;12(2):177 -182.
  • 3. Görak G. Yenidoğan Hemşireliğinde Etik, Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri, 31-40. Nobel Tıp Kitabevi Ankara (2002).
  • 4. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Basım Evi. Ankara (2008).
  • 5. Balcı SA. Yüksek Lisans Tezi “İlk Kez Doğum Yapan Annelerin Bebeklerini Algılama Durumları” 1997.
  • 6. Tilokskulchai F, Phatthanasiriwethin S, Vichitsukon K, Serisathien Y. Attachment behaviors in mothers of prematue infants : a descriptive study in Thai mothers. Journal perinatal Neonatal Nursing 2002; 16(3):69-83.
  • 7. Kavlak O, Sirin A. Anne ve babaya ait bağlanma ve hemşirenin rolü. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Derg 2007; 23:183-94.
  • 8. Kavlak O, Sirin A. Maternal bağlanma ölçeğinin Türk toplumuna uyarlanması. Uluslararası İnsan Bilimleri Derg 2009;6:189-202.
  • 9. Şebnem Soysal A,Bodur Ş, İşeri e, Şenol S. Bebeklik Dönemindeki Bağlanma Sürecine Genel Bir Bakış. Klinik Psikiyatri Derg. 2005;8:88-99.
  • 10. Keskin G, Çam O. Ergenlerin ruhsal durumları ve anne baba tutumları ile bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu PsikiyatriDerg. 2008; 9:139-147.
  • 11. Çalışır H, Karaçam Z, Akgül FA, Kurnaz DA. Doğum sonrası ebeveynlik davranışı ölçeğinin Türkçe formunun geçerliği ve güvenirliği. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Derg. 2009;12: 1-8.
  • 12. 12. Taffazoli M, Montakhab Asadi M, Aminyazdi SA, Shakeri MT. The Relationship between Maternal-Fetal Attachment and Mother-Infant Attachment Behaviors in Primiparous Women Referring to Mashhad Health Care Centers. J Midwifery Reprod Health. 2015; 3(2):318- 327.
  • 13. Amankwaa L, Pickler R, Boonmee J. Maternal Responsiveness in Mothers of Preterm Infants, Newborn Infant Nurs Rev 2007;7:25-30.
  • 14. Tallandini MA, Scalembra C. Kangaroo mother care and mother-premature infant dyadic interaction. Infant Mental Health J 2006; 27:251-275.
  • 15. Altaweli R, Roberts J. Maternal-infant bonding: a concept analysis. Br J of Midwifery 2010; 18:552-559.
  • 16. Ahn HY, Lee J, Shin HJ. Kangaroo care on prematureinfant growth and maternal attachment and post-partum depression in South Korea. J Trop Pediatr 2010; 56(5):342-344.
  • 17. Güleşen A, Yıldız D. Erken postpartum dönemde anne bebek bağlanmasının kanıta dayalı uygulamalar ile incelenmesi. TAF Prev Med Bull 2013; 12(2):177-182.
  • 18. 18. Scharfe E. Maternal attachment representations and initiation and duration of breast feding. JHL 2012; 28(2):218-225.
  • 19. 19. Mutlu C, Yorbık Ö, Tanju İA. Çelikel F, Sezer G. Doğum öncesi, doğum sırası ve doğum sonrası etkenlerin annenin bağlanması ile ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Derg 2015; 16(6):442-450.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Öztürk

Behice Erci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Öztürk, S., & Erci, B. (2016). POSTPARTUM DÖNEMDEKİ PRİMİPAR ANNELERE LOĞUSA VE YENİDOĞAN BAKIM EĞİTİMİ MATERNAL BAĞLANMAYI ARTTIRDI: SON TEST KONTROL GRUPLU EĞİTİMSEL ARAŞTIRMA. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 129-134.

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.