Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 3, 117 - 122, 31.12.2019

Öz


Kaynakça

  • 1. Telli, A. A. ve Özkan, H. 3-6 yaş grubu çocuğu olan babaların babalık rolü algısı ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. In Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ebelik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2014; Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • 2. Tezel F, Özbey S. Okul öncesi eğitim programlarında uygulanan aile katılım çalışmalarında baba katılımının yeri ve önemi. Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi. 2009; 5:30-39.
  • 3. Gültekin Akduman G, Türkoğlu D. Okul öncesi dönem çocuğu olan babaların babalık rollerini algılamaları ile çocuklarının davranış problemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi. 2013;1:1-17.
  • 4. Ergin A, Özdilek R. Değişen babalık rolü ve erkek sağlığına etkileri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2014;11:3-8.
  • 5. Uyanık Ö, Kaya Ü, Kızıltepe Gİ, Yaşar MC. An investigation of the relationship between fathers and their children at preschool level. Journal of Theoretical Educational Science. 2016; 9(4): 515-531.
  • 6. Kuzucu Y. Değişen babalık rolü ve çocuk gelişimine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2011;4: 79-91.
  • 7. Zeybekoğlu Ö. Günümüz erkeklerin gözünde babalık ve aile. Mediterranean Journal of Humanities. 2013, 3: 297-328.
  • 8. Gültekin Akduman G, Türkoğlu D. Okul öncesi dönem çocuğu olan babaların babalık rollerini algılamaları ile çocuklarının davranış problemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. ACED. 2013; 1: 1-17.
  • 9. Tezel Şahin, F. ve Cevher Kalburan, N. (2009). Aile eğitim programları ve etkililiği: dünyada neler uygulanıyor? Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 25:1-10.
  • 10. Kuzucu Y. Babalarıyla Çatışma Düzeyi Yüksek ve Düşük Olan Ergenlerin ve Babalarının Babalık Rolüne İlişkin Algılarının Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1999, Yüksek Lisans Tezi.
  • 11. Kuruçırak Ş. 4-12 aylık bebeği olan babaların, babalık rolü algısı ile bebek bakımına katılımı arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi,2010, Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • 12. Poyraz M. Babaların babalık rolünü algılamalarıyla kendi ebeveynlerinin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi,2007, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • 13. Telli A, Özkan H. 3-6 yaş grubu çocuğu olan babaların babalık rolü algısı ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastanesi Dergisi. 2016;6(2):127-134.
  • 14. Seçer, Z. Çeliköz, N. ve Yaşa, S. Bazı kişisel özelliklerine göre okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların babalarının babalığa yönelik tutumları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.2007; (18), 425-438.
  • 15. Bartlett E. The effects of fatherhood on the health of men: a review of the literature. Jmhg, 2004, 1: 159-169.

0-6 Yaş Çocuğu Olan Babaların Babalık Rolü Algısı ve İlişkili Faktörler

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 3, 117 - 122, 31.12.2019

Öz



GİRİŞ: Bu
araştırma Aydın il merkezinde 0-6 yaş çocuğa sahip olan babaların babalık rolü
algısı ve bununla ilişkili faktörleri belirlemeyi amaçlamaktadır.



GEREÇ VE YÖNTEM: Bu
araştırma tanımlayıcı tipte planlanmıştır. Araştırma verileri Ekim–Aralık 2018
tarihleri arasında 0-6 yaş arası çocuğu olan babalardan elde edilmiştir. Örneklem
seçiminde olasılıksız örnekleme yöntemlerinden amaçlı örnekleme yöntemi (0-6
yaş çocuğu olan babalar) kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında
“Sosyodemografik Özellikler Formu” ve “Babalık Rolü Algı Ölçeği”
kullanılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 20 paket programında yüz­delik
dağılımlar, ortalama, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis analizi kullanılarak
değerlendirilmiştir.



BULGULAR: Araştırmaya
katılan babaların %42.6’sı 31-36 yaş grubunda, %88.8’i çekirdek aile, %45.7’si
6-10 yıldır evli, %39.9’u işçi, %64.9’u 1-2 çocuğa sahip, %55.9’unun ilk baba
olma yaşı 18-25 arasında, %57.4’ü babalıkla ilgili bilgi almamıştır. BRAÖ puan
ortalaması ile aile tipi, ilk kez baba olma yaşı arasında anlamlı bir ilişki
olduğu görülmüştür (p<0.05). BRAÖ puan ortalaması ile eğitim durumu, yaş
grubu, evlilik süresi, meslek, yaşanan yer, eşinin eğitim durumu, ilk kez baba
olma yaşı, kendi babası ile ilişkisi, babalık ile ilgili bilgi alma ve bilgi
alma kaynakları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı
belirlendi (p>0.05).



SONUÇ: Babalık
rolü algısı ile ilk kez baba olma yaşı, aile tipi arasında ilişki olduğu
belirlendi.



Kaynakça

  • 1. Telli, A. A. ve Özkan, H. 3-6 yaş grubu çocuğu olan babaların babalık rolü algısı ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. In Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ebelik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2014; Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • 2. Tezel F, Özbey S. Okul öncesi eğitim programlarında uygulanan aile katılım çalışmalarında baba katılımının yeri ve önemi. Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi. 2009; 5:30-39.
  • 3. Gültekin Akduman G, Türkoğlu D. Okul öncesi dönem çocuğu olan babaların babalık rollerini algılamaları ile çocuklarının davranış problemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi. 2013;1:1-17.
  • 4. Ergin A, Özdilek R. Değişen babalık rolü ve erkek sağlığına etkileri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2014;11:3-8.
  • 5. Uyanık Ö, Kaya Ü, Kızıltepe Gİ, Yaşar MC. An investigation of the relationship between fathers and their children at preschool level. Journal of Theoretical Educational Science. 2016; 9(4): 515-531.
  • 6. Kuzucu Y. Değişen babalık rolü ve çocuk gelişimine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2011;4: 79-91.
  • 7. Zeybekoğlu Ö. Günümüz erkeklerin gözünde babalık ve aile. Mediterranean Journal of Humanities. 2013, 3: 297-328.
  • 8. Gültekin Akduman G, Türkoğlu D. Okul öncesi dönem çocuğu olan babaların babalık rollerini algılamaları ile çocuklarının davranış problemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. ACED. 2013; 1: 1-17.
  • 9. Tezel Şahin, F. ve Cevher Kalburan, N. (2009). Aile eğitim programları ve etkililiği: dünyada neler uygulanıyor? Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 25:1-10.
  • 10. Kuzucu Y. Babalarıyla Çatışma Düzeyi Yüksek ve Düşük Olan Ergenlerin ve Babalarının Babalık Rolüne İlişkin Algılarının Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1999, Yüksek Lisans Tezi.
  • 11. Kuruçırak Ş. 4-12 aylık bebeği olan babaların, babalık rolü algısı ile bebek bakımına katılımı arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi,2010, Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • 12. Poyraz M. Babaların babalık rolünü algılamalarıyla kendi ebeveynlerinin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi,2007, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • 13. Telli A, Özkan H. 3-6 yaş grubu çocuğu olan babaların babalık rolü algısı ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastanesi Dergisi. 2016;6(2):127-134.
  • 14. Seçer, Z. Çeliköz, N. ve Yaşa, S. Bazı kişisel özelliklerine göre okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların babalarının babalığa yönelik tutumları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.2007; (18), 425-438.
  • 15. Bartlett E. The effects of fatherhood on the health of men: a review of the literature. Jmhg, 2004, 1: 159-169.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nükhet Kırağ 0000-0001-8223-2996

İsmail Çakır Bu kişi benim 0000-0001-6754-7594

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 13 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kırağ, N., & Çakır, İ. (2019). 0-6 Yaş Çocuğu Olan Babaların Babalık Rolü Algısı ve İlişkili Faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 117-122.

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.