INTRODUCTION: The purpose of this research is to examine peer support and social self-efficacy of nursing students and social science students comparatively.
METHODS: A descriptive and comparative study was carried out with a total of 164 students studying in the second year of Health Sciences Faculty Nursing department (n: 97) and Faculty of Economic and Administrative Sciences department of economics and business (n: 67). Sociodemographic information form, Peer Support Scale and Social Self-Efficacy Perception Scale were used to collect the data.
RESULTS: There is a significant difference between Nursing and Economic and Administrative Sciences students of scores of Peer Support Scale's total and all subscales (p<0.05). Total and subscales scores of Peer Support Scale of nursing students are higher than scores of Economic and Administrative Science students. There was no significant difference between the total scores of Social Self-Efficacy Scale among the two student groups.
DISCUSSION AND CONCLUSION: As a result; while peer support is higher in nursing students than in students studying in social sciences, the social self-efficacy perception is moderate in the two groups and does not change according to the students in different departments. This situation reveals that both social self-sufficiency and peer support in university students are a field that needs to be supported and developed. It can be benefited more from peer support for problem solving skills, academic success, adaptation to theoretical and applied courses, and improve vocational adjustment of students both in the health sciences and social sciences.
GİRİŞ ve AMAÇ: Tanımlayıcı ve karşılaştırmalı tipte yürütülen bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencileri ve sosyal bilimler öğrencilerinin akran desteği ve sosyal öz-yeterliklerini karşılaştırmalı olarak incelemektir.
YÖNTEM ve GEREÇLER: Araştırma, bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü (n: 97) ve İktisadi İdari Bilimler Fakültesinin İktisat ve İşletme bölümlerinin (n: 67) ikinci sınıfında eğitim gören toplam 164 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplamada sosyo-demografik bilgi formu, Akran Desteği Ölçeği ve Sosyal Öz-yeterlik Algısı Ölçeği kullanılmıştır.
BULGULAR: Hemşirelik ve İktisadi İdari Bilimler öğrencilerinin Akran Desteği Ölçeğinin alt boyutları olan Fiziksel Yardım, Akademik Yardım, Duygusal Yardım puanları ve ölçek toplam puanları arasında anlamlı fark vardır (p<0.05). Hemşirelik öğrencilerinin Akran Desteği Ölçeğinin alt boyutları ve toplam puan ortalamaları İktisadi İdari Bilimler öğrencilerinin puan ortalamalarından yüksektir. İki öğrenci grubu arasında Sosyal Öz-yeterlik Ölçeği toplam puanları arasında anlamlı fark bulunmamıştır.
TARTIŞMA ve SONUÇ: Akran desteği hemşirelik öğrencilerinde sosyal bilimlerde öğrenim gören öğrencilere göre daha yüksek bulunurken, iki grubunda sosyal öz-yeterlik algısı orta düzeyde olup, farklı bölümlerde okuyan öğrencilere göre değişmemektedir. Bu durum üniversite öğrencilerinde hem sosyal öz-yeterliğin hem de akran desteğinin desteklenmeye ve geliştirilmeye ihtiyaç duyulan bir alan olduğunu ortaya koymaktadır. Öğrencilerin problem çözme becerisi, akademik başarısı, teorik ve uygulamalı derslere adaptasyonu ve mesleğe uyumunu artırmak için akran desteğinden, hem sağlık bilimleri hem de sosyal bilimler alanında daha fazla faydalanılabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |