Aim:The novel coronavirus continues to spread around the world despite all efforts. Dental professionals and staff are exposed to high infection risks and have the potential to spread these infections. Web-based portals are widely used in dentistry for obtaining information. YouTube is one of the most popular web platforms provides a wide variety of information, however, concerns are raised regarding the quality of the videos. The purpose of this study is to analyze the content of YouTube videos on aerosol management in dentistry during the COVID-19 pandemic. Materials and Methods: YouTube search was performed using the terms “dental aerosol management and COVID-19”, “dental aerosol control and COVID-19” and “dental aerosol reduction and COVID-19” with the default filter set to ‘‘sort by relevance’’. The first 100 videos for each term were viewed and analyzed by 2 independent research. The Global Quality Scale (GQS) and the video information and quality index (VIQI) INDEX were performed to evaluate video quality. Viewers’ interactions and Viewing Rate index were chosen to evaluate the video popularity and also other parameters (number of views, duration, time since upload, and likes and dislikes, country of origin, source of upload) were evaluated. Results: After the exclusion criteria 57 videos were evaluated. 11 of the 57 videos had excellent quality and flow. It was observed that as the duration increased, the quality of the videos in both evaluation indexes (VIQI-GQS) were increased. There was no significant difference in terms of loading sources for VIQI and GQS index. Conclusion: Besides high-quality videos on aerosol management, there were some low-quality videos that may cause spread of misleading information. Healthcare professionals should play a more active role in the educational videos about infection prevention and aerosol management during pandemic on YouTube.
COVID-19 dental aerosol management dental aerosol reduction YouTube
Amaç: Yeni tip koronavirüs tüm çabalara rağmen dünyaya yayılmaya devam etmektedir. Diş hekimleri ve çalışanları yüksek enfeksiyon risklerine maruz kalmakta ve bu enfeksiyonları yayılmasına sebep olmaktadırlar. Web tabanlı portallar diş hekimliğinde bilgi edinmek için yaygın olarak kullanılmaktadır. YouTube, çok çeşitli bilgiler sağlayan en popüler web platformlarından biridir. Bu çalışmanın amacı, COVID-19 salgını sırasında diş hekimliğinde aerosol yönetimine ilişkin YouTube videolarının içeriğini analiz etmektir. Gereç ve Yöntem: YouTube araması, “dental aerosol management and COVID-19”, “dental aerosol control and COVID-19” ve “dental aerosol reduction and COVID-19” terimleri kullanılarak, varsayılan filtre "sıralama ölçütü" olarak ayarlanarak yapıldı. Her terim için ilk 100 video 2 bağımsız araştırma tarafından görüntülendi ve analiz edildi. Video kalitesini değerlendirmek için Global Quality Scale (GQS) ve video bilgi ve kalite indeksi (VIQI) INDEX uygulandı. Video popülerliğini değerlendirmek için izleyici etkileşimleri ve Görüntüleme Oranı endeksi seçildi ve ayrıca diğer parametreler (görüntüleme sayısı, süre, yüklemeden sonraki süre ve beğeniler ve beğenmemeler, ülke, yükleme kaynağı) değerlendirildi. Bulgular: Yetersiz olan videolar çıkarıldıktan sonra sonra 57 video değerlendirildi. 57 videonun 11'i mükemmel kalite ve akışa sahipti. Süre arttıkça her iki değerlendirme indeksindeki (VIQI-GQS) videoların kalitesinin arttığı gözlemlendi. VIQI ve GQS endeksi için yükleme kaynakları açısından anlamlı bir fark yoktu (P>0.05). Sonuç: Aerosol yönetimiyle ilgili yüksek kaliteli videoların yanı sıra, yanıltıcı bilgilerin yayılmasına neden olabilecek bazı düşük kaliteli videolar da vardı. YouTube'da pandemi sırasında enfeksiyon önleme ve aerosol yönetimi ile ilgili eğitici videolarda sağlık çalışanları daha aktif rol oynamalı.
COVID-19 Diş hekimliğinde aerasol yönetimi Diş hekimliğinde aerasol azaltma YouTube
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ekim 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 3 |