INTRODUCTION: This
study was conducted as a descriptive study to determine the healthy lifestyle
behaviors of nursing students.
MATERIALS AND METHODS: The population of the study consisted of 753 nursing students studying in
the 2016-2017 academic year. The study was completed with 406 students who
accepted to participate in the study without going to the sample selection. In
collecting the data, the sociodemographic information form, information form to
determine the hygienic behaviors created by the researcher and the healthy
lifestyle behaviors scale II were used. The data were evaluated using
percentile, Anova and t test.
RESULTS: It was
determined that the average score of healthy lifestyle behaviors scale II
scores of the students was moderate with 126.07 ± 19.11. It has been determined
that income level increase healthy lifestyle behaviors, having chronic illness
increases health responsibility, and that health information in given education
positive effect on take health responsibility.
CONCLUSION: According
to this, it was thought that the inclusion of health information courses in
schools would be effective in developing positive health behaviors
KEY WORDS: Nursing student, life, healthy lifestyle.
GİRİŞ: Bu
araştırma, hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının
belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
GEREÇ VE YÖNTEM: Araştırmanın evrenini 2016-2017 Eğitim Öğretim yılında öğrenim gören 753
hemşirelik bölümü öğrencisi oluşturmuştur. Örneklem seçimine gidilmeksizin
araştırmaya katılmayı kabul eden ve araştırmanın yapıldığı gün okulda bulunan
406 öğrenci ile araştırma tamamlanmıştır. Verilerin toplanmasında, araştırmacı
tarafından oluşturulan sosyo demografik bilgi formu, hijyenik davranışları
belirlemek için bilgi formu ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği II
kullanılmıştır. Veriler bilgisayar ortamında yüzdelik, Anova ve t testi
kullanılarak değerlendirilmiştir.
BULGULAR: Öğrencilerin
sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği puan ortalamasının 126.07±19.11 ile
orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Gelir düzeyinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını,
kronik hastalığa sahip olmanın sağlık sorumluluğu almayı artırdığı, verilen
eğitimde sağlık bilgilerine yer verilmesinin sağlık sorumluluğu almayı olumlu
yönde etkilediği belirlenmiştir.
SONUÇ: Buna göre,
okullarda sağlık bilgisi derslerine yer verilmesinin olumlu sağlık davranışları
geliştirilmesinde etkili olacağı düşünülmüştür.
ANAHTAR KELİMELER: Hemşirelik öğrenci, yaşam, sağlıklı yaşam tarzı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 3 |