Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN EBELİK MESLEĞİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ VE MESLEĞE YÖNELİK BEKLENTİLERİ/ VIEWS AND EXPECTATIONS OF MIDWIFERY STUDENTS TOWARDS THE PROFESSION OF MIDWIFERY

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 6, 30.04.2020

Öz

Amaç:
Araştırma, ebelik öğrencilerinin ebelik mesleği hakkındaki görüşleri ve mesleğe
yönelik beklentilerinin belirlenmesi amacıyla yapıldı.



Gereç ve Yöntem: Araştırma
tanımlayıcı tipte yapıldı. Araştırmanın evrenini, bir üniversitenin sağlık
yüksekokulunun ebelik bölümü öğrencileri (n=376) oluşturdu. Araştırmanın örneklemini örneklem seçimine
gidilmeden belirlenen ve araştırmaya katılmayı kabul eden tüm öğrenciler (n=290)
oluşturdu. Öğrencilerin özellikleri, ebeliğe yönelik görüş ve beklentilerinin
belirlenmesi için 19 sorudan oluşan bir bilgi formu kullanıldı.
Veriler
ortalama ve yüzdelik oranları üzerinden sunuldu.



Bulgular:
Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20,57(SS=2,26)’dır. Öğrencilerin
çoğu (%59,3) bölümünü isteyerek seçmemiş, %30’ u bölümü iş bulma kolaylığı
düşüncesiyle seçmiş. Öte yandan öğrencilerin %41,0’ı bölümü kazanmadan önce
ebelik hakkında olumsuz, %52,8’i şuanda da ebelik hakkında olumsuz düşünmekte
ve %59,3’ü üniversite tercihi yapacak öğrencilere ebeliği önermeyeceklerini
belirttiler. Ebelik mesleğinin sorunlarına ilişkin birden fazla cevaplar vermiş
olup, öğrencilerin %43,4’ü yoğun iş yüküne bağlı ebeliğin sevilerek
yapılmadığını bildirdi. Öğrencilerin %39,7’si ebelik yöneticilerinin ebe olması
gerektiğini belirtti. Ebeliğe yönelik beklentilere ilişkin en fazla;
öğrencilerin %56,2’si okullarda ebe akademisyen sayısının artacağı ve %53,8’inin
ebeliğin gelecekte daha saygın bir meslek olarak tanınacağı cevabını verdi.



Sonuçlar: Öğrencilerin
görüş ve beklentileri öğrenim görülen sınıflara göre şekillenmektedir. Öğrencilerin
mesleğe ilişkin problemlere bağlı olumsuz görüşleri olduğu görülse de, mesleğin
gelişimine yönelik çözüm odaklı bazı önerileri bulunmaktadır.

Aim: This research was done to identify the views and
expectations of midwifery students towards midwifery.



Material and Methods: The research was done descriptively. The
population of the study included midwifery department students (n=376) from the
health high school of a university. All the students accepting to participate
in the research (n=290) were gathered in the research sample without applying
any sampling method. An information form including 19 questions was used to
identify student features and their views and expectations towards midwifery.
The data were presented through mean and percentage.



Results: The age average of the participants was 20.57 (SS=2.26).
Majority of them (59.3%) did not choose the department willingly and 30% chose
it in anticipation of finding a job easily. Likewise, 41.0% had negative
opinions about the department before matriculation and 59.3% have negative
ideas for midwifery currently and stated they would not suggest midwifery
department to the students who would make university preference (59.3%). The
questions about the problems of midwifery had more than one answer and 43.4%
said the profession was not fulfilled gladly. 39.7% stated midwifery administrators
should be midwives. 56.2% responded the number of midwife academicians would
increase and 53.8% expected midwifery would be perceived as a more prestigious
profession in the future regarding the question about expectations towards
midwifery.



Conclusion: Views and expectations of the students were shaped
according to their grade levels. Although it was seen that they had negative
views depending on the problems regarding the profession, they had several
solution offers for the development of the profession.
 

Destekleyen Kurum

Araştırma fonu: Bu araştırma için hiçbir kurum ya da kişiden finansal destek alınmamıştır. Araştırmanın giderleri araştırma ekibi tarafından karşılanmıştır.

Teşekkür

Araştırmaya katılan tüm öğrencilere ve araştırmanın yürütüldüğü üniversitenin tüm idari ve akademik çalışanlarına sonsuz teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • Referans1 Türk Dil Kurumu (TDK). Büyük Türkçe Sözlük [internet]. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts//, Erişim Tarihi: 11.11.2018.
  • Referans2 İnternational Confederation Midwifery (ICM), ICM Definitions, Definition of the Midwife [internet]. Erişim adresi: https://www.internationalmidwives.org/our-work/policy-and-practice/icm-definitions.html, Erişim tarihi:11.11.2018.
  • Referans3 Patterson J, Macznik AK, Miller S, Kerkin B, Baddock S. Becoming a midwife: A survey study of midwifery alumni, Women Birth, 2018; (852), 9-10. doi. org/10.1016/j.wombi.2018.07.022.
  • Referans4 Barry MJ, Hauck YL, O'Donoghue T, Clarke S. Newly-graduated midwives transcending barriers: Mechanisms for putting plans into actions Michele, Midwifery, 2014; (30): 962–967. doi: 10.1016/j.midw.2014.01.003.
  • Referans5 Çevik DB, Perkmen S, Alkan M. Müzik öğretmeni adaylarının mesleklerinden beklentileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2012;1(1): 41-45.
  • Referans6 Kostak MA, Akarsu Ö, Ergül GD. Edirne Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin profili. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2012; 7(19): 39-59.
  • Referans7 Dinç A, Cangöl E, Sögüt S. Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Tercih Hakkında Düşünceleri, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2017; (2)2: 15-23.
  • Referans8 Pugh JD, Twigg DE, Martin TL, Rai T. Western Australia facing critical losses in its midwifery workforce: a survey of midwives' intentions. Midwifery, 2013; 29: 497–505.
  • Referans9 Turgay A, Karaca B, Çeber E, Aydemir G. Hemşirelik öğrencilerinin mesleği algılayışları. Atatürk Üniversitesi HYO Dergisi. 2005; 8(1): 54-62.
  • Referans10 Jordan R, Farley CL. The confidence to practice midwifery: preceptor influence on student self-efficacy. J Midwifery Womens Health. 2008; 53(5):413-420.
  • Referans11 Fenwick J, Cullen D, Gamble J, Sidebotham M. Being a young midwifery student: A qualitative exploration. doi: 10.1016/j.midw.2016.04.010. Midwifery, 2016; 39:27-34.
  • Referans12 Bilgin Z, Arslan Özkan H, Baş M. Ebelik Öğrencilerinde Güdülenme Düzeyinin Klinik Uygulama Beklentisine Etkisi Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 2016; 1(4), 38-53.
  • Referans13 Taşkın Yılmaz F, Tiryaki Şen F, Demirkaya F. Hemşirelerin ve Ebelerin Mesleklerini Algılama Biçimleri ve Gelecekten Beklentileri, Sağlık ve hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2014; 1(3), 130-39. doi:10.5222/SHYD.2014.130.
  • Referans14 Aydın Kartal Y. ve Yazıcı S. Ebelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı ve Sonunda Anksiyete ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi, HSP 2017;4(3):190-95. DOI: 10.17681/hsp.328560.
  • Referans15 Yurtsal ZB, Biçer S, Duran Ö, Şahin A, Arslan M, Yavrucu ÖK. Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Mesleğe İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2014; 2(2):15-25.
  • Referans16 Atasoy I, Ermin C. Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi, Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2016; 6 (2): 83-91.
  • Referans17 Ertekin Pınar Ş, Cesur B, Duran Ö, Güler E, Üstün Z, Abak G. Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Profesyonellikleri ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2013; 8(23):20-36.
  • Referans18 İlhan Erkal S, Yalçın AS, SANCAR B. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Ebelik ve Hemşirelik Bölümlerini Seçme Nedenleri, Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 2012; 1(1): 73-90.
  • Referans19 Yücel U, Tuna Oran N, Yüksel E. Ebelik Öğrencilerinin Meslek ile İlgili Görüşlerinin ve Mezuniyet Sonrası Çalışmak İstedikleri Kurumların Değerlendirilmesi, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2017; 6(4): 69-76.
  • Referans20 Hildingsson I, Fenwick J. Swedish midwives’ perception of their practice environment–A cross sectional study, Sexual & Reproductive Healthcare 6 (2015) 174–181.
  • Referans21 Bogren UM, Berg M, Edgren L, van Teijlingen E, Wigert H. Shaping the midwifery profession in Nepal–Uncovering actors’ connections using a Complex Adaptive Systems framework, Sexual & Reproductive Healthcare 10 (2016) 48–55.
  • Referans22 Clements V, Fenwick J, Davis. Core elements of transition support programs: The experiences of newly qualified Australian midwives, Sexual & Reproductive Healthcare, 2012; (3), 155–162. doi.org/10.1016/j.srhc.2012.08.00.
  • Referans23 Çakır Koçak Y, Öztürk Can H, Yücel U, Demirelöz Akyüz M, Çeber Turfan E. Türkiye’de Ebelik Bölümlerinin Akademik ve Fiziki Profili, Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2017; ;4(2):88-97. DOI: 10.17681/hsp-dergisi.293047.
Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 6, 30.04.2020

Öz

Kaynakça

  • Referans1 Türk Dil Kurumu (TDK). Büyük Türkçe Sözlük [internet]. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts//, Erişim Tarihi: 11.11.2018.
  • Referans2 İnternational Confederation Midwifery (ICM), ICM Definitions, Definition of the Midwife [internet]. Erişim adresi: https://www.internationalmidwives.org/our-work/policy-and-practice/icm-definitions.html, Erişim tarihi:11.11.2018.
  • Referans3 Patterson J, Macznik AK, Miller S, Kerkin B, Baddock S. Becoming a midwife: A survey study of midwifery alumni, Women Birth, 2018; (852), 9-10. doi. org/10.1016/j.wombi.2018.07.022.
  • Referans4 Barry MJ, Hauck YL, O'Donoghue T, Clarke S. Newly-graduated midwives transcending barriers: Mechanisms for putting plans into actions Michele, Midwifery, 2014; (30): 962–967. doi: 10.1016/j.midw.2014.01.003.
  • Referans5 Çevik DB, Perkmen S, Alkan M. Müzik öğretmeni adaylarının mesleklerinden beklentileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2012;1(1): 41-45.
  • Referans6 Kostak MA, Akarsu Ö, Ergül GD. Edirne Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin profili. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2012; 7(19): 39-59.
  • Referans7 Dinç A, Cangöl E, Sögüt S. Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Tercih Hakkında Düşünceleri, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2017; (2)2: 15-23.
  • Referans8 Pugh JD, Twigg DE, Martin TL, Rai T. Western Australia facing critical losses in its midwifery workforce: a survey of midwives' intentions. Midwifery, 2013; 29: 497–505.
  • Referans9 Turgay A, Karaca B, Çeber E, Aydemir G. Hemşirelik öğrencilerinin mesleği algılayışları. Atatürk Üniversitesi HYO Dergisi. 2005; 8(1): 54-62.
  • Referans10 Jordan R, Farley CL. The confidence to practice midwifery: preceptor influence on student self-efficacy. J Midwifery Womens Health. 2008; 53(5):413-420.
  • Referans11 Fenwick J, Cullen D, Gamble J, Sidebotham M. Being a young midwifery student: A qualitative exploration. doi: 10.1016/j.midw.2016.04.010. Midwifery, 2016; 39:27-34.
  • Referans12 Bilgin Z, Arslan Özkan H, Baş M. Ebelik Öğrencilerinde Güdülenme Düzeyinin Klinik Uygulama Beklentisine Etkisi Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 2016; 1(4), 38-53.
  • Referans13 Taşkın Yılmaz F, Tiryaki Şen F, Demirkaya F. Hemşirelerin ve Ebelerin Mesleklerini Algılama Biçimleri ve Gelecekten Beklentileri, Sağlık ve hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2014; 1(3), 130-39. doi:10.5222/SHYD.2014.130.
  • Referans14 Aydın Kartal Y. ve Yazıcı S. Ebelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı ve Sonunda Anksiyete ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi, HSP 2017;4(3):190-95. DOI: 10.17681/hsp.328560.
  • Referans15 Yurtsal ZB, Biçer S, Duran Ö, Şahin A, Arslan M, Yavrucu ÖK. Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Mesleğe İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2014; 2(2):15-25.
  • Referans16 Atasoy I, Ermin C. Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi, Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2016; 6 (2): 83-91.
  • Referans17 Ertekin Pınar Ş, Cesur B, Duran Ö, Güler E, Üstün Z, Abak G. Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Profesyonellikleri ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2013; 8(23):20-36.
  • Referans18 İlhan Erkal S, Yalçın AS, SANCAR B. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Ebelik ve Hemşirelik Bölümlerini Seçme Nedenleri, Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 2012; 1(1): 73-90.
  • Referans19 Yücel U, Tuna Oran N, Yüksel E. Ebelik Öğrencilerinin Meslek ile İlgili Görüşlerinin ve Mezuniyet Sonrası Çalışmak İstedikleri Kurumların Değerlendirilmesi, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2017; 6(4): 69-76.
  • Referans20 Hildingsson I, Fenwick J. Swedish midwives’ perception of their practice environment–A cross sectional study, Sexual & Reproductive Healthcare 6 (2015) 174–181.
  • Referans21 Bogren UM, Berg M, Edgren L, van Teijlingen E, Wigert H. Shaping the midwifery profession in Nepal–Uncovering actors’ connections using a Complex Adaptive Systems framework, Sexual & Reproductive Healthcare 10 (2016) 48–55.
  • Referans22 Clements V, Fenwick J, Davis. Core elements of transition support programs: The experiences of newly qualified Australian midwives, Sexual & Reproductive Healthcare, 2012; (3), 155–162. doi.org/10.1016/j.srhc.2012.08.00.
  • Referans23 Çakır Koçak Y, Öztürk Can H, Yücel U, Demirelöz Akyüz M, Çeber Turfan E. Türkiye’de Ebelik Bölümlerinin Akademik ve Fiziki Profili, Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2017; ;4(2):88-97. DOI: 10.17681/hsp-dergisi.293047.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Funda Çitil Canbay 0000-0001-7520-4735

Elif Tuğçe Çitil 0000-0003-2815-7010

Safiye Kübra Özcan Bu kişi benim 0000-0002-3029-0884

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 5 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çitil Canbay, F., Çitil, E. T., & Özcan, S. K. (2020). EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN EBELİK MESLEĞİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ VE MESLEĞE YÖNELİK BEKLENTİLERİ/ VIEWS AND EXPECTATIONS OF MIDWIFERY STUDENTS TOWARDS THE PROFESSION OF MIDWIFERY. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(1), 1-6.

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.